A Nissan orra
A Nissan európai műszaki központjában tevékenykedő Peter Karl Eastland, illat értékelésért felelős vezető mérnök feladata az illatok meghatározásától a vadonatúj Nissan Qashqai prémium belső anyaghasználatának és azok köthető illatnak a teszteléséig terjed
Egy új autó belső terének illata egy, a vezetési élményhez hozzájáruló, fontos tényező. A Nissan autókban érezhető ’új autó’ illat gondos fejlesztés eredménye az illatok tökéletes egyensúlyának biztosításához, ami érzelmi kötődést hoz létre a sofőr és a jármű között
Peter Karl Eastland – ’A Nissan orra’
A Nissan európai műszaki központjában tevékenykedő Peter Karl Eastland pozíciójának meghatározása: Illatértékelő Vezető Mérnök. Ez a szerénynek tűnő elnevezés nem tükrözi vissza pontosan Peternek a Nissan európai járműveinek fejlesztésében játszó kulcsszerepét.
Amellett, hogy a Leicester Egyetemen szerezte meg mesterdiplomáját kriminalisztikai kémia szakon, Peter kiemelkedően éles és kifinomult szaglóérzékkel rendelkezik, melyet már fiatal korában felfedezett.
Peter az úgynevezett ’újautóillatért’ felelős, melyet mérnökök és műszaki szakemberek segítségével biztosít. Kiemelt fontosságú, hogy az első benyomás kellemes legyen, hiszen a Nissannál tisztában vannak vele, hogy az egyik kulcs érzelmi válasz, amit a vásárlók éreznek az új autójuk átvételekor az a büszkeség, amit többek között az újautóillatidéz elő.
Az utóbbi időben elsősorban a Nissan Qashqaion dolgozott, amely modell szeptemberben érkezett meg a magyar piacra. Kivételes figyelem irányult a Qashqai belső légkörének kialakítására. Fontos volt, hogy a színek, anyagok és a felhasználóbarát technológia már önmagában pozitív érzelmi választ váltson ki az utazókból az első találkozás és a későbbi vezetések során is. A részletekbemenő odafigyelés viszont Peter és kollégái fontos szerepében mutatkozik meg igazán, hiszen feladatuk, hogy a beltéri élményt semmilyen kellemetlen szag ne veszélyeztesse.
Az újautóillat nem csupán a gyártási folyamat következménye. Peter és kollégái olykor hónapokig illetve évekig dolgoznak egy új modell fejlesztésén a többi mérnök csapattal karöltve. Figyelmesen analizálják a különböző anyagok használatát, mint az ülés szövete, ragasztóanyagok, polimerek és biztosítják azt, hogy az anyagok egyetlen kombinációjából se származzon kellemetlen szag. „Célunk, hogy a legjobb érzetű élményt biztosítsuk a vásárlóknak. A preferenciák és ízlések folyamatos változását az autó illata is folyamatosan változik. Munkánk része, hogy megbizonyosodjunk róla: minden általunk használt anyag, illetve azok illat-kombinációja harmóniát alkot.” – nyilatkozza Peter.
Minden anyagot szubjektív és objektív tényezők alapján is vizsgálnak, való világból kiragadott helyzetekben, végig a mérnöki és gyártási funkciók során, mindeközben szem előtt tartva azt, hogy a különböző kémiai anyagok hőmérséklet hatására is változhatnak. Ha egy potenciális új anyag vagy kemikália negatív hatással van a beltér légkörére, akkor Peter és a kollégái alternatívákat keresnek annak érdekében, hogy biztosítsák az új autó illat szentségét. „Az anyagok kiválasztásában lévő szerepem kulcsfontosságú része, hogy a vásárlót a fókuszunk középpontjában tartsuk. A dizájn bármilyen nemű változtatása esetén az illat kérdése is szerepel a változtatás hatékonyságát értékelő folyamatban.” – mondja Peter.
Peter Európában betöltött szerepe nem egyedülálló. Vannak kollégái más Nissan műszaki központokban, akikkel együtt dolgozik, például Atsugiban, Japánban és Farmington Hillsben, az Egyesült Államokban. A globális Nissan illatértékelés sztenderd létezése, illetve ahhoz kötődően, a részletekre való odafigyelés iránti elkötelezettség az, ami biztosítja, hogy a Nissan termékkínálata a legmagasabb minőségi színvonalnak feleljen meg.
Hogyan és mikor fedezte fel Peter, hogy az orra más, mint a többieké? „Emlékszem, gyerekként játszottuk azt a játékot, amikor csupán illat alapján kell megkülönböztetni különböző ételeket, édességeket, italokat, chipseket. Képes voltam elkülöníteni a saját márkás terméket a vezető márka termékétől, még akkor is, ha az ízt ugyanolyannak szánták. Emlékszem, hogy nagyon válogatós voltam az egyes termékekkel kapcsolatban, és határozott elképzelésem volt arról, hogy mely márkákat részesítek előnyben” – magyarázza Peter.
Peter 2016-ban csatlakozott a Nissan Végzős Gyakornok Programhoz. Egyrészt magas fokú érdeklődés tanúsított autóipar irányába, másrészt viszont kivételes szaglószervi tehetséggel is rendelkezett. Mindezeknek köszönhetően magától értetődő volt, hogy elvállalja az Illatértékelő Vezető Mérnök szerepet. „Kémia tudásomat háttérként használva az anyagtudományban képes voltam a hozzáértésemet mérnöki szemszögből is gyarapítani. Az első gyakornoki munkám során polimerekkel dolgoztam, ami mai napig a kedvenc anyagom, így aztán jelenleg polimer mérnök szerepet is betöltök a szervezeten belül. A polimerekkel kapcsolatos mérnöki munka szintén egy olyan része ennek a feladatkörnek, amit nagyon élvezek” – vallja Peter.
„Az anyagok dizájnja és azok tesztelése során valós életből vett használati helyzeteket vizsgálunk az autókon, hogy megértsük, hogyan viselkednek az anyagok ismétlődő, intenzív használat esetén. Nagyon élvezem ezt, mert magában foglalja a kriminalisztika azon alapelveit, amiket tanultam, ezeket pedig fel tudom használni, hogy jobban megértsem, mi történik az anyagokkal.”
A szaglással kapcsolatos tehetségének és az anyagok viselkedését illető kriminalisztikai analízis iránti szenvedélyének kombinációja Petert egyfajta nyomozóvá teszi. Felfedi, hogy miben rejlik a probléma és a kollégáival karöltve dolgoznak azon, hogy megértsék, majd kijavítsák azt.
Ha nem dolgozik, Peter lelkes szakács, ilyenkor kulináris kreativitásra használja fel természetes szaglószervi adottságait. Peter ezen kívül snookerezik is egy helyi szövetségnél, megyei szinten.
„Számomra a munkahelyi megelégedettség abból fakad, hogy kimagaslóan okos emberekkel dolgozom együtt, akik szakértők a saját területükön. A tudás ozmózisaként definiálnám ezt. Élvezem, ahogyan tanulok az itteni mérnököktől és műszaki szakemberektől, ahogy a legapróbb részleteken dolgozunk együtt. Gondoskodunk róla, hogy a következő új Nissan a büszkeség, a megelégedettség és az öröm érzését váltsa ki az autó tulajdonosokból, minden alkalommal, amikor vezethetik autóikat” – magyarázza Peter.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!