A Mercedes-AMG bemutatja valaha készült legerősebb autóját
E PERFORMANCE: A Mercedes-AMG első nagyteljesítményű hibrid modelljének premierje
Kifejező orr, széles karosszéria, erős vállak és hátra tolt utascella emeli ki a négyajtós Mercedes-AMG GT kupé sportosságát. A külső légbeömlők szélesek és a jármű közepe felé mutatnak, kihangsúlyozva a kétajtós AMG GT-t idéző hűtőrácsot. Hátul a hibrid modellel együtt kerül bemutatásra az egyedi trapéz alakú dupla kipufogóvég, a meghajtásra pedig az E PERFORMANCE logó is utal. Azonban nem csak ez teszi egyedivé az új modellt: számos fényezés és felszereltség kizárólag a hibrid verzió kiváltsága, így például hét új fényezést találunk a kibővített kínálatban.
A külső megjelenést még inkább kihangsúlyozhatja az új AMG Night csomag II, főleg a Night csomaggal és a karbon csomaggal kombinálva. Új 20 és 21 colos keréktárcsák is bekerültek a kínálatba.
Zászlóshajóként az AMG GT 63 S E PERFORMANCE felszereltsége kivételesen gazdag, és természetesen megkapja a korábban bemutatott modellfrissítés minden újdonságát, mint például az új lengéscsillapítási rendszerrel dolgozó AMG RIDE CONTROL+ futóművet. Széria az AMG nagyteljesítményű kerámia kompozit fékrendszer és az MBUX multimédiás rendszer, amely ezúttal egyedi hibrid kijelzőkkel is rendelkezik. A rendszer a műszercsoporton keresztül tájékoztatja a vezetőt az elektromos hatótávról, az áramfogyasztásról, valamint az elektromos rendszer aktuális teljesítményéről és nyomatékáról, illetve az akkumulátor és az elektromotor hőmérsékletéről. A központi kijelzőn megjeleníthető a hajtáslánc erőfolyama, amelyről a hátsó utasok is értesülhetnek az opcionális hátsó multimédiás kijelzőről.
Belső tér: duplaküllős AMG Performance kormánykerékkel
A széria AMG Performance kormánykerék egyedi duplaküllős kialakítással és a finoman integrált gombokkal nyújt látható és kézzelfogható élményt a belső térben. A három lekerekített duplaküllő erőt és könnyedséget sugall. A jármű szinte minden fontos funkciója elérhető anélkül, hogy a vezetőnek le kellene vennie a kezét a kormányról, a mögötte található váltófülek segítségével pedig a hibrid rendszer energiavisszanyerésének szintjét lehet beállítani.
A zászlóshajó különleges belső színekkel hangsúlyozza a sportos és exkluzív kivitelt. Újdonság például a titánszürke gyöngy/fekete exkluzív nappabőr kárpitozás sárga kontrasztvarrással, valamint a trüffelbarna/fekete exkluzív nappabőr kárpitozás gyémántmintás varrással. Emellett további öt színárnyalat is elérhető: Sienna-barna, klasszikus vörös, jachtkék, mélyfehér és Neva-szürke.
Az AMG-specifikus Performance hibrid hajtáslánc
Az AMG GT 63 S E PERFORMANCE modellben a főszerepet továbbra is a 4,0 literes, V8-as biturbó motor kapta, amelynek teljesítményét egy hátul elhelyezett elektromotor egészíti ki, ami egy Affalterbachban fejlesztett akkumulátorból táplálkozik. Mindehhez egy teljes mértékben változtatható AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtás társul. Arendszerteljesítmény 843 lóerő, a maximális rendszernyomaték pedig meghaladja az 1400 Nm-t. Mindez egyértelműen a valaha készült legerősebb AMG szériamodellt eredményezi, amely ennek megfelelő menetteljesítménnyel rendelkezik. Álló helyzetből mindössze 2,9 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, de a 0-200-as gyorsulást is kevesebb, mint 10 másodperc alatt teljesíti. A végsebesség 316 km/h.
