A Mercedes-AMG CLE Coupé: Új belépő a teljesítményorientált coupé szegmensbe
• A legújabb generációs MBUX AMG-specifikus funkciókkal és kijelzőkkel • Mild-hybrid hathengeres soros motor kétlépcsős feltöltéssel és indító-generátorral • Tág határok között változtatható összkerékhajtás és aktív hátsó tengely kormányzás
Az új CLE 53 4MATIC+ Coupé-val erősíti (kombinált üzemanyag-fogyasztás 9,7-9,3 l/100 km, kombinált CO2-kibocsátás 220-212 g/km) a Mercedes-AMG e termékportfólióját, és újra értelmezi a belépő szintű teljesítményorientált coupé szegmenst. A sportos, elegáns kétszemélyes modell két világ legjobbjainak tulajdonságait ötvözi: a C-osztály agilitását és sportosságát az E-osztály tágas belsőjével és státuszával. A 3,0 literes hathengeres soros motor kettős feltöltéssel - egy kipufogógáz-turbófeltöltő és egy elektromos kompresszor segítségével - alapos módosítások után most 330 kW (449 LE) teljesítményt produkál. Maximális nyomatéka 560 Nm (overboost mellett 600 Nm 12 másodpercig). Az integrált indító-generátor rövid ideig további 17 kW (23 LE) teljesítményt és 205 Nm nyomatékot szolgáltat, emellett árammal látja el a 48 voltos fedélzeti elektromos rendszert. Az új modell további műszaki jellemzői közé tartozik az AMG SPEEDSHIFT TCT 9G váltó és a tág határok között változtatható AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtás.
A coupé-ra jellemző tipikus vizuális azonosító jegyek közé tartozik az erőteljes powerdome-okkal ellátott hosszú motorháztető. A meredeken emelkedő szélvédő és a hosszú, dinamikusan lejtő tetővonal is erre utal, továbbá a hátra tolt utastér is a sportos arányoknak kedvez.
Az előre törően lejtő első rész („cápaorr”), kombinálva a pontosan formált motorháztetővel, sportos és elegáns megjelenést biztosít. Az AMG-specifikus A-alakú hűtőrács, valamint a lapos és élesen vágott LED-es fényszórók különösen erőteljes benyomást keltenek. Opcionális felszerelésként elérhetőek a DIGITAL LIGHT fényszórók projekció funkcióval, illetve anélkül. A fényszórók alján található nappali menetfény ellipszisek, illetve kék világítás fokozza a dinamikus megjelenést.
A feltűnőre tervezett első lökhárító a középső szekcióban A-alakban emelkedik meg („A-szárny”). Ez egy nagy légbeömlőnek ad helyet nagyobb légbeáramlást biztosítva. Ez a külső légbeömlőkre is vonatkozik, amelyek két keresztléccel rendelkeznek. Jellegzetesen formázott élek strukturálják az oldalnézetet. A kiszélesített első és hátsó sárvédők, a széles nyomtáv (elöl 58 milliméterrel, hátul 75 milliméterrel szélesebb a Mercedes-Benz modellhez képest) és a 19 hüvelykes kerekek erőteljes megjelenést kölcsönöznek az új AMG Coupé-nak. Opcionálisan 20 hüvelykes kerekek is elérhetőek.
Az izmos hátsó részt a folyékony hatású felületek, sima átmenetek és a háromdimenziós fénytestekkel rendelkező két részből álló LED lámpák jellemzik. A hátsó lámpákat egy sötétvörös design elem köti össze, amely kiemeli a hátsó rész szélességét. A fő elemek a kerek dupla kipufogócső-végek, amelyek harmonikusan illeszkednek a hátsó lökhárítóba. Az oldalsó felületen, a kerékívek mögötti dizájn javítja az aerodinamikát: így a levegő áramlása javult a kerékívek körül. A csomagtartófedél spoiler szárnya a jármű színére fényezett, de kívánságra fekete színben is elérhető.
Az opcionális AMG Optikai csomag még sportosabb akcentusokat tesz lehetővé: az első és hátsó lökhárítón további flic-eket, hangsúlyosabb spoiler szárnyat a csomagtartófedélen és egy a kipufogócső-végek közötti diffúzor lapot tartalmaz. Igény szerint további két, AMG Night és AMG Carbon csomag is elérhető.
