A Hyundai Motor N sportmárkája két „négykerekű laboratóriumot” mutat be
Olyan technológiai koncepciójárműveket, amelyek a villamosítás korának nagyteljesítményű típusait előlegezik meg
- 2023-ban érkezik a Hyundai első, tisztán elektromos sportmodellje, az IONIQ 5 N
- A Hyundai Motor a mai napon bemutatja két nagyteljesítményű tanulmányautóját: az RN22e és az N Vision 74 koncepciójárműveket
- Az RN22e a Hyundai innovatív elektromos, globális moduláris platformjára (E-GMP) épül, és az IONIQ 6 formavilágát alkalmazza
- Az N Vision 74 egy nagyteljesítményű hidrogén üzemanyagcellás hibrid modell, amely a Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo tanulmányautóból és az 1974-es Hyundai Pony Coupe koncepcióból merít ihletet
- Az RN22e és az N Vision 74 a Hyundai N sportmárkájának elektromos jövőképét testesíti meg, ugyanakkor várható sorozatgyártásukról nem született döntés
A Hyundai Motor N sportos almárkája bemutatja saját elektromos jövőképét, újabb nyomatékot adva a vállalat jövőálló emissziómentes hajtástechnológiák iránti elkötelezettségének. Az RN22e és az N Vision 74 látványos formában szemléltetik az N jövőbeli villamosítási elképzeléseit. Ez a két technológiai koncepciójármű a Hyundai Motor azon célkitűzését példázza, hogy a jövőben a zéró károsanyag-kibocsátású technológiák piacának vezető szereplője legyen.
A Hyundai Motor „négykerekű laboratóriumai” olyan koncepciójárművek, amelyeken a vállalat azon fejlett technológiai megoldásait teszteli, illetve verifikálja, amelyeket későbbi, sorozatgyártású típusokban kíván alkalmazni. Az RN22e a vadonatúj IONIQ 6 modellre és a vállalat elektromos, globális moduláris platformjára (E-GMP) épül, miközben új mércét állít a nagyteljesítményű, tisztán elektromos járművek szegmensében. Az N Vision 74 ugyanakkor az elektromosjármű-technológiákat fejlett hidrogén üzemanyagcellás hajtási rendszerrel társítja: a Hyundai N márka első hidrogén hibrid technológiai koncepciójárműveként arra keres választ, hogy hogyan menthető át a vezetés élménye a villamosítás korába.
„Az RN22e és az N Vision 74 fontos szerepet játszanak a vállalat termékkínálatának stratégiai fejlesztésében, különös tekintettel nagyteljesítményű, villamos járműveinkre.” – mondta Thomas Schemera, a Hyundai Motor Company alelnöke, a vállalat ügyfélélményekért felelős részlegének vezetője. „Négykerekű laboratóriumaink a vállalat mindenkori legfejlettebb technológiáinak folytonos fejlesztésére szolgálnak. Ez a speciális megközelítés lehetővé teszi számunkra, hogy képességeink legvégső határait feszegetve készüljünk fel a jövő kihívásaira.”
Az RN22e és az N Vision 74 tanulmányautókat az egyes technológiai megoldások tesztelésére és verifikálására használják a Hyundai mérnökei, hogy aztán a bennük alkalmazott technológiákat átültethessék az N márka leendő közúti modelljeibe.
A Hyundai N villamosítási jövőképe
Első nagyteljesítményű, sorozatgyártású típusa, a Hyundai i30 N 2017-es bevezetése óta az a cél vezérli a Hyundai N almárka működését, hogy a teljesítmény határait kitolva megmutassa ügyfeleinek, milyen élvezetes is lehet az autóvezetés. 'Nem csak vezetünk' – hirdeti a márka szlogenje, hiszen tévedés, hogy A-ból csak unalmasan lehet eljutni B-be. Az N márka a villamosítás korában sem adja fel három fő pillérét: a „kanyarbetyár” viselkedést (tökéletesen kiegyensúlyozott, precíz ívmeneti irányíthatóság), a motorsport-alkalmasságot (az összes N modell minden további nélkül helyt áll a versenypályán), és a mindennapi használatra megfelelő sportautó karakterét (nem csak pályanapon és autósztrádán remekel, hanem minden helyzetben, vezetői képességektől és elvárásoktól függetlenül vezethető).
