A Cool-tikus motor – 2014 Harley Davidson V-Rod Muscle használt motor teszt
A 2002-ben piacra dobott V-Rod második generációját vettük górcső alá ebben a rendhagyó tesztben. Rendhagyó sok-sok szempontból, hiszen ez a típus már nincsen forgalomban, rendhagyó, mivel csupán 6000km volt a motorban, így szinte újnak mondható és rendhagyó azért is, mert olyan HD-t tesztelünk, ami a legtöbb márkaszerelmes számára nem is igazi Harley.
Azok számára, akikben az előző kijelentés kérdőjeleket ébreszt, érdemes tisztázni, hogy miért is gondolja sok Harley Davidson tulajdonos, hogy a V-Rod nem „igazi” HD? A forma és a technika egy merőben más megközelítés volt annak idején. A blokkot a Porschével közösen fejlesztették és a megszokott 45o helyett a V blokk hengerszöge 60o-os lett. Valószínűleg ez nem ütötte volna ki a biztosítékot és lehet még az sem, hogy léghűtés helyett vízhűtéses a motor, ha formailag nem lett volna merőben más, modernebb a teljes gép. Hát igen, a V-Rod kezdettől fogva nem hasonlít a megszokott, hagyományos chopperekhez. Formája alapján inkább cruisernek mondanám. A lábak pozíciója előre mutat, a kezünket pedig szélesen, szintén oldalra/előre kell tartani. Mindeközben a derekunk egyenes pozícióban van. Leírás alapján nehéz ezt pontosan elképzelni, de higgye el mindenki, nagyon dögös és feltűnő lesz a V-Rod lovasa ettől a tartástól.
A Muscle szó egészen biztos arra való utalás, hogy lóerőből is szép számmal került az alap blokkba. A V-Rod második generációja eredetileg 115 pacival van felvértezve, de a tesztgépben további paripák sorakoztak, köszönhetően a chiptuningnak. Hogy a feltűnésből ne legyen ennyi elég, tovább növeli a hatást a kipufogó. Hallottam már a gyári dob dörgését, de ezek hangja egy gyerek köhögése ahhoz képest, mint amit a Vance&Hines kidörgők produkálnak. Az utcán feltűnő leszel, a szomszédok pedig már csak ezért is utálni fognak.
Több látvány kell még, ennyi nem elég? Hát megkapod, gondolták a tervezők, amikor 240-es gumikat álmodtak meg a hátsó kerékhez. Ennek persze van előnye és hátránya. Előny, az előbb említett dögös hatás. Méghozzá elképesztően, brutális módon dögös, garantálva azt, hogy bugyi nem marad szárazon, ha a motorral megjelensz valahol. Hátrány, hogy nem leszel a motordöntögetés királya. Gyakorlattal rendelkező motoros persze nem egyenesít ki vele minden körforgalmat, de az biztos, hogy szokni kell a használatát.
Nehéz szavakkal átadni, de a V-Rod nem hasonlít egyetlen másik hagyományos motorhoz sem. Mintha egy brutális erejű kamiont hasonlítanánk egy személyautóhoz. Nem arra lett kitalálva, hogy autók között cikázzunk. Széles, robosztus és mindeközben borzasztóan erős, nyomatékos. Az említett vízhűtés műszakilag szintén lényeges különbség a többi Harleyhoz képest, de ennek „hatása” a motoros számára inkább előny, mint hátrány. Például egy hosszú meg-meg állós araszolás közben.
A V-Rod igazi terepe egyértelműen a sima út! Páratlan, semmihez sem hasonlítható érzés, amikor végighaladunk a fák által szegélyezett úton, nyitott sisakkal és közben a V-blokk dübörgését hallgatjuk. A szabadság érzés itt jön elő, itt mutatja meg magát teljes valójában a V-Rod. Ezzel a formatervezési műremekkel a legeslegjobb ilyen terepen közlekedni. Biztosan hiszem, hogy ez a motor először egy műtárgy és csak aztán egy jármű. Minden pontja tökéletes és gyönyörű. Erőt parancsol a mérete és a teljesítménye. A nyomaték bődületes minden fokozatban. Sokszor előfordult, hogy nem lehetett a hangból rájönni, hogy 4-es vagy 5-ös fokozatban van-e a váltó. Minden sebességben eszméletlenül húz. A váltó egyébiránt rendkívül precíz, kényelmes, puha a kuplung. A fékezés viszont külön odafigyelést igényel. A nehéz szerkezet (280kg) fékútja viszonylag hosszú, pedig a tesztelt motorban blokkolásgátló is volt. Határozottan érdemes a hátsóféket is kellőképpen használni lassításkor.
A V-Rod maga a feltűnő élmény. Különleges még a Harley Davidsonok között is, pedig ennek a legendás márkának minden típusa különleges. Kívülálló, de mégis egy szűk, elit csoport tagja. Ezt az állítást erősíti, hogy a használt piacon is alig találni egy-egy darabot belőle. Egy biztos, ha valaki egy feltűnő jelenségre vágyik, ez a legjobb választás.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!