17-re lapot húztak
Valahogy úgy alakult, hogy a harmadik generációs Yarist nem volt lehetőségem kipróbálni az elmúlt 7-8 évben. Így a jövő évi modellváltást megelőzően, nagy várakozással ültem bele a kis autóba. Komoly elvárásaim voltak, ugyanis az első generáció 1999-es megjelenése a Toyota számára is nagyon magasra tette a lécet. Elsősorban egyedi megjelenése, és még a mai napon is remek formai elemei által divatos autónak tekinthető. A belső anyagok és a minőségi kidolgozás tovább fejlődött a második generációban, csakúgy, mint az autó méretei, viszont továbbra is megmaradt az egyedi, középre helyezett műszerfal, ami viszont már ebben a modellben hagyományos mutatókkal rendelkezett.
A harmadik generáció 2011-ben jelent meg. Természetesen tovább növekedett az autó mérete, ahol a tervezők igyekeztek egy általános, sokkal konzervatívabb és semleges ízlésvilágnak a kialakítására. 2017-re úgy gondolom, hogy komoly válaszút elé került a Toyota. Ekkora ugyanis egyértelműen láthatóvá vált, hogy kis autót nem feltétlenül csak azok vásárolnak, akiknek a pénztárcája nem enged meg nagyobb autót. A kisméretű autóval közlekedés egy életstílus, amit a logika és a kényelem vezérel. A mai modern ember számára ugyanis a városi közlekedéshez teljesen szükségtelen az 5m körüli jármű, amivel nehezebb a dugóban közlekedni és parkolni. Másfelől ez az új generáció is igényli ugyanazokat a kényelmi funkciókat, igényes belső teret, amit egy nagyobb autóban megkaphat. Számos gyártó, éppen ezért teszi elérhetővé kis kategóriában is mindazokat az extrákat, amint a közép vagy felső-középkategóriás modellek megkapnak. Ezek a kihívások és a tény, hogy 2017-re modellciklus vége felé tartott már a Yaris, döntési helyzet elé állították a Toyotát. Vagy korábban lecserélik a túl semlegesre sikerült harmadik szériát, vagy komoly ráncfelvarráson esik át a modell. A Toyotánál az utóbbi mellett döntöttek. Ennek keretében a Yaris közel tízezer alkatrészét cserélték le. Teljesen új orrot, hátsó kialakítást kapott és számos ponton a belső kialakításhoz is hozzányúltak. Az orr-rész nagyon szépre sikerült és a külső vizuális elemek sora ezzel koránt sem fejeződött be. Kéttónusú fényezésével és számos design elem segítségével sikerült egy dinamikus, jó megjelenésű kisautót varázsolni a régi alapból.
A harmadik generációs Toyota belső tere érezhetően növekedett. Az autózás élménye meggyőződésem szerint nem kizárólag számok és statisztikai adatok halmaza, legyen szó akár autóméretről vagy gyorsulási adatokról. Előbbi esetben a jól elrendezett formák, arányok sokkal többet tudnak dobni a térérzeten, mintha a padlólemezen növelnek pár centimétert. A Yaris esetében nagyon jól fogták meg a kérdést a tervezők. A tér és térérzet igazán nagyautós az első ülésen ülve úgy, hogy a hátsó utas számára is marad elegendő tér, amennyiben nem nőtt 180cm-nél sokkal magasabbra. A műszerfal hossz és keresztirányú vonalai nagy mértékben növelik és fokozzák ezt a hatást. Sajnálom viszont, hogy a típus védjegyévé vált középre helyezett műszerfal elrendezés megszűnt. Az anyagok kiválasztása esetén nem volt ennyire kreatív a tervező, melyen a ráncfelvarrás sem segített. Nagyon kevés a jó minőségű műanyag az utastérben és a formai játékok is kevéssé tűnnek elő a homogén fekete anyagok között. A kialakított tárolók mérete, anyaga nem teszik kényelmessé a pakolást. A legmagasabb felszereltség sem tartalmaz könyöktámaszt.
