A Hyundai Motor az N-edik hatványra emeli a szabadidőjárművek teljesítményét a hamisítatlan sportos crossover: a vadonatúj KONA N bevezetésével
A vadonatúj KONA N a nagy teljesítményű N márka legújabb típusa, egyben első sportos szabadidőjárműve, amely a versenypálya-alkalmasságot a crossoverek sokoldalú praktikumával társítja
· A Hyundai Motor az N márka sikerét kiaknázva megfontolja nagyteljesítményű elektromos - akkumulátoros vagy hidrogén üzemanyagcellás - típusok fejlesztését.
· A Hyundai N meghirdette új márkaszlogenjét: 'Never just drive’.
A Hyundai Motor Company a mai napon megrendezett Hyundai N nap, a Hyundai N sportmárkájának szentelt, digitális rendezvény alkalmával leleplezte a vadonatúj KONA N szabadidőjárművet, valamint meghirdette a vállalat nagy teljesítményű filozófiáját, illetve fenntartható vezetési élményre irányuló törekvéseit.
A KONA N a Hyundai egyre népesebb N sportmodell-családjának legújabb tagja, egyben az első szabadidőjármű az N márka palettáján. A modell a sokoldalú praktikumot magával ragadó gyorsítóképességgel, dinamizmussal és versenypálya-alkalmassággal társítja.
A digitális program keretében a vállalat az N sportmárka nagy teljesítményű filozófiáját is ismertette, közzétette a márka új szlogenjét, valamint utalt a fejlesztés alatt álló, hamarosan piacra lépő N modellekre. A Hyundai emellett kihangsúlyozta a fenntartható e-teljesítmény iránti elkötelezettségét, rávilágítva a vállalat jövőbeli motorsport tevékenységeinek irányára, valamint arra, hogy ezek milyen módon szolgálhatnak leendő N modellek alapjául.
„Nagy izgalommal osztjuk meg Önökkel az N márka szemléletét, szellemiségét és jövőképét. Célunk, hogy vezető szereplővé váljunk a nagyteljesítményű típusok szegmenseiben, legyen szó hagyományos belsőégésű motorokról vagy bizonyítottan élvonalbeli akkumulátoros elektromos, illetve hidrogén üzemanyagcellás elektromos hajtáslánc-technológiákról.” – mondta Thomas Schemera a Hyundai Motor Group alelnöke és termékfejlesztési igazgatója. „Folyamatosan gyarapodó, egyre kiegyensúlyozottabb N modellkínálatunk vadonatúj lehetőségeket tesz elérhetővé ügyfeleink számára, hajtáslánc-technológiától és karosszériatípustól függetlenül gondoskodva a maximális vezetési élményről.”
Kiemelkedő, dinamikus teljesítmény
A motorsport ihletésű technológiákat alkalmazó N márka versenypálya-használatra felkészített, igazi 'kanyarvadász' vezethetőséget kínáló, mindennapi sportautói révén kívánja biztosítani a vezetési élményt. Ez a Hyundai N napon leleplezett, vadonatúj KONA N szabadidőjárműre is érvényes.
„A KONA N a sportos ferdehátú modellek teljesítményszintjét kínáló, hangsúlyozottan sportos szabadidőjármű. Rácáfol arra a tévhitre, hogy a szabadidőjárművek nem nyújthatnak vezetési élményt. N modellként túllép a hagyományos crossoverek korlátain.” – mondta Albert Biermann, a Hyundai Motor Group kutatás-fejlesztési részlegének elnök-igazgatója. „A KONA N versenypályán csak úgy falja a kanyarokat, de a mindennapi vezetést is élvezetessé varázsolja.”