A hátul elhelyezkedő, 204 lóerős elektromotor egy elektromosan vezérelt kétsebességű váltóval és az ugyancsak elektromosan vezérelt önzáró differenciálművel közös házban foglal helyet. A könnyű nagyteljesítményű akkumulátor is itt, a hátsó tengely felett helyezkedik el. A kompakt kialakítás révén még gyorsabb a reakció, az elektromotortól azonnal érkező 320 Nm nyomaték hatékony leadásában pedig a differenciálzár segít. A kétsebességű váltómű kb. 140 km/h-nál kapcsolja a második fokozatot, mielőtt az elektromotor elérné a 13.500-as maximális fordulatot. Az összkerékhajtás az elektromos közlekedés során is aktív.
AMG nagyteljesítményű akkumulátor
Az Affalterbachban fejlesztett akkumulátor kialakításánál a mérnökök a Formula 1-ben szerzett tapasztalatokra támaszkodtak. A nagyteljesítményű lítium-ion egység esetében kiemelten fontos volt a gyors és nagy teljesítményleadás, ennek megvalósítása érdekében pedig a Mercedes-AMG affalterbachi csapata és a Mercedes-AMG Petronas F1-es csapat brixworthi központja között folyamatos volt az egyeztetés. A végeredmény egy olyan megoldás lett, amely könnyű súlyával is kiemelkedik a mezőnyből, miközben mind teljesítményleadásában, mind pedig a regenerálás során új csúcsokat képes elérni.
A 6,1 kWh-s lítium-ion csomag 70 kW-os (95 lóerős) állandó teljesítményleadásra képes, de tíz másodpercig 150 kW teljesítménnyel, azaz 204 lóerővel segíti a hajtást. Energiasűrűsége 1,7 kW/kg, vagyis nagyjából a hagyományos akkumulátorok kétszerese, amely mindössze 89 kilogrammos tömeget tesz lehetővé. A töltésről 3,7 kW-os fedélzeti AC töltő gondoskodik, az elektromos hatótáv pedig 12 kilométer, ami pont elegendő a lakóövezetek elhagyásához vagy a városból kivezető utak eléréséhez.
A 400 V-os akkumulátor kompakt és könnyű kialakításában fontos szerepe volt a közvetlen hűtés megvalósításának: a mintegy 560 cella hőmérsékletét külön-külön szabályozza a speciális hűtőfolyadék. Ez pedig kulcsfontosságú a teljesítményleadás szempontjából, hiszen minden akkumulátornak megfelelő hőmérsékletűnek kell lennie az optimális használathoz. Ha egy akkumulátor túl hideg vagy túl forró, az teljesítményveszteséget jelent, ráadásul az egyenletes hőmérséklet a biztonságot és a tartósságot is fokozza. A hagyományos hűtésrendszerek, amelyek levegővel vagy vízzel hűtik a teljes akkucsomagot, gyorsan elérik a határaikat, különösképpen a magas energiasűrűségű akkumulátorok esetében, ami hátrányosan hat az egység élettartamára is.
A közvetlen hűtés megvalósítása érdekében az AMG szakembereinek teljesen új hűtőmodulokat kellett kifejleszteniük, amelyek mindössze egyetlen milliméter átmérőjűek. A teljes akkumulátorban körülbelül 14 liter speciális hűtőfolyadékot keringet ezeken át egy nagyteljesítményű elektromos szivattyú, amely a jármű két alacsony hőmérsékletű körének (low-temperature, LT) egyikéhez csatlakozva adja le a felesleges hőt, onnan a jármű elején lévő LT-hűtőbe vezetődik, ahonnan a szabadba jut.