Belső tér egyedülálló felszereltséggel és specifikus kijelzőkkel
A belső tér egyedi felszereltséggel, exkluzív anyagokkal és a legújabb generációs MBUX infotainment rendszerrel várja az utasokat. A legszembetűnőbb elemek a szabadon álló, 12,3 hüvelykes teljesen digitális vezető oldali kijelző, az 11,9 hüvelykes, a vezető felé orientált, felhasználóbarát portré formátumú központi kijelző és a 64 színű dinamikus hangulatvilágítás, amely egyedi igény szerint a középkonzoltól a külső szellőzőrácsok alatti területig terjed ki. Minden ajtóban egy fényvonal fut végig a kartámasz és a derékvonal kontúrvonalai mentén a hátsó rész felé.
Egy másik hangsúlyos elem az ARTICO műbőr/MICROCUT fekete mikroszálas anyagból készült integrált ülések, AMG-specifikus grafikákkal és piros kontrasztos varrással ellátva. Ezek a sportosságot ötvözik az erős oldaltámasztással. További belső jellemzők közé tartoznak a piros biztonsági övek, illetve a fényes szénszálas díszítőelemek. Kérésre számos bőr- és nappa bőr kárpitozás áll rendelkezésre. Nappa bőr kárpitozás esetén dombornyomott AMG logóval az első fejtámlákban.
Az AMG performance ülés opcionálisan választható, amit a különösen hangsúlyos üléstámaszok jellemeznek, melyek még jobb oldaltámasztást biztosítanak. A függőleges nyílások vizuális kiemelést adnak, de súlycsökkentési funkcióval is bírnak, illetve lehetővé teszik a hátsó rész jobb szellőzését. A nappa bőr kárpitozású ülések kontrasztos színkombinációval további vizuális hangsúlyt kapnak.
AMG performance kormánykerék dupla küllős kialakításban
Az alapfelszerelés részét képező, egyenes aljú AMG performance kormánykerék dupla küllős kialakítással és integrált gombokkal magas szintű mindennapos vezetési élményt kínál. A kerek AMG kormánykerék vezérlőgombok látványos kijelzőikkel és intuitív kezelhetőségükkel kiemelkedő felhasználói élményt nyújtanak. A legfontosabb vezetési funkciók és az összes vezetési program innen irányítható.
A vezető oldali kijelzőn az ügyfél választhat a „Classic”, „Sport” és az AMG exkluzív „Supersport” kijelző stílusok között. A „Supersport” mód különösen feltűnő egy központi kerek fordulatszámmérővel és perspektivikusan tervezett vízszintes kijelzőkkel, amelyek a fordulatszámmérő bal és jobb oldalán helyezkednek el, és mélységi térhatást keltő térbeli benyomást keltenek. A vezető az AMG menüben különféle speciális paraméterekhez férhet hozzá, mint például a motoradatok, sebességváltó indikátor, bemelegítés, beállítás, G-mérő és versenyidőmérő. A központi kijelző is hangsúlyozza a dinamikus orientációt az egyedi AMG kijelzőkkel, mint például a vezetési programok vizualizációját vagy a telemetria adatokat.
Soros hathengeres motor integrált indítómotor-generátorral és elektromos kiegészítő kompresszorral
Az új CLE 53 4MATIC+ a 3,0 literes M 256 soros hathengeres turbómotor jelentősen átdolgozott változatát használja. A nagy teljesítményű motor frissített generációja, amelyet most M 256M-ként ismernek, mindenekelőtt az optimalizált égésterekkel rendelkező, újratervezett be- és kifolyó csatornákkal, új dugattyúgyűrűkkel, optimalizált befecskendezéssel és egy új kipufogógáz-turbófeltöltővel kápráztatja el a vásárlókat, amely az új elektromos kiegészítő kompresszorral kombinálva ez 0,4 bar-ral 1,5 bar-ra növeli a töltőnyomást, így magasabb, 560 Nm-es nyomatékot biztosít folyamatos üzemben és 600 Nm-es nyomatékot overboost állapotban akár 12 másodpercig is.
