A Puma újra támad – Ford Puma ST-Line X 1.0l EcoBoost 155Le
Kicsit lehet elcsépelt a szó manapság, de az új Ford Puma egyszerűen MENŐ! Kell és fogok is írni a menetteljesítményről, motorról és pár technikai paraméterről. De most komolyan, nem ez az első szempont, amikor autót veszünk, hanem a forma és a megjelenés. Meg kell, hogy testesítse a vágyainkat hisz az autó nem utolsó sorban egy önkifejező eszköz.
Van egy óriási divathullám a mai autópiacon. Egyes kollégák szerint baromság, hogy megemelt hasmagasságú autót gyártanak gyakorlatilag minden kategóriában, bohóckodás és nincsen igazából sok értelme. Ezt a gondolatot én ugyan nem osztom, de annyi biztos, hogy kiskategóriás crossoverből lassan tele van a padlás. Gyakorlatilag minden autógyártó egymás után hozza ki ebben a szegmensben az új modellt. Pár hete voltunk az új Peugeot 2008 bemutatóján, megjelent az új Renault Captur és a Toyota is frissítette a CHR-t. És akkor még csak az új modellekről beszélünk. A hazai autóeladás bajnoka töretlenül a Vitara, amely szintén ugyanezt a kategóriát erősíti és idei évben új mild hybrid motorral erősít.
A fentiek miatt várakozással ugyan, de egyben kételyekkel ültem az új Puma volánja mögé. Mivel jócskán elmúltam 20 éves, ezért számomra a Puma egy kicsi sport(os) autót jelent. Ugyanis 1997-től pár éven keresztül volt egy azonos nevű modellje a Fordnak. A közel 20 év kihagyás és a kategóriaváltás első hallásra mindenesetre furcsának hat, de azért találni a két autó között hasonlóságot. Vajon a hagyomány, a jól bevezetett márkanév, a divatos formavilág, a modern technika és a kiváló felszereltség mire is lesz elég? Erre próbáltam fényt deríteni.
Az előd modelltől távoli rokonságba került Pumáról csak második pillantásra vesszük észre az „előd” modellel azonos jeleket. A legszembetűnőbbek az első fényszórók ívei, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy elsőre ezekről én is azt gondoltam, hogy a Porschétől jön a hasonlóság. Biztosan azért, mert az elmúlt, közel emberöltőnyi időben sokkal többet lehetett Porsche Cayenne-nel vagy Taycannal találkozni, mint Pumával. A rokonság azért mindenképpen ott van a két kocsiban, ha ezt nem is gondolnánk ránézésre. Erre pedig a legfőbb bizonyíték, hogy mindkettő alapjául az aktuális Fiesta szolgált. Korábban kisebbet és sportosabbat, most pedig nagyobbat és magasabbat csináltak belőle. Így megy ez, akkor az volt a trend, hogy sportosítottak mindent, most pedig, ha lehet (és miért ne lehetne), akkor megemeljük. A Puma közel 15cm-rel nagyobb, 7cm-rel szélesebb és 5cm-rel magasabb, mint az aktuális Fiesta. Arányai kifejezetten jók, hosszúságra teljesen a kategóriába illeszkedik, de a szélessége miatt kifejezetten nagyautós és roppant tágas. Sokkal inkább szemet gyönyörködtető, mint a Ford Ecosport, amely rövidebb a Pumánál 10cm-rel, viszont magasabb 12-vel és keskenyebb 3,5-tel.
A Puma hossza két ponton élvezhető, és teszi a kis SUV-t igazi családi autóvá. A hátsó utasok lábtere is elfogadható, illetve kifejezetten nagy csomagteret kapunk. Ez literben 456l-t jelent alaphelyzetben, amely tartalmaz egy mély, műanyaggal borított 80l -es rekeszt a csomagtérszint alatt. A mélysége és a csomagtér magassága miatt ez azt eredményezi, hogy akár 150cm magas tárgyakat is tudunk az autóban szállítani állítva. Külön okos megoldás, hogy a rekesz aljára egy dugó van elhelyezve, így akár a rekesz slaggal is kimosható. Nagyon érdekes megoldás, és ha tippelnem kellene, akkor ez a rekesz fog a tisztán elektromos, vagy plug-in változat esetében a további akkumulátor helyéül szolgálni.
Ha pedig a formánál tartunk, akkor a lámpákon kívül nem mehetünk el sok-sok más külső elem mellett sem szó nélkül, bár szerintem nem csak részeiben, hanem egészében is nagyon mutatós lett a Puma. Ránézel és vágysz rá formája van. A vonalai szépek és sportosak is egyben. A hatalmas ovális lámpabúrák alatt játékos ívben futó nappali LED fények, a hatalmasra duzzadt egyedi formájú hűtőrács és a ködfényszóró körül kialakított formai játékok tényleg zseniálisak. Egyedi és közben hozza a mai Ford arculatot. A lendület az autó hátsó felénél sem fogyott el, gyönyörűek a szintén LED-es hátsó lámpatestek, ügyesen oldották meg, hogy az emelt magasságot erősítik a formai elemekkel, miközben egyáltalán nem esetlenek az arányok. Az ST Line felszereltség esetében egy krómozott kipufogóvéget is láthatunk.