A KONA N hajtásáról egy 2,0 literes GDI turbómotor és az ahhoz illesztett, nyolcfokozatú nedves duplakuplungos sebességváltó (N DCT) gondoskodik. Az N DCT a Hyundai házon belül kifejlesztett nyolcfokozatú, olajfürdős duplakuplungos 8DCT sebességváltójának továbbfejlesztett változata. Hogy az N sportmodellekben helyt álljon, a 8DCT sebességváltót robusztusabbra tervezték, így elviseli a nagyteljesítményű hajtásláncok által támasztott, jelentős igénybevételt. A 2,0 literes T-GDI benzinmotorral társítva egyedi áttételekkel nyújt optimális teljesítményt. A sebességváltó vezérlőegységét az N modellekre kalibrálták, így a gyorsabb kapcsolások mellett egy sor exkluzív menetfunkciót kínál: az N Power Shift (NPS), az N Grin Shift (NGS) és az N Track Sense Shift (NTS) váltóprogramok egytől egyig maximális vezetési élményt szavatolnak.
A motor maximális teljesítménye 280 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 392 Nm. Az N Grin Shift funkció 290 lóerőre növeli a teljesítményt, a csúcsra emelve a vezetés élményét. A motor egyenletes teljesítménykifejtése robbanékony gázreakciót és még intenzívebb gyorsítóképességet eredményez, ami közúton és versenypályán egyaránt még intenzívebb vezetési élményt ígér, így a vezető még inkább kiaknázhatja a motorban rejlő lehetőségeket. A KONA N végsebessége 240 km/óra, álló helyzetből 5,5 mp alatt gyorsul 100 km/órára (a rajtautomatika aktiválása esetén.)[1]
A Hyundai Motor az elektronikus vezérlésű, részlegesen önzáró N Corner Carving differenciálművel is felszerelte a KONA N modellt. Ez a megoldás az első kerekekre jutó forgatónyomaték elosztása révén maximális vezetési élményt nyújt ívmenetben. A KONA N 19 colos kovácsolt könnyűfém keréktárcsákat, valamint nagy teljesítményű fékeket és abroncsokat kapott.‑
Már a KONA N alapkivitele is szériafelszerelésként tartalmazza a rajtautomatikát, a változó kipufogószelep-vezérlést és mindenekelőtt az N Grin Control rendszert, így minden felszereltségi szinten ugyanaz a vezetési élmény vár a vezetőre. Az N Grin Control rendszer ötféle, markánsan eltérő üzemmódot (normál, öko, sport, N és N egyedi) kínál, lehetővé téve a modell testre szabását. A vadonatúj KONA N karakterét módosító üzemmódokban változnak a motor, a menetstabilizáló elektronika (ESC), a kipufogó hangzás és a kormánymű beállításai, igazodva az aktuális menetkörülményekhez.[2]
A több ponton hegesztett karosszéria, a továbbfejlesztett rugóstag gyűrűk és a megerősített váz javítja a szerkezeti merevséget, és ezáltal a manőverezés során mérsékli a karosszéria oldaldőlési hajlamát.
Videojáték-élmény a való életben
A KONA N új, 10,25 colos infotainment képernyőjét és digitális műszeregységét kiegészítő head-up kijelző N és N Sport üzemmódban megjelenő, exkluzív motorsport-grafikája a videojátékok hangulatával fűszerezi a mindennapos vezetést. Az új infotainment rendszer 'N üzemmód dizájnja' digitalizált elemeivel a videojátékok világát idézi. Többek között olyan információkat oszt meg a vezetővel, mint a köridők, vagy az N pályatérképek, amelyek segítségével a vezető azonosíthatja helyzetét a versenypályán. A KONA N emellett különböző widgetek alkalmazásával teszi még élvezetesebbé és izgalmasabbá a vezetést. Ezek a nagyszerűen leolvasható, jól látható elemek valós időben nyújtanak tájékoztatást egyes menetparaméterekről.
Akárcsak a népszerű autóverseny-játékokban, a KONA N testre szabható N gombokkal rendelkezik, amelyekkel egyedi üzemmódok aktiválhatók. Ezeket az üzemmódokat a vezető saját igényei szerint programozhatja be. Ezek a gombok szolgálnak a köridőmérés be- és kikapcsolására is.
Sportos dizájn, erőteljes kiállás
A vadonatúj KONA N szabadidőjármű az N márkára jellemző, erőtől duzzadó kiállást és vezetési élményt kínál; sportos dizájnja pontosan tükrözi a modell dinamikus vezethetőségét.