Azonban a nyomaték abszolút értékénél is fontosabb tényező annak rendelkezésre állása és a motor reakciókészsége. Ezt szolgálja a továbbfejlesztett kiegészítő elektromos kompresszor, amely most már szinte folyamatosan működtethető akár hosszabb ideig is. Ezt a sofőrök különösen a közepes sebességtartományokban érzik. Ez tette lehetővé, hogy a kipufogógáz-turbófeltöltőt a nagyobb csúcsteljesítmény érdekében nagyobbra méretezzék.
Ugyanakkor a vásárlók élvezhetik a motor növekvő hatékonysága által nyújtott előnyöket is, ami különösen a teljes terheléses működés esetében javult számottevően Az új, második generációs integrált indítómotor-generátor (ISG) is hozzájárul a hatékonyság növekedéséhez, ami a váltó harangházába integrálva helyezkedik el. A 48 voltos elektromos rendszer központi elemeként nemcsak elektromos generátorként működik, hanem hibrid funkciókat is ellát. Ezek közé tartozik a rövid távú 17 kW-os (23 LE) és 205 Nm nyomaték-os teljesítménynövekedés, az energia visszanyerés, a terheléspont-eltolás, a vitorlázás és a motor majdnem észrevehetetlen újraindítása a start-stop funkció segítségével.
Az elektronikusan korlátozott 250 km/h-s csúcssebesség az opcionális AMG Driver's csomag által 270 km/h-ra növelhető. Az AMG nagy teljesítményű fékrendszerét a CLE 53 Coupé erejéhez és teljesítményéhez igazították: az első tengelyen 370 x 36 mm-es perforált és belsőleg szellőztetett tárcsák találhatóak négy dugattyús rögzített féknyergekkel és AMG felirattal, a hátsó tengelyen pedig 360 x 26 mm-es belsőleg szellőztetett tárcsák egydugattyús úszó féknyergekkel helyezkednek el.
Adaptív váltási idők, magas hatékonyság: AMG SPEEDSHIFT TCT 9G váltó
A 3,0 literes soros motor az AMG SPEEDSHIFT TCT 9G váltóhoz csatlakozik, amely alkalmazkodó váltási időkkel, gyors reakciókkal nyújt kiemelkedő teljesítményt. A váltás felfelé vagy lefelé azonnal megvalósul. A váltó, különösen a 'Sport+' vezetési programban és a kézi módban reagál rendkívül spontánul. A kiválasztott vezetési programtól függően különböző dinamikus gyorsítási manőverek és az alkalmazkodó váltási idők érhetők el, beleértve az üzemanyag-takarékos vezetési stílust is. Az AMG SPEEDSHIFT TCT 9G váltó manuálisan is használható a kormánykerék mögött található galvanizált váltófülekkel.
Vezetési Karakterisztika Gombnyomásra: AMG DYNAMIC SELECT
Az öt AMG DYNAMIC SELECT vezetési programmal – 'Slippery', 'Comfort', 'Sport', 'Sport+' és 'Individual' – az új 53-as modellek jellemzői egyetlen gombnyomással állíthatóak. A differenciálás hatékony és kényelmestől nagyon sportosig terjed. Fontos paraméterek, mint a motor, váltó, futómű és kormányzás reakciói módosulnak. Az AMG DYNAMIC SELECT vezetési programoktól függetlenül a vezető közvetlenül átválthat a kézi kapcsolási módba a 'M' gomb segítségével, ahol is kizárólag a kormánykerék váltófülei segítségével válthat sebességet. Szükség esetén a felfüggesztés szintjei is külön állíthatóak.