„A Hyundai N mindössze hét év leforgása alatt az autópiac leggyorsabban fejlődő sportmárkájává vált.” – mondta Till Wartenberg, a Hyundai Motor Company N márkamenedzsmentért és motorsport részlegért felelős alelnöke. „Az N már a jövőbe tekint, hogy új mércét állítson a fenntartható sportos menetdinamika terén. Hatalmas lelkesedéssel nyitjuk meg a nagyteljesítményű elektromos mobilitás ezen új fejezetét, és kreativitásunkra, technológiai felkészültségünkre, valamint versenyszellemünkre támaszkodva törekszünk ennek a célkitűzésnek a megvalósítására.”
Bemutatkozik az RN22e, a leendő tisztán elektromos N modellek előfutára
Az RN22e a Hyundai piacvezető E-GMP platformjának finomhangolása és optimalizálása révén biztosít hiánytalan versenypálya-alkalmasságot, mindezt a frissen bemutatott IONIQ 6 dizájnjára épülő, áramvonalas karosszériába csomagolva. Az RN22e a Hyundai N márka első olyan négykerekű laboratóriuma, amely a vállalat elektromos globális moduláris platformjára (E-GMP) épül, és mint ilyen, az N márka villamosított jövőképét, illetve fejlődési irányát jelöli ki, egyben megteremtve egy jövőbeli nagyteljesítményű elektromos modell megvalósulásának a lehetőségét. A tanulmányautó neve arra utal, hogy azt az N márka 2022-ben fejlesztette ki sportos hangolású, elektromos hajtású négykerekű laboratóriumként.
Az RN22e tesztprogramjának célja, hogy a lehető legteljesebb mértékben megvalósulhasson a Hyundai N három fő értéke, mindenekelőtt a 'kanyarbetyár' karakter. Az N márka születése óta tökéletesíti típusainak kanyarvételi képességeit, és ennek érdekében a legtöbb N modellt Corner Carving differenciálművel (azaz elektronikus részlegesen önzáró differenciálművel) szereli fel. Hogy az RN22e hajtástechnológiájából adódó, elkerülhetetlenül nagyobb menetkész tömegével együtt is fokozott ívmeneti képességet kínáljon, az N márka mérnökei egy dupla tengelykapcsolóval megvalósított nyomatékvektor-szabályozási rendszert dolgoztak ki. Ezen túlmenően olyan, 3D nyomtatási eljárással létrehozott alkatrészeket alkalmaztak, amelyek kisebb tömeg mellett biztosítják a precízebb kanyarvételi képességekhez elengedhetetlen szerkezeti merevséget. Az összkerékhajtású RN22e a különböző üzemmódoknak megfelelően optimalizálja a nyomatékelosztást, így a vezető meghatározhatja az első, illetve hátsó tengelyre jutó hajtóerő mértékét.
Az RN22e fokozott versenypálya-alkalmassága érdekében az N márka mérnökei kiemelt figyelmet fordítottak a hűtés, illetve a fékrendszer teljesítményének fokozására. Az RN22e motorsport-centrikus beállításai jóvoltából ezek a rendszerek a versenypályán jellemző, fokozott igénybevétel mellett sem veszítenek teljesítményükből, így csorbítatlan vezetési élményt kínálnak. Az RN22e négydugattyús monoblokk féknyergei és 400 mm átmérőjű hibrid féktárcsái a nagyteljesítményű elektromos hajtási rendszer extra tömegével is megbirkóznak. Ezen túlmenően a Hyundai N márka az RN22e tanulmányautón keresztül tanulmányozza, hogy milyen módon használható a regeneratív fékrendszer a perdületi erők és a kanyar bejáratánál tanúsított viselkedés pontos szabályozására, és ezáltal a dinamikus vezethetőség biztosítására.
A Hyundai N folyamatosan dolgozik az olyan ultramodern technológiák fejlesztésén és verifikációján, amelyeket azután a márka sorozatgyártású modelljeiben láthatunk viszont. Az RN22e négykerekű laboratóriumként kulcsfontosságú szerepet játszik a jövőben megjelenő, elektromos N sportmodellek megvalósításában. Az N márka pontosan tisztában van azzal, hogy mi lelkesíti a vezetés szerelmeseit, és ennek tudatában fejleszti járműveinek új funkcióit és jellemzőit – így például a villamosított modellek által biztosított, magával ragadó, érzelmektől telített vezetési élményt. Az RN22e technológiai koncepciójárművet egyedi N Sound+ hangzással vértezték fel, a rendszer külső és belső hangszórókon keresztül erősíti a sportos vezetési érzetet. Ezen túlmenően az N e-shift váltóvezérlés az N Sound+ hangzással összehangolva biztosítja a szükséges rezgéseket és váltási érzetet. Négykerekű laboratóriumként, amelyen keresztül a Hyundai N mérnökei folyamatosan fejlesztik előremutató technológiáikat, az RN22e fedélzetén kidolgozott, magával ragadó vezetési élmény a későbbiekben továbbfejlesztett formában jelenik meg a különböző sorozatgyártású típusokban. A pilóták így maguk határozhatják meg, hogy mi teszi élvezetessé számukra a vezetést.