A karosszéria színére fényezett kerékív-toldatok és a 19 colos keréktárcsák széles, magabiztos megjelenést kölcsönöznek a KONA N szabadidőjárműnek. A fényezett kerékívek kihangsúlyozzák a városi szabadidőjármű izmos karosszériájának optikai tömegét, mintegy az aszfaltra lapítva a KONA N-t. A más keréktárcsáknál szélesebb nyomtávot eredményező, 19 colos N keréktárcsákat a karosszéria sarkaiba tolták, ezzel még inkább felerősítve a modell eleve agresszív megjelenését.[3]
Az újonnan kikevert, kizárólag N modellekhez kínált Sonic Blue karosszériaszín az N márka eddig ismert legjellemzőbb árnyalatának, a Performance Blue színnek egy változata. Jelenleg tehát a KONA N az egyetlen modell, amelyhez rendelhető a Sonic Blue fényezés, ennek a bevezetése azonban előre vetíti a szabadidőjármű-kínálat későbbi kiterjesztését. A Sonic Blue izgalmas kontrasztot képez a karosszéria alsó részét szegélyező, exkluzív piros dekorációval.
A KONA N első köténye, kettős tetőszárnya és oldalsó szoknyái kedvezőbb aerodinamikai teljesítményt kínálnak, egyben hitelesen hirdetik a modell versenypálya-alkalmasságát. Az első lökhárító meghatározó stíluseleme a széles alsó légbeömlő; ennek alakját a repülőgépek törzse ihlette. A légbeömlő versenypályán, illetve dinamikus közúti vezetés során gondoskodik a motor szükséges hűtéséről. Az N típusokra jellemző, háromszög alakú féklámpával szerelt, dupla tetőspoiler ténylegesen fokozza a leszorítóerőt, és nem mellékesen látványossá teszi a modell farát.
A KONA N hangulatát olyan egyedi utastéri részletek teszik sportossá, mint a Performance Blue betétek, az ülések, a kormánykerék, a sebességváltó kar vagy a fém pedálok.
Vezetőtámogató és biztonsági funkciók hiánytalan választéka
Noha a KONA N nagy teljesítményű jármű, mindennapi használatát számos vezetőtámogató (ADAS) funkció teszi biztonságossá és kényelmessé. Ezek között megtalálható a ráfutásos balesetet megelőző rendszer (FCA), a sávelhagyást gátló rendszer (LKA), a sávkövető rendszer (LFA), a vezető éberségének csökkenésére figyelmeztető rendszer (DAW), a távolsági fényszóró asszisztens (HBA), az aktív holttérfigyelő rendszer (BCA), az aktív mögöttes keresztirányú forgalomfelügyelet (RCCA), a biztonságos kiszállást támogató rendszer (SEW) és az intelligens sebességtartó automata (SCC.)
A KONA N emellett támogatja a többpontos Bluetooth csatlakozást, valamint azt a továbbfejlesztett természetes beszédfelismerő rendszert, amely Speech-to-Meaning® és Deep Meaning Understanding™ technológiák alkalmazásával teszi kényelmessé és értelmessé a vezetés élményét.
A KONA N nem csupán nagyszerű kanyarvadász, de kipörgésgátló rendszere révén a legváltozatosabb útfelületeken is helyt áll, beleértve a havat és a sarat is.
Az N márka új szlogenje és stratégiája
Az N küldetése, hogy a teljesítmény határait kitolva megmutassa vezetőjének, milyen élvezetes is lehet az autóvezetés. A Hyundai Motor ezt szem előtt tartva az N napon ismertette az N márka új szlogenjét: ’Never just drive'. Ez a szlogen tökéletesen megragadja az N szemléletét és gondolkodásmódját: „Ne érd be annyival, hogy vezetsz: élvezd ki minden pillanatát!”
Az N márka 2013-as bevezetése óta lelkes követőkre tett szert, köszönhetően a márka égisze alatt kínált, hétköznapi sportautóknak, valamint a ralisportban és ügyfélversenyzésben elért, gyors sikereinek. A motorsport részlegével karöltve az N márka számos versenyen aratott győzelmet, az FIA rali világbajnokságtól kezdve a TCR International szérián és a Pirelli World Challenge-en át a Nürburgringi 24 órás futamig.