Mivel a tesztelt Puma a legmagasabb felszereltségi szint a kínálatban és szinte tartalmazza az összes rendelhető extra tartozékot is, a belső tér hangulata szinte kritika nélküli. A szinte azért fontos, mert a mutatós formában elhelyezett, kifejezetten puha, bőrözött vagy kellemes tapintású műanyaggal és kevlár betétekkel tarkított felületeken kívül találkozhatunk kifejezetten kopogós, kemény műanyag betétekkel is. A vegyes anyaghasználat egyébként nem túlzó, szépen osztja fel a teret és igazán sportos hatást kelt. Számos pakolórekesz van mindenfelé. Kevéssé tetszett, hogy a könyöktámasz fix, nem állítható hosszirányban, így kevésbé lehetett kényelmes pozícióra állítani. Ilyen probléma nem volt a Puma üléseivel. Zseniálisan kényelmesek, jó a tartásuk és mintázatuk, kialakításuk is szemet gyönyörködtető. Kifejezetten praktikus ötlet, hogy az üléshuzat cipzár segítségével levehető, így könnyen tisztítható. Ugyancsak kiváló pontot adnék a Ford kormányára, amely rendkívül jó fogású, közvetlen kapcsolatot ad az autóval. A kormány mögött kapott helyet egy teljesen digitális műszerfal, amely határozottan magával ragadó grafikai elemekkel jeleníti meg a számunkra a szükséges információt. Talán a Ford az első, aki végre megértette, hogy ha már digitális a műszerfal, akkor azt ki lehet használni és szép kialakítást lehet produkálni. A Pumában 5 különböző vezetési üzemmódból történő választás után– ECO, Sport, Normál, Csúszós és Terep – látványos effektus vezet át minket az egyedileg komponált képernyőre. Szintén a digitális technikához tartozik a központi érintőképernyős kijelző, amely könnyen kezelhető, jól átlátható. Természetesen kitükrözhető rá a mobiltelefonunk is.
Rengeteg olyan extra tartozék rendelhető a Pumához, amely csupán kevés kategóriatársánál érhető el. Nagyon jó működik az automata parkolórendszer, amely párhuzamosan és merőlegesen is képes helyettünk beparkolni. Tökéletesen funkcionál a csomagtérfedél láblendítéssel való kinyitása és nagyban növeli a komfortérzetünket a fűthető kormány is.
A motorválaszték egyelőre szűkös, az 1.0L-es 125Le-s hagyományos, valamint az azonos motortérfogatú mild-hybrid hajtás érhető el 125 és 155Le-vel. A belépő modell 5,99M Ft-b , míg a skála másik végén lévő ST-line X felszereltség 8,315M Ft-ba kerül, melybe jócskán pakolható még extra, így a tesztautónk ára 9,6M Ft-ban állt meg.
A mild-hybrid relatív új a piacon, és nagyban különbözik a hybrid, vagy plug-in hybrid meghajtástól. A legfontosabb különbség, hogy míg utóbbiak önállóan is képesek meghajtani a gépjárművet, addig a mild-hybrid rendszer, illetve a 48V-os elektromotor 3 fő funkcióra képes:
1. Besegít a meghajtásba. Gyorsításkor, és a Ford erre a fejlesztésére méltán büszke, az alsó fordulatszám tartományban akár 50%-kal is képes növelni a nyomatékot, így javítja a gyorsulást.
2. A meghajtáson kívül ez a hybrid hajtás a megállásban és az újraindításban is segít. A start/stop rendszerek legidegesítőbb pontja, hogy észrevehető ideig tart az újraindítása a motoroknak, de nem ennél a megoldásnál. Itt ugyanis besegít a villanymotor, így az indítási idő észrevehetetlenül rövid.
3. A meghajtás hatékonyan hozzájárul a fogyasztás csökkentéséhez. A mértéke 10% a 125Le-s változatnál és 15% a 155Le-s motor esetében.
A technológiához tartozik, hogy egyelőre kizárólag manuális váltóval működik, mivel a motorfék is ki van használva az akkumulátor visszatöltésére, amit egyelőre automata váltóval nem lehetett megvalósítani.
Rengeteg okos ötlet, modern technika került bele az új Pumába, ráadásul egy divatos, szép formába csomagolva. Sajnos a jövőt nem tudom biztosan, de úgy vélem, hogy a Ford ezzel a modellel komoly piacot lesz képes szakítani magának. Ez a szegmens, az évről-évre való méretnövekedés miatt egy kompakt autó méretével azonos – az első szériás Focus rövidebb és keskenyebb volt -, ráadásul a magas építésnek számos előnyével rendelkezik, így ideális családi autó is egyben.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!