Az AMG DYNAMICS vezetésdinamika-szabályozási rendszert integrálták az AMG DYNAMIC SELECT vezetési programokba. Például a 'Basic', 'Advanced' és 'Pro' szinteken befolyásolja az ESP® (Elektronikus Stabilitás Program) vagy az összkerékhajtás vezérlési stratégiáját. A vezetési stílus és a szenzoradatok alapján az intelligens előzetes szabályozás proaktívan vezérli a jármű viselkedését. A tartomány az extrém stabiltól a rendkívül dinamikusig terjed, a kényelmes vagy különösen sportos vezetési élmény érdekében. Az AMG DYNAMICS funkciók közvetlenül az AMG kormánykerék vezérlőgombokkal is állíthatóak. Mind a módosítható járműjellemzők, mind a széles körű felszereltségi lehetőségek széles skálát kínálnak a sportosság, elegancia és életstílus tekintetében, az egyéni ügyfélkövetelményeknek megfelelően.
A tág határok között variálható AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtás, mint az alapfelszereltség része
A tág határok között variálható AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtás optimális tapadást biztosít a dinamikus vezetési élmény érdekében, magas szintű vezetési biztonságot biztosítva minden körülmények között: száraz utakon, valamint nedves vagy csúszós felületeken is. Az átmenet a hátsókerék-hajtásról az összkerékhajtásra és fordítva folyamatosan történik, az egész járműrendszer-architektúrába integrált intelligens vezérlésnek köszönhetően. Az erőelosztás differenciált módon történik. Mérsékelt vezetési stílus esetén és olyan helyzetekben, ahol az összkerékhajtás nem szükséges, az első tengely teljesen lekapcsolódik a hajtásról, ami növeli a hatékonyságot. Az ESP Sport beállítástól kezdve a vezetési magatartás inkább a hátsó kerékre összpontosít; drift módban az új AMG CLE Coupé a teljes sebességtartományban hátsókerék-meghajtású járműként működik.
AMG RIDE CONTROL futómű a dinamikus vezetés érdekében
Az Affalterbachban fejlesztett AMG RIDE CONTROL futómű több agilitást, semlegesebb kanyarodási viselkedést és nagyobb tapadást biztosít. Az acélrugós futómű különösen az állítható csillapítással kombinálva kiváló vezetési dinamikát és magas szintű menetkényelmet nyújt. A csillapítás minden kereken alkalmazkodik az aktuális vezetési helyzethez és az útviszonyokhoz, gyorsan és pontosan váltakozva a lengéscsillapítók feszülési és kompressziós irányainak külön szelepein keresztül. Ezenkívül a csillapítás karakterisztikai görbéje három szinten előválasztható: 'Comfort', 'Sport' és 'Sport+', így észrevehető differenciálást tesz lehetővé a nagyfokú kényelem és a sportos vezetési dinamika között.
AMG sebességfüggő kormányzás és szériafelszerelésként hátsó tengely kormányzás
A kormánymű kialakítása is hozzájárul a dinamika és a kényelem növeléséhez. A CLE 53 4MATIC+ Coupé háromfokozatú AMG paraméter kormányzással rendelkezik, amely alkalmazkodik a kiválasztott vezetési programhoz, így csökkentve manőverezéshez és parkoláshoz szükséges manuális kormányzási erőkifejtést. Magasabb sebességnél a vezető még több visszajelzést kap az adaptált kormányzási karakterisztikán keresztül, különösen a 'Sport' és 'Sport+' futóműbeállításokban.
A széria hátsó tengely kormányzás maximum 2,5 fokos kormányszöggel működik. Eddig a szögig a hátsó kerekek 100 km/h-s sebességig (változóan az AMG DYNAMICS beállítástól függően) az első kerekekkel ellentétes irányban fordulnak. Ez virtuálisan megrövidíti a tengelytávot, ami jelentősen agilisabb fordulást, kevesebb kormánymunkát és nagyobb manőverezhetőséget eredményez. Ez azt jelenti, hogy a fordulókör észrevehetően csökken fordulás vagy parkolás során. Több mint 100 km/h sebességnél (az AMG DYNAMICS beállítástól függően) a hátsó kerekek párhuzamosan fordulnak az első kerekekkel - maximum 0,7 fokig. A tengelytáv virtuális meghosszabbítása pozitívan hat a vezetési stabilitásra: irányváltáskor gyorsabban megjelenik az oldalerő, így a jármű gyorsabban reagál a kormányzásra. A hátsó tengely kormányzásának válaszreakciója a kiválasztott AMG DYNAMIC SELECT vezetési programtól függ.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!