2025-ben is harap? – Ford Puma ST-Line X 1.0 EcoBoost MHEV
A Ford divatos kompakt crossovere, a Puma, 2024-ben modellciklus-közi frissítésen esett át. A ST-Line felszereltségű verzióját teszteltük, és az élmény továbbra is lenyűgöző. Hihetetlen belegondolni, hogy az új Puma bemutatása óta már több mint öt év telt el. Ez különösen azért érdekes, mert az autógyártók ritkán várnak ilyen sokáig egy modell frissítésével – ez is azt bizonyítja, mennyire előremutató volt a technológia már az induláskor.
- Márka
- Ford
- Típus
- Puma ST-Line X 1.0 EcoBoost MHEV
- Hengerűrtartalom
- 999cm³
- Teljesítmény
- 155 LE / 114 Kw
- 0 - 100 km/h
- 7.9 másodperc
- Teljesítmény / súlyarány
- 0.112 LE/kg - 112 LE/1t
- Üzemanyag
- benzin
- Saját tömeg
- 1380 kg
- Szállítható személyek száma
- 5
Egy ikonikus név – sok közös emlék
Nehéz érzelemmentesen írni a Pumáról, hiszen számos emlék köt hozzá. Az eredeti, 1997 és 2002 között gyártott Puma, amelyet ma már kupénak neveznénk, szintén az életem része volt. A legendás 1.7 Zetec motorral szerelt, 125 lóerős változat igazi gokartos élményt nyújtott, dinamikus futóművével és harapós karakterével. Sok közös akciódús kilométert tudhatunk a hátunk mögött.
Az elmúlt öt évben pedig a crossover-változatot is többször kipróbáltuk: az első teszt 2020-ban volt.
2022-ben a Ford Magyarország jóvoltából részt vehettem életem eddigi legjobb gyárlátogatásán. A Ford craiovai üzemében még dolgozhattunk is. Aktív résztvevői lettünk a pumák születésének. Gyári élmény volt a javából. 2024 elején pedig a modellfrissítés előtti utolsó, limitált szériás Vivid Ruby Edition került hozzánk. Ez utóbbi masszírozós üléseivel egészen különleges extrát kínált, ritkaságszámba menően ebben a kategóriában.
Ráncfelvarrás? Inkább finomhangolás
A modellfrissítés kapcsán a "ráncfelvarrás" kifejezés talán nem is helytálló, hiszen a Puma formatervéhez nem igazán kellett hozzányúlni – még ma is modern és egyedi megjelenésű. Azért néhány apró változtatás történt: a Ford embléma lekerült a hűtőrács közepére, a fényszórók frissebbek lettek, és eltűnt a látható kipufogóvég. Bár az utóbbi hiánya sokaknak szokatlan lehet, valószínűleg az elektromos verzió megjelenése miatt döntöttek így.
A 19 colos kerekek szintén újdonságot jelentenek, és bár méretük elsőre talán túlzónak tűnhet egy ilyen kompakt crossoverhez, valójában remekül mutatnak. Érdekes összehasonlításképp: a nemrég tesztelt Mustang Dark Horse szintén 19-es kerekeken gurult, igaz, egy teljesen más ligában játszik.
Digitális belső – vegyes érzelmek
A belső térben már komolyabb változásokkal találkozhatunk. A műszerfal és a középkonzol teljesen digitalizálódott, ami kicsit vegyes érzelmeket váltott ki belőlem. Bár az új, 12 colos központi kijelző intuitív és jól strukturált, kissé hiányoznak a korábbi fizikai gombok. Az viszont pozitív, hogy néhány funkció, például a hangerőszabályzó, továbbra is valódi tekerőgombbal működik.
Az új, szögletes kormánykerék elsőre szokatlan volt, de praktikus dizájnmegoldás: kevesebb részt takar ki az előtte elhelyezett, 12,8 colos digitális műszeregységből. A megszokott multikormány-gombok megmaradtak, ami hatalmas pluszpont – a hagyományos vezérlők egyszerűsége továbbra is verhetetlen.
A csomagtér variálhatósága szintén a régi jól bevált rendszer és a puma egyedi megbox-a is megtalálható a frissített verzióban. A megabox felhasználási területének csak a fantáziánk szabhat határt.
Most a karácsonyi időszak elteltével kellett rádöbbennem, hogy ennél biztonságosabb helyen halászlevet és töltött káposztát autóban szállítani nem lehet.
Rengeteg ötletes extrát tartalmazott a tesztelt autó felszereltsége, amik már az elődben és más Ford modellekben is megtalálhatóak voltak, de igen praktikusak.
Az automatikusan fűtött első szélvédő valódi segítség a hideg reggeleken nagyon hamar leolvasztja a jeget és még kapcsolgatni sem kell, magától érzékeli, ha hideg van és ráfűt a szélvédőre.
A másik kiváló ötlet az Easy Fuel tankoló nyílás mely, nagyban megkönnyíti a dolgunkat, benzinkutakon nem kell a tanksapkával bajlódni.
Milyen vezetni?
Nem csak a városi dzsungel ragadozója a 155 lóerős puma az autópályákon sem jön zavarba.
Igazán dinamikus, amit a háromhengeres motortól nem várnánk, de azért a teljesítmény/súly adata, ami szinte pontosan megegyezik az 1.7 Zetec motoros első Pumával elárulja nem egy lomha járgánnyal lesz dolgunk. A futómű is hasonlóan merev pontos irányítást tesz lehetővé, még a nagy kerekek ellenére is komfortosnak mondható. Magamon is meglepődtem kihozta belőlem a kisördögöt. Ezt a teljesítményszintet már csak egy hétsebességes automata váltóval vásárolhatjuk meg. Ami remekül teszi a dolgát lassú cammogós tempóban és száguldozva is kiválóan kapcsolgat. Két negatívumot itt megemlítenék. Az egyik hogy, nem hagyja szabadon futni az autót, amint levesszük a lábunkat a gázpedálról szinte azon nyomban motorfékezésbe kezd. Nekem ez egy zavaró tényező, volt szeretem a rendelkezésre álló helyeken kigurítani a felgyűjtött lendületet. A másik, ami nekem kevésbé jelentett gondot, hogy semmilyen manuális módon nem tudunk beleavatkozni a váltások folyamatába.
A Ford Puma frissített változata ügyesen egyensúlyoz a modernizáció és a hagyományos értékek között. Bár a digitális átalakulás vegyes érzelmeket válthat ki, a vezetési élmény és a dizájn továbbra is a kategória élvonalába helyezi a modellt. A Puma nemcsak a névhez méltó dinamizmust és stílust képviseli, hanem képes folyamatosan alkalmazkodni a piaci igényekhez. Ez az autó 2025-ben is készen áll arra, hogy „kiharapjon” egy megérdemelt darabot a piacból.
@motorhang Ford Puma ST-Line X 1.0 EcoBoost MHEV Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #ford #fordpuma #newfordpuma #fordpumastline #fordpumastlinex #puma #pumastline #pumastlinex @fordhungary @motorhanghu #motorhang #motorhanghu ♬ bambam - babyspoon & Melo Nada
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!