Azáltal, hogy az IONIQ 6 Streamliner formavilágát alkalmazza, az RN22e az új akkumulátoros elektromos modell kedvező aerodinamikai jellemzőit is megörökölte. Ezt a maximális menetteljesítmények érdekében a Hyundai N tervezői a motorsportból átemelt részletekkel gazdagították. A csekély szabad hasmagasság és a hangsúlyos, erőtől duzzadó kerékívek széles, robusztus kiállást eredményeztek. A tervezők megőrizték az IONIQ 6 alapvető formavilágát, ugyanakkor a lökhárító alsó része olyan sportos kialakítást kapott, amely váratlanul elbűvölővé teszi az autó megjelenését. Ezek a határozott funkcionalitással bíró esztétikai megoldások egyben az RN22e hűtési és aerodinamikai teljesítményét is javították.
A 4915 mm hosszú, 2023 mm széles, 1479 mm magas RN22e 2950 mm-es tengelytávon nyugszik. A Hyundai motorsport-tapasztalatait felhasználva folyamatosan fejleszteni és tökéletesíteni kívánja a koncepciójárműben testet öltő fejlett technológiákat, hogy aztán azokat egy olyan, sorozatgyártású, tisztán elektromos N modellben hasznosíthassa, amely a legteljesebb mértékben kiaknázza az E-GMP platform adottságait.
RN22e műszaki adatok:
Jármű |
Méret |
H / Sz / M // Tengelytáv (㎜) |
4915 / 2023 / 1479 // 2950 |
Elektromos hajtáslánc |
Villanymotor |
Max. rendszerteljesítmény (kW) |
430 kW (első és hátsó villanymotor együtt) |
Max. kombinált forgatónyomaték (Nm) |
740 Nm (első és hátsó villanymotor együtt) |
||
Akkumulátor |
Kapacitás (kWh) |
77,4 kWh 400V / 800V gyorstöltés |
|
Töltés időtartama |
<18 perc (10 → 80%) |
||
Menet-teljesítmények |
Végsebesség (km/óra) |
>250 |
Bemutatkozik az N Vision 74
A Hyundai Motor hagyatékából ihletet merítő N Vision 74 egy olyan nagyteljesítményű hidrogén üzemanyagcellás hibrid technológiai koncepciójármű, amely kihangsúlyozza a vállalat fenntartható nagyteljesítményű hajtástechnológiák terén elért vezető szerepét. Az N Vision 74 technológiai és formai szempontból egyaránt ihletett koncepció, amely egyformán igazodik az N márka 2015-ben meghirdetett fenntarthatósági jövőképéhez, valamint ahhoz a sportos menetdinamikához, amely iránt a Hyundai 1974 óta mutat töretlen elhivatottságot.
Ami az N Vision 74 formavilágát illeti, az a legendás dizájner, Giorgetto Giugiaro nevéhez fűződő 1974-es tanulmányautó: a Hyundai Pony Coupe előtt tiszteleg. Ebből a koncepciójárműből fejlesztették ki a Hyundai első sorozatgyártású sportautójának prototípusait. Noha a modell végül nem került gyártásba, merész karaktere az egész vállalat személyiségét meghatározta.
Az N Vision 74 letisztult felületei, dinamikus arányokkal felvértezett sziluettje és egyedi kialakítású B-oszlopa mind az 1974-es Pony Coupe tanulmányautót idézik. A Hyundai formai hagyatéka sportos hangvételben lép át az elektromobilitás korában, létrehozva az N Vision 74 tanulmányt. A futurisztikus hangulatot a parametrikus pixelvilágítás erősíti tovább.
„Az N Vision 74 jövő-centrikus kialakítása jól tükrözi azt a tiszteletet és nagyrabecsülést, amit a Pony Coupe tanulmányautó megalkotását kísérő szenvedély és elhivatottság iránt érzünk.” – mondta SangYup Lee alelnök, a Hyundai formatervezési központjának igazgatója.
