A kis nagy autó – Skoda Fabia 1.5 TSI Style DSG
Van egy erős félelmem azzal kapcsolatban, hogy idő kérdése és a kiskategóriás autók (B szegmens), mint a most tesztelt Fabia, ki fognak halni, mint a dinoszauruszok. A rengeteg crossover, valamint a drága és kötelező biztonsági felszereltségek olyan közel fogják vinni az árukat az eggyel nagyobb kategóriához, hogy balgaság lesz ezt választani. A Fabia ennek ellenére egy kiváló autó és a vele töltött idő alatt az járt a fejemben, hogy tud-e egyáltalán többet a nála eggyel nagyobb kompakt kategória.
Nem első alkalommal vendégeskedik nálunk az új, negyedik generációs Fabia. Korábban az 1 literes háromhengeres, szintén Style felszereltséget próbáltuk. De tavaly nyáron igyekeztem összevetni a közvetlen konszern vetélytársakkal, az Ibizaval és a Poloval. Ez a cikk itt olvasható.
Nem szerettem volna ismétlésbe bocsátkozni, így az importőrtől – ez úton is köszönet érte – egy csúcsfelszereltségű változatot kértünk. Ennek persze egyik oka, hogy értelemszerűen sokkal nagyobb élmény egy teliextrázott autót próbálni, de volt egy másik gondolat is a fejemben. Mégpedig az, hogy nem csak a közvetlen kategória versenytársakkal hasonlítom össze a Fabiat, hanem egy lépéssel fölfelé is nézek. Igen, ez nem egy igazságos küzdelem, hiszen az Octavia mondhatjuk azt, hogy másik „liga”. Szinte olyan, mintha két mérettel nagyobb autó lenne, és ez valahol igaz is, hiszen a Skoda szlogenje nem csak marketing fogás. A Skoda tényleg többet ad,és ebbe beletartozik, hogy a versenytársaknál jellemzően nagyobb belső teret is. Viszont pontosan ezért a Fabia, szerintem akár vizsgálható úgy, hogy egy „kicsi” kompakt autót vezetünk.
Gondolom senkinek nem meglepő adat, hogy méreteiben, tengelytávjában a Golf IV-gyel mérhető össze a mostani Fabia.
A motor esetében is fontosnak tartottuk, hogy ne a háromhengeres változatot próbáljuk újra. Nem mintha probléma lenne az átlag napi használat mellett a háromhengeres egy literes 110 lóerős változattal, de egyértelműen több izgalmat rejt a 150 lóerő. Nem beszélve arról, hogy a háromhengeres, kisköbcentis turbómotorok megítélése, hiába a kedvezőbb károsanyag kibocsájtási érték, lényegesen gyengébb, mint egy négyhengeres motoré. Az 1,5 TSI pedig valóban olyan erőforrás, amiben már van vér és élvezeti faktor. Többet tud annál, minthogy szép, kényelmes tempóban elvigyen A-ból B-be.
A mostani Fabia 10 centivel lett hosszabb az elődjéhez képest és a méretnövekedés érzékelhető az utastérben. Persze azt nem lehet mondani, hogy a helykínálat jobb, mint például egy nagyjából 20 centivel nagyobb, kompakt Ford Focusban, de a csomagtartó méretük szinte azonosnak mondható. A Fabia a kategóriájának legnagyobb tárolókapacitását kínálja, amely 380 liter, ami így csak 10 literrel van elmaradva a Focusétól. Természetesen a tér- és komfortérzet sem azonos, a szélesség különbség miatt.