Minden egyes nagy teljesítményű N modell — az i30 N, az i30 Fastback N, a VELOSTER N, az i20 N és a KONA N is — az autóvezetés iránt szenvedéllyel rajongó szakemberek kezei között, a Hyundai Motor Namyang kutatási és fejlesztési központjában jön létre. A fejlesztés során a németországi Nürburgringre is ellátogatnak, hogy a világ egyik legtechnikásabb versenypályáján kíméletlen teszteken és méréseken essenek át. Ennek a fáradságot nem ismerő folyamatnak az eredményeként születik meg a tökélyre csiszolt N technológia. Az N márka Namyangról és a Nürburgringről kapta a nevét.
„A sportautók világában eltöltött, csaknem négy, sikeres évnek köszönhetően a Hyundai szerves részét képező, proaktív N márka sikeresen alkalmazkodik a nagy teljesítményű szegmensre váró kihívásokra.” – nyilatkozta Till Wartenberg, a Hyundai Motor Group N márkamenedzsmentért és motorsport részlegért felelős alelnöke. „A vezetésnek nem kell unalmasnak lennie, és ha az N márkán múlik, soha nem is lesz az. Ezt tükrözi az új márkaszlogen: a ‘’Never just drive' is, és ez a szemlélet vezérli a Hyundai N jövőbeli villamosítását is.”
A Hyundai Motor 2022 végére 18 tagúra bővíti N és N Line modelljeinek kínálatát. Az új N és N Line típusok sorában minden jelentős járműkategória képviselteti magát, így a márka a legváltozatosabb felhasználói elvárásoknak is képes lesz megfelelni.[4]
Az N márka jövőképe a 'fenntartható vezetési élmény'
A Hyundai Motor az N márka sikerét kiaknázva megfontolja nagyteljesítményű elektromos – akkumulátoros vagy hidrogén üzemanyagcellás – típusok fejlesztését.
A vállalat már bizonyította, hogy felkészült az elektromos motorsport korszakára: 2019-ben a VELOSTER N ETCR versenyautóval részt vett az elektromos túraautó-bajnokságban, majd 2020-ban a Pekingi Autószalonon bemutatta az RM20e tanulmányautót. Az RM platform a jövőben is különböző részben vagy teljesen elektromos – akár hidrogén üzemanyagcellás – hajtásláncok mozgó laboratóriumaként szolgál majd. A Hyundai 2015-ben a hidrogén üzemű N 2025 Vision Gran Turismo üzemanyagcellás tanulmányautóval elképzelte az elektromos motorsport még inkább környezetbarát jövőjét.
A fenntarthatóbb vezetési élmény megvalósításához szükséges technológiák már most is rendelkezésre állnak. A Hyundai Motor kifejezetten akkumulátoros elektromos járművekhez kifejlesztett padlólemeze, a vadonatúj IONIQ 5 kapcsán a közelmúltban bemutatott E-GMP platform rendkívüli rugalmasságának köszönhetően szinte korlátlan lehetőségeket rejt magában. A Hyundai Motor saját fejlesztésű hidrogén üzemű hajtáslánca pedig az üzemanyagcellás rendszereket fejlesztő, új HTWO márka alapját is képezi.
Műszaki adatok
Méretek (mm) |
Teljes hosszúság |
4215 |
Teljes szélesség |
1800 |
|
Teljes magasság (tetőcsomagtartóval) |
1565 (1565) |
|
Tengelytáv |
2600 |
|
Motor |
2,0 literes T-GDI, lapos teljesítménygörbével |
|
Erőátvitel |
Nyolcfokozatú, olajfürdős duplakuplungos sebességváltó (N DCT) |
|
Menetkész tömeg (kg) |
1510 |
|
Teljesítmény (LE) / Forgatónyomaték (Nm) |
280 / 392 |
|
Legnagyobb sebesség (km/óra) |
240 |
[1] A jármű jelenleg nem rendelkezik európai típusbizonyítvánnyal.
[2] A rendelkezésre álló felszereltségi szintek száma piaconként eltérő lehet.
[3] Az európai piacokon alapfelszerelés a 19 colos keréktárcsa.
[4] A modell elérhetősége piaconként eltérő lehet.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!