Az N Vision 74 az eredeti Pony Coupe tanulmány merészségét felfokozott formában ülteti át a Hyundai jövőbeli dizájnfilozófiájába, miközben a belső teret szórakoztató környezetként értelmezi újra, anélkül, hogy feladná a Pony Coupe koncepciójármű letisztult architektúráját. A vezetőközpontú belső környezet ízlésesen kombinálja a múltidéző, tradicionális stíluselemeket az olyan modern formai részletekkel – jó példa erre a digitális műszeregység és az analóg nyomógombok társítása.
A 4952 mm hosszú, 1995 mm széles, 1331 mm magas, 2905 mm tengelytávú N Vision 74 a Hyundai történetének első olyan nagyteljesítményű négykerekű laboratóriuma, amely a Hyundai N eddigi legfejlettebb hidrogén üzemanyagcellás rendszere köré épül. Az N márka ugyanis nem először találkozik az üzemanyagcellás technológiával. Az N márka bevezetésével egyidejűleg, 2015-ben bemutatott Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo tanulmányautó már akkor szemléltette, hogy milyen lehetőségek rejlenek egy esetleges hidrogén alapú sportos hajtásláncban.
Most, mindössze hét év elteltével pedig megérkezett a Hyundai N Vision 74 tanulmányautó, az élvezetes vezethetőség és a képzelőerő találkozásának gyümölcse, amely még messzebb tekint. A Hyundai mérnökei egy olyan hibrid konfigurációt alkottak, méghozzá vadonatúj elrendezésben, amelyben az akkumulátoros elektromos hajtástechnológiához hidrogén üzemanyagcellás (FCEV) rendszer társul. Mivel az N Vision 74 hajtásáról az üzemanyagcellás rendszer és az akkumulátoros elektromos rendszer egyszerre gondoskodik, javul a konfiguráció hűtési hatásfoka; ugyanakkor menetkörülményektől függően a két erőforrás egymástól függetlenül is működtethető. A rendkívül gondosan hangolt vezérlés lehetővé tette, hogy a mérnökök két villanymotort helyezzenek el a hátsó tengelyen, amelyeken keresztül pontosabb nyomatékvektor-szabályozás valósítható meg, ami pedig precíz, kezes és közvetlen ívmeneti viselkedést eredményez. Ezen túlmenően az N Vision 74 három csatornás hűtőrendszer alkalmazásával teremti meg a magas motor-teljesítmény és a hatékony hűtés optimális egyensúlyát.
A teljes mértékben integrált, nagyteljesítményű motortechnológia segít kielégíteni a hidrogén üzemanyagcellás rendszer hőgazdálkodási szükségleteit. A funkcionális esztétikummal felvértezett N Vision 74 megteremti az ikonikus formavilág és az ultramodern technológia közötti, érzékeny egyensúlyt. A nagy hatótávolság és a hidrogéntartály gyors feltölthetősége mellett az N Vision 74 élvonalbeli technológiák és fenntartható erőforrás alkalmazásával kínál fokozott vezetési élményt.
N Vision 74 műszaki adatok:
Jármű |
Méret |
H / Sz / M // Tengelytáv (㎜) |
4952 / 1995 / 1331 // 2905 |
Elektromos hajtáslánc |
Villanymotor |
Max. rendszerteljesítmény (kW) |
> 500 kW (hátsókerék-hajtás) |
Max. kombinált forgatónyomaték (Nm) |
> 900 Nm (hátsókerék-hajtás) |
||
Akkumulátor |
Kapacitás (kWh) |
62,4 kWh 800V gyorstöltés |
|
Hidrogén |
tartály kapacitása |
4,2 kg |
|
Üzemanyagcella kötegek |
nettó 85 kW (Max. 95 kW) |
||
Feltöltés időtartama |
5 perc |
||
Menet-teljesítmények |
Végsebesség (km/óra) |
> 250 |
|
Hatótávolság |
> 600 km |
Hyundai négykerekű laboratóriumok a múltban és a jövőben
A 2012-ben útjára indított Project RM célja az volt, hogy szemléltesse a Hyundai új technológiák kifejlesztése terén mutatott szakértelmét, illetve innovációs képességeit. A projekten keresztül a vállalat a motorsportból származó, új nagyteljesítményű technológiákat fejleszt és azokat jövőbeli N modellekhez kapcsolja. A projekt elnevezése az N prototípus Racing Midship (azaz középmotoros, hátsókerék-hajtású) konfigurációjára utal. Az alapvetően eltérő elrendezés a vezethetőség és a dinamizmus ideális egyensúlyát biztosítja, mivel a jármű végpontjaira minimális tehetetlenségi nyomaték hat.