Az eredmény egy olyan akkumulátor, amely mindig egyenletes teljesítményt nyújt és az ideális, körülbelül 45 Celsius fokos hőmérsékleten működik, a használat gyakoriságától függetlenül. A speciális vezérlés ráadásul azzal is számol, ha nagy sebességen történő vezetés során a hőmérséklet megemelkedik: a védelmi mechanizmus úgy lett kialakítva, hogy az akkumulátor maximális teljesítményt nyújtson, miközben a hőmérséklet a közvetlen hűtés révén csökken. A hagyományos hűtésrendszerek nem képesek ilyen kifinomult és előrelátó szabályozásra. Az AMG nagyteljesítményű akkumulátora így akár versenypályás használat esetén is mindig képes a teljes mértékű teljesítményleadásra és energiavisszanyerésre. Ez pedig hozzájárul ahhoz, hogy minden egyes kanyar után számíthatunk a rendszer maximális teljesítményére.
Az optimális használatról az AMG DYNAMIC SELECT hétféle üzemmódja gondoskodik, amely lehetővé teszi a tisztán elektromos használatot, valamint a teljesen egyéni beállítást is. Az üzemmódok közötti váltást megkönnyítik a kormánykerékre szerelt AMG vezérlőgombok.
Általában a nagyteljesítményű E-PERFORMANCE hibrid modell csendesen indul a Comfort üzemmódban, amelyben az elektromotor is üzemel, de a menetkész állapotot („Ready” ikon) a műszercsoport visszajelzése mellett az audiorendszer is jelzi, amely az AMG modellekre jellemző indítási hangot adja. Tisztán elektromos közlekedés esetén, alacsony sebességnél speciális figyelmeztető hang tájékoztatja a gyalogosokat a modell érkezéséről: a 20 km/h-s sebességig hallható, alacsony frekvenciás, mély, erőteljes hangot elöl és hátul is egy-egy hangszóró adja ki magából, és halkan a belső térben is észlelhető.
Nagyobb sebességnél a hangélmény a kiegyensúlyozott és az erőteljes üzemmódok szerint módosítható: az egészen 130 km/h-s sebességig elérhető tisztán elektromos közlekedésnél dinamikus vagy diszkrét hangaláfestés érkezik. A belsőégésű motor indulását követően pedig a kiválasztott mód a kipufogó hangjára van hatással.
A hibrid hajtás a jármű menetdinamikáját is elősegíti. Az ESP fékezési beavatkozása helyett az elektromotor önmaga szabályozásával is finomhangolhatja a tapadást, amelyet az elektromosan vezérelt önzáró differenciálmű is fokoz. Ez amellett, hogy lehetővé teszi a menetstabilizáló későbbi beavatkozását (amennyiben az egyáltalán szükséges), az egyébként hőként távozó fékezési energiát a rendszer az akkumulátorok töltésére használja.
Az energiavisszanyerés azonnal megkezdődik, amint a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, működése pedig a fékrendszer alkatrészeit kíméli. A kiválasztott négy szintnek (0-tól 3-ig) megfelelően az üresben történő kigurulástól egészen az egypedálos vezetést lehetővé tevő, akár 100 kW-os energiavisszanyerés is elérhető, amit természetesen alacsonyabb szinteknél a fékpedál használatával is megvalósíthatunk. RACE üzemmódban az optimális versenypályás teljesítmény érdekében a rekuperáció mindig 1-es szintű.
AMG 4,0 literes, V8-as biturbó motor, kettős megfúvású turbófeltöltőkkel
Csúcsmodellként az AMG GT 63 S E PERFORMANCE az AMG 4,0 literes, V8-as biturbó motorjának különösen erőteljes változatát kapja 639 lóerős maximális teljesítménnyel. Az erőforrás 900 Nm-es nyomatéka 2500-as fordulatszámtól egészen 4500-ig elérhető, amelyet az elektromotor 320 Nm nyomatéka már az alapjárattól kiegészít.
A kettős megfúvású turbófeltöltők különösen gyors erőleadást tesznek lehetővé, miközben alacsony fordulaton is fokozzák az erőt. Az indítómotor generátorként a 400 V-os rendszer részeként további 14 lóerővel segítheti a hajtást.