A 2017-es ráncfelvarrás a motorkínálatban is változást hozott. Az autó kizárólag benzines és hibrid erőforrással vásárolható, ami azt hiszem, teljes mértékben megfelel a kor igényeinek. Benzinesből három is van a kínálatban, de ebből az 1l-es változatot nyugodtan mondhatjuk, hogy csakis a belépő modell miatt tartották meg, hogy az autó minél olcsóbb áron indulhasson. Az 1,8-as kompresszoros motor pedig egyedül a sport GRMN kivitelhez rendelhető. Gyakorlatilag tehát az 1,5 111LE benzines és 1,5 hibrid 100LE motorra támaszkodik a kínálat.
A Yaris hibrid kínálat csúcsát képviselő GR Sport kivitelben volt szerencsénk tesztelni az autót. A GR a Gazoo Racing rövidítése és hűen a nevéhez rendkívül sportos design elemeket tartalmaz. Kívülről a lakk fekete hűtőmaszk, az autóhoz mérten gigantikus 17”-es szintén lakk fekete alufelnik teszik igazán feltűnővé. Belül az igazán jó fogású GR logós sportkormány és az igazán kényelmes bőr/alcantra sportülések fokozzák a hatást. Ebben a modellben az alapfelszereltség része az igazán okos TAS 500 típusú, 7”-es központi kijelző, mely minden modern funkcióval rendelkezik. Hátránya talán csak annyi, hogy még az a kevés krómpötty is eltűnik az utastérből, ami a butább központi kijelző kezeléséhez kellett. Néhány ponton azt hiszem érdemes lett volna dolgozni a ráncfelvarrás során. Számomra a legfeltűnőbb ilyen pont az automataváltó kialakítása, ugyanis ez a fajta megoldás szerintem már 2011-ben is gyengének számított. De beszéljenek helyettem erről a képek.
De tegyük magunkat túl a váltó kialakításán, hiszen jellemezően úgysem lefelé bámulunk vezetés közben. Egyébként a fokozatmentes CVT automata tökéletesen végzi a dolgát.
Az 1.5 hibrid motor városban rendkívül takarékosan üzemel és 4,5 liter benzinnel beéri a városban. Autópályán kicsit más a helyzet és látszik, hogy nem ez a hibrid és a Yaris fő terepe. Említettem, hogy szerintem a technikai számok mögött érzések is vannak. A sportos hibrid a százas sprintet 11,8mp alatt teszi meg, viszont ez érzetre jóval többnek tűnik. Ennek oka pedig, hogy a benzinmotor rendkívül zajos módon gyorsítja az autót, olyan érzést keltve, mintha erején felül akarna teljesíteni, ami egyáltalán nem nyújt kellemes érzést az autóban ülőknek. A fogyasztás ilyenkor jelentősen nagyobb. 130-as tempó mellett 7,1-7,2 közötti fogyasztást mértem.
A fentiek miatt egyértelmű, hogy a Yaris a nagyvárosok lakóit tekinti fő piacának. Azokat az embereket, akik számára fontos a megjelenés, a környezettudatos gondolkodás és a biztonság. Éppen ezért a Toyota ezt a modellt felszerelte az összes aktív és passzív biztonsági berendezéssel. Többek között a kétzónás klíma, ülésfűtés, tolatókamera, intelligens kulcsrendszer, LED-es nappali fény, sávtartó, ütközést megelőző rendszer, táblafelismerő mind-mind a felszereltség része. A 6,4 millió forintos vételár kicsit borsosnak tűnhet elsőre, de ha figyelembe vesszük az egyedi megjelenést és a modern technikát, amely a motorháztető alatt van, akkor megérthetjük az okát.
A magam részéről én nagyon várom a negyedik generációt, ami a hírek szerint a jövő áprilisi New York-i Autószalonon fog megjelenni és méltó helyre emeli vissza az innovatív formájáról megismert Yarist.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!