Az RM széria első bemutatását követően fokozatosan új, egyre fejlettebb formát öltött, az RM14-en, RM15-ön és RM16-on át az RM19-ig. Az RM platform olyan fejlesztési célú, négykerekű laboratóriumként szolgál, amely alkalmas a különböző nagyteljesítményű technológiák tesztelésére, ugyanakkor sebességtől és menetkörülményektől függetlenül megbízható és kiszámítható tapadást szavatol. A fokozatosan egyre szélesebb körű teszteknek alávetett RM modelleken végzik el a fejlett technológiák validálását. Megfigyelik, hogy azok milyen mértékben képesek ténylegesen emelni a teljesítményt, majd továbbfejlesztik azokat, hogy alkalmasak legyenek a jövőbeli N modellekben való felhasználásra.
A Hyundai két évvel ezelőtt mutatta be új generációs, villamosított RM20e Racing Midship sportautóját. Az RM20e volt az RM széria első nagyteljesítményű, akkumulátoros elektromos hajtású tagja. A Hyundai ekkor első ízben alkalmazott zéró károsanyag-kibocsátású hajtásláncot nagyteljesítményű típusában.
A Hyundai N négykerekű laboratóriumok új családját mutatta be, hogy eltérő néven színre lépő koncepciójárműveivel új mércét állítson az új generációs, sportos menetdinamika terén. Amint az N márka töretlenül erősíti az N teljesítmény három alappillérét, az RN22e és az N Vision 74 tanulmányautókat folyamatos tesztek során készítik fel arra, hogy a lehető legmagasabb szintű versenypálya-alkalmasságot, mindennapi sportos használhatóságot, valamint 'kanyarbetyár' karaktert nyújtsák. Az N márka a villamosítás korában is hű marad alapvető filozófiájához.
A fejlesztés első nagy lépéseként a Hyundai Motor 2023-ban világszerte forgalomba hozza első elektromos N sportmodelljét, az IONIQ 5 N-t. Erről az első elektromos sportautóról a későbbiekben közlünk részleteket.
„Ezek a négykerekű laboratórium projektek kiválóan alkalmasak arra, hogy előkészítsük az N márka villamosítási elképzeléseinek valóra váltását, majd jövőre piacra bocsássuk az IONIQ 5 N modellt.” – tette hozzá Till Wartenberg, a Hyundai Motor Company alelnöke.
Motorsport ihletésű
Az N márka kínálata közvetlenül a motorsportra vezetheti vissza vérvonalát. A Hyundai motorsport részlege számára a siker többet jelent a futamgyőzelmeknél és bajnoki címeknél: működésük célja, hogy olyan független tudást és szakértelmet szerezzenek, és adatokat gyűjtsenek, amelyeket aztán a vállalat egészével megosztva hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a Hyundai még jobb autókat építsen. A motorsportban gyökerező előnyök így a sorozatgyártású, utcai modellekbe is átvihetők.
Kétirányú, kölcsönös kapcsolat áll fenn a motorsport és a szériamodellek között. Legyen szó közúti vagy versenyautókról, azok legkiválóbb komponenseit és jellemzőit felhasználva alkotjuk meg még fejlettebb utódaikat. Ez az ismeretátadás közvetlen hatással bír a Hyundai N márka jövőbeli szériamodelljeire. Az új technológiákat a motorsportban teszteljük és tökéletesítjük. Így született meg például a díjnyertes i20 N, amely az i20 Coupe WRC rali versenyautóból merített ihletet. Minden tudás és ismeret, amit a Hyundai a motorsport világában szerez, közvetlenül támogatja a kutatási és fejlesztési folyamatot, elősegítve a következő N modell vagy egy új sport-projekt születését. A Hyundai ETCR bajnokságban való részvétele a márka fenntartható, nagyteljesítményű technológiák iránti elhivatottságának bizonyítéka.
A márka 'emberiséget szolgáló fejlődés' jövőképével összhangban a Hyundai felgyorsítja villamosítási erőfeszítéseit, hogy még tisztább mobilitási megoldásokat, és még inkább fenntartható jövőt teremthessen. Azáltal, hogy folyamatosan feszegeti a villamosított sportautók határait, a Hyundai felkészülten várhatja a jövő kihívásait, és dicsőségesen köszönheti a fenntartható, élvezetes vezetés korszakát.
Az N márka RN22e és N Vision 74 tanulmányautókban testet öltő villamosítási elképzeléseiről további tájékoztatás található a Hyundai N globális szervezetének hivatalos YouTube csatornáján: https://www.youtube.com/c/hyundainworldwidehttps://www.youtube.com/c/hyundainworldwide
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!