22.000-es fordulaton! – Fiat Turbina
Hagyományos dugattyús motor helyett gázturbina? Miért ne? A Fiat megmutatta, hogy ilyet is tud!
Egyedülálló ritkaság, amely az olasz autógyártás központjában, Torinóban látott napvilágot 1954-ben a Torinói Autószalonon. Tervezése és fejlesztése a Fiat mérnökei és tervezői csapatának munkáját dicséri.
Az 1950-es évek elején, a gázturbináknak a repülésben elért eredményei nyomán a nagy járműgyártók azon dolgoztak, hogy szárazföldön hogyan tudnák ezt a fajta hajtásrendszert használni. A Fiat az 1940-es évek végén kezdett bele a projektbe, aminek eredménye lett a "Turbina".
Egy igazán futurisztikus és jövőbemutató formavilágot sikerült alkotni, amely mai szemmel is szemet gyönyörködtető. A légellenállás rendkívül fontos volt a tervezés során, ezért a szélcsatornában is vizsgáltak, amelynek eredményeképpen sikerült elérni a 0,14-es CW értéket. Viszonyításképp egy Porsche Taycan-nál ez a szám 0,22.
Az alvázat a Fiat 8V-ből vették, amihez egy gázturbinát társítottak. Ez a rendszer 22.000-es fordulaton 300 lóerő leadására volt képes. A gázturbina a repülőgépekkel ellentétben ezesetben nem tolóerővel biztosított a mozgási erőt, hanem egy hajtóművön keresztül hajtotta meg a hátsó kerekeket. Az autó a Lingottóban és Caselle-ben végzett pályatesztek során elérte a 260 km/órás végsebességet, Carlo Salamano vezetésével, aki a gyár tesztpilótája és egyben autóversenyző is volt.
A koncepciót a túlságosan magas üzemanyag-fogyasztás és túlmelegedési problémák miatt elengedték. Ezért a Fiat Turbina csupán nyolc példányban készült el. Ezen autók többsége a Fiat gyűjtemény részét képzi, de néhányuk magángyűjteményben pihen. A kis számú gyártási darabszám miatt a Fiat Turbina ma egy igazi ritkaság és értékes gyűjtői darab.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!