Az előbbi gondolatok azért érdekesek elsősorban, mert az árak látványosan elszabadultak. Jól felszerelt kompakt kategóriás autót 12-14 millió alatt nem nagyon fogunk találni. Ezzel szemben a Fabia még nem ugrott át nyolcszámjegyű léptéket. Persze egyáltalán nem alacsony az ára, de ha ilyen aspektusból nézzük, akkor kevésbé fogunk megbotránkozni. A Porsche Hungária érthető módon úgy döntött, hogy a forint folyamatos mozgása miatt nem fog hetente új árlistát kibocsájtani. A magyar weboldalon már euróban találjuk az árakat, amelyeket egy napi árfolyam segítségével kalkulálnak forintra. Ez alapján a belépő Fabia (Ambition 1.0 TSI 80 lóerő) 16600 EUR-ról indul (~6,4 millió Ft), az általunk tesztelt másik véglet a Style 1.5 TSI, 150 lóerővel, számtalan extrával éppen, hogy alulról súrolta az imént említett 10 milliós lélektani határt (25400 EUR azaz 9,7 millió forint).
Egyáltalán nem kevés pénz egy kiskategóriás autóért, de ezért cserébe a teljesítményen és az automata váltón kívül eggyel nagyobb kerekeket kapunk, mint a széria (17”), kétszínű fényezést, jókora méretű központi képernyőt, navigációt, ködfényszórót, kulcsnélküli használatot, állítható vezetési üzemmódokat és még hosszan sorolhatnám, hogy mi mindent.
A külső megjelenéséről az autónak korábban már írtam, de ennél a kivitelnél érdemes kiemelni, hogy a nagyobb kerekek határozottan jobban állnak neki. A kétszínű fényezés, amely fekete, vagy szürke tetőfestést jelent, szintén jól mutat az autón. A Skodás jegyek és a korábbi márka megjelenés szépen öröklődtek ebben a szériában. Az első fényszórók LED-esek, a hátsók viszont csak extra tartozékként kaphatók így. Fontos továbbá kiemelni az új Fabia alaktényezőjét. A 0,28-as légellenállás nagyon kedvező hatással van a fogyasztásra. Tesztünk során 6,5 literes átlagos fogyasztást mértünk, de autóúton 5 liter alatti eredmény is simán hozható. Az alaktényezőn kívül fontos szerepet játszott ebben az, hogy a jármű képes két hengert kikapcsolni, amikor kisebb teljesítményre van szükség.
Számomra továbbra is az egyik legszerethetőbb rész az új Fabiaban, hogy a digitalizációt nem minden áron és minden pontjában szerették volna kihasználni a tervezők. A műszerfal teljesen digitális és a természetesen rendelkezik egy nagy központi színes kijelzővel, de szerencsére a hőmérsékletet, vagy éppen a rádió hangerőségét nem egy külön képernyőfelületen, hanem manuális tekerők segítségével állíthatjuk. Ugyanez igaz a kormányon elhelyezett valós gombokra. Nem egy érintő felületen kell tapogatózni. Ha kritika érheti az Octaviat, akkor az erre a részére vonatkozhat, ezzel szemben a Fabia ezen szempont alapján sokkal jobb és élhetőbb.
A Fabia vezetésével kapcsolatban határozottan pozitív élményeket őriztünk meg. Az ülőfelület kényelmes, rengeteg a pakolási lehetőség, jó az utastér komfortja, hangulata. Bár találkozhatunk kemény műanyagokkal a belső térben, de a sok különböző anyag, kárpit, textúra szépen, igényesen van variálva. Aranyos ötlet a műszerfal tetejét kiegészítő Fabia feliratú lakk fekete betét.
A futómű és a lengéscsillapítás határozottan jól van hangolva az autóban. Örömteli, hogy ennél a felszereltségnél már nem dobfékek vannak hátul, így magabiztosabb a fékhatás is.
Összeségében egy nagyon jó választásnak tartjuk a Fabiat, akár családi autónak is. Praktikus, kis fogyasztású és dinamikus vezetésre s alkalmas az 1.5 TSI-vel. El tudom képzelni, hogy sokan fogják így gondolni és ezt a méretet választani az ár/érték arány megfontolása miatt. Sajnálatos, hogy kizárólag benzines erőforrással érhető el és még lágyhibrid meghajtás sem kapható hozzá. Remélem ez nem annak az előszele, hogy a Porsche csoport sem akar hosszútávon ebben a kategóriában gondolkodni és ezért nem fejlesztenek hozzá. Kár lenne, mert egy szerethető, jó autónak tartom a Skoda Fabiát.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!