8 tengely lett, maradhat? - TATRA 815-7 Special 16x8
A valaha gyártott leghosszabb és legnehezebb TATRA ami a cseh gyárból kigurult! Nem csak standard, hanem egyedi felhasználásokra alkalmas járműveket is egyre nagyobb számban gyártanak, mint például a cikkben szereplő monstrumot.
Ez a konkrét jármű egy speciális fúrótorony alvázaként szolgál, amelyet a német STREICHER Drilling Technology gyártó felépítményezett. A cég egyaránt foglakozik tengeri és szárazföldi olaj- és gázfúró kutakkal. A szárazföldin belül pedig léteznek mobilis megoldások, amelynek egyike az alábbi jármű. Nehéz terepen végzett kutatófúrásokhoz használják. A jármű bruttó tömege nem kevesebb mint 84 tonna, szóval nem csak hossza, és természetesen értéke miatt kell óvatosan navigálni.
Mint a címből és a képekből is kiderült, nyolc tengellyel rendelkezik. A hajtásláncnak köszönhetően megoldható a 16x16-os hajtásképlet is, amennyiben felmerül rá az igény. A jármű első három tengelye légrugós, amelyek tengelyenként 10 tonna teherbírásúak és mindegyik kormányzott. A középső tandem tengely kombinált felfüggesztést kapott (lap- és légrugó), mivel itt összpontosul a legtöbb teher, ami így tengelyenként 16 tonnás teherbírást jelent. Az utolsó három tengely ugyanazon paraméterekkel bír, mint az első három. A hátsó tengelyek kormányzása hidraulikus, elektronikus vezérléssel és az első kerekek kormányzásával összekapcsolt.
A kormányzott tengelyek 385/65 R22,5 méretű gumiabroncsokat kaptak, míg a középső tandem tengely 315/80 R22,5 méretűek. Jelen konfigurációval a műszakilag megengedett össztömeg 86,4 tonna, de megfelelő gumiabroncsokkal ez akár 92 tonnáig is elmehet. Ezen hatalmas tömeg mozgatásához egy 12 hengeres Caterpillar C-32 motort hívtak segítségül, amely egy 32 literes, 1132 lóerős teljesítményű, és 5143 Nm nyomatékot leadni képes bestia. A maximális teljesítményre csak a fúrótornyok működtetésénél van szükség, így a mozgáshoz használt teljesítmény nagyjából a felére van korlátozva, ami még így is bőven elengedő. Sebességváltóként egy 6 fokozatú automata Allison 8610 MR-t kapott retarderrel kiegészítve.
Fülke gyanánt a katonai TATRA Force kabinját kapta, egy vezető és másodpilóta számára kialakított üléssel. A csupasz alváz teljes hossza 18,08 méter, magassága 2,49 méter és a szélessége 3 méter. A fordulóköre méretei ellenére nem vészes, mivel 15 méter körül alakul, köszönhetően a hátsó kormányzott kerekeknek.
Az biztos, hogy a sofőrjét nem fogják siettetni, mivel ez egy 16 keréken guruló kincsesbánya. Nem lenne vicces valahol felborítani, vagy beszorulni vele. Bármelyik sofőr álma, ha van benne egy kis affinitás és elszántság, hogy egy ilyennel dolgozzon.Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!