Menetdinamika: AMG RIDE CONTROL+ futómű és karbon- kerámiakompozit fékek szériában
Az AMG RIDE CONTROL+ futómű az alapfelszereltség részeként kínál különösen széles tartományt a kényelmes rugózás és a dinamikus kanyarképességek között. A többkamrás légrugózási rendszer automatikus szintszabályozással és adaptív, elektromosan vezérelt lengéscsillapítással teszi mindezt lehetővé. A lengéscsillapítók összenyomódásának és kirugózásának különálló szabályozása a korábbinál még kifinomultabb munkát tesz lehetővé, ami nagymértékben javítja a kényelmet és az optimális kirugózás okán a tapadást is, a kevésbé jó minőségű útburkolaton.
Emellett a rendszer leglágyabb és legfeszesebb állása között is az eddigieknél szélesebb a különbség, ami minden korábbinál sokoldalúbb karaktert ad. Mindezt az AMG DYNAMIC SELECT üzemmódválasztóval a saját ízlésünk szerint alakíthatjuk.
Az AMG DYNAMICS rendszer pedig a jármű reakcióra is befolyással van a menetstabilizáló, az összkerékhajtás és az elektromosan vezérelt hátsó differenciálmű karakterének módosításával. A Basic, Advanced, Pro és Master üzemmódok a megfelelő menetprogramok részeként a különösen kifinomult és semleges karaktertől az egészen dinamikus, hátsókerék-orientált mozgásig mindent lehetővé tesznek, beleértve a rendszer Drift üzemmódját is.
A fékek terén sem kötött kompromisszumot a Mercedes-AMG: a nagyteljesítményű AMG kerámia-kompozit fékrendszer elöl hat, hátul egy dugattyúval és bronz színűre fényezett féknyergekkel az alapfelszereltség része. Az elöl 420, hátul 380 milliméteres tárcsák kivételes fékteljesítményt biztosítsanak, miközben mind a kopás, mind a fáradás tekintetében különösen ellenállók.
A vadonatúj AMG GT 63 S E PERFORMANCE premierjét új márkanagykövet erősíti. will.i.am az új, „Everything but quiet” elnevezésű marketingkampányt támogatja. A világhírű zeneszerző és vállalkozó, a Black Eyed Peas társalapítója az autózás rajongójaként büszkén áll be a márka mögé, támogatva a csúcstechnológiát képviselő innovációkat. A hosszútávú együttműködés keretében will.i.am támogatja a vállalat elektrifikált jövőjét és ehhez egyedi zenei alkotásokat hoz létre. Erre kiváló példa az új AMG GT 63 S E PERFORMANCE hatvan másodperces bemutatkozó filmje, amelyet a brit sztárrendező és fényképész, Rankin készített, és amelynek zenéjét szintén will.i.am szerezte.
Műszaki adatok áttekintése
Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE |
|
Rendszerteljesítmény |
843 lóerő (620 kW) |
Rendszernyomaték1 |
1.010 – 1.470 Nm |
Belsőégésű motor |
4,0 literes V8-as közvetlen befecskendezéssel és biturbó feltöltéssel |
Hengerűrtartalom |
3.982 cm3 |
Max. teljesítmény, belsőégésű motor |
639 lóerő (470 kW) @ 5.500 – 6.500 1/perc |
Max. nyomaték, belsőégésű motor |
900 Nm @ 2.500 – 4.500 1/perc |
Max. teljesítmény, elektromotor |
204 lóerő (150 kW) |
Max. nyomaték, elektromotor |
320 Nm |
Hajtáslánc |
AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtás teljes mértékben változtatható teljesítmény-elosztással és Drift üzemmóddal |
Váltó |
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G |
Vegyes átlagfogyasztás (WLTP) combined combined |
8,6 l/100 km |
Vegyes CO2-kibocsátás (WLTP) |
196 g/km |
Vegyes áramfogyasztás (WLTP) |
10,3 kWh/100 km |
Akkumulátor kapacitása |
6,1 kWh |
Elektromos hatótáv |
12 km |
Gyorsulás 0-100 km/h |
2,9 s |
Végsebesség |
316 km/h |
1A teljes rendszer összesített nyomatéka, az adott váltófokozattól függően
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!