A Subaru bevezeti az európai piacon a vadonatúj Crosstrek modellt
• Alapfelszereltség az Állandó szimmetrikus összkerékhajtás • A Subaru saját e-BOXER hibrid hajtáslánca • A Subaru Global Platform padlólemez tökéletesítésével a torziós merevség 10%-kal nőtt • A Subaru DINAMIKUS ÉS TÖMÖR formanyelvének legújabb értelmezése • Új 11,6 colos infotainment rendszer, új geolokációs alkalmazás • 220 mm hasmagasság. Az X-MODE mostantól előre- és hátramenetben egyaránt működik • 7 új funkcióval bővül az EyeSight vezetéstámogató technológia-csomag, ami alapáras mindegyik modellváltozatban • A fej akaratlan billegését 44 százalékkal mérséklő új ülések. A zajterhelés 50 százalékkal csökkent
Zaventem, 2023. október 2. – A Subaru Corporation európai leányvállalata, a Subaru Europe ma bejelentette, hogy a kontinens piacán forgalmazni kezdi a vadonatúj Crosstrek modellt.
A Crosstrek a Subaru XV vadonatúj interpretációja; ez a modell váltja az XV-t a Subaru európai kínálatában. Az először 2011-ben bemutatott Subaru XV nagyon hamar népszerűvé vált a vásárlók körében, és erre az autóra épült a márka európai újrapozícionálása is, amely túlmutatott a rally-sikereken és az outdoor-programokhoz kiválóan alkalmas SUV képén, kiegészítve mindezt egy sor olyan értékkel, mint a biztonság, a vezetés öröme és a tartósság. A Subaru-tulajdonosok jellemzően így írják le az autójukat: „Biztonságos, Élvezetes, Erős”. A Subaru XV jelenleg a Subaru legkelendőbb modellje a régióban: az idei évben (2023. január-augusztus között) már ez adta az összesített értékesítési mix mintegy 40 százalékát.
Állandó szimmetrikus összkerékhajtási rendszerével (S-AWD) és e-BOXER hibrid hajtásával a vadonatúj Crosstrek továbbra is ugyanezeket az értékeket kínálja. A modern és környezettudatos hajtásláncban a közvetlen befecskendezéses, négyhengeres, 2,0 literes, vízszintes hengerelrendezésű boxermotor teljesítményét a Lineartronic sebességváltóba beépített elektromotor egészíti ki. Az e-BOXER hibrid hajtás bevezetésével még az eddiginél is alacsonyabbra került az autó tömegközéppontja, és tökéletesebb lett az első-hátsó súlyelosztás is. Az Állandó szimmetrikus összkerékhajtás az eddigieknél is optimálisabban osztja meg a vonóerőt az első és a hátsó kerekek között, így a vezetési élmény nemcsak kellemesebbé, hanem dinamikusabbá is vált, és az autó rendkívül kezesen és stabilan reagál a vezető parancsaira. Az e-BOXER hibrid hajtás a mindenkori vezetési körülmények alapján szabályozza a benzines erőforrás és az elektromos motor közötti teljesítmény-megosztási arányt, automatikusan váltogatva három üzemmód között (Benzinmotoros hajtás, EV hajtás és Elektromotoros rásegítés).
Az Állandó szimmetrikus összkerékhajtás (S-AWD) rendszerrel bármilyen útviszonyok között kiválóan uralható az autó, míg az alapáras Aktív nyomatékvezérlés javítja az irányíthatóságot és a kanyarstabilitást.
A kettős fogaskerekes elektromos szervokormányban a kormánytengely vezető felé eső fele és a szervomotor felé eső tengelyrész két külön darab, vagyis külön fogaskerekekkel kapcsolódnak a fogasléchez. Ezáltal ideális a kormányzási ellentartás, illetve precízebb és lineárisabb a kormányzási nyomaték átvitele. Az eredmény: gyorsabban reagáló kormányszerkezet, sportosabb kormányzási érzet.
Az alapfelszereltséghez tartozó SI-DRIVE rendszerrel a különböző vezetési helyzetekhez igazítható az autó teljesítménye. Az “I” üzemmód az alacsony üzemanyag-fogyasztáshoz hangolja a jármű reakcióit, míg az “S” beállításban a lendületes gyorsítás a legfontosabb szempont
A Subaru Global Platform padlólemezt is tökéletesítették a mérnökök, akárcsak a futómű és a karosszéria dinamikus jellemzőit. A menetstabilitást érezhetően javítja a torziós merevség 10%-os növelése, a karosszéria és a felfüggesztési pontok merevségének növelése, valamint a késlekedés nélküli kormányreakciók biztosítása. A jármű oldalsó részén plusz megerősítéseket és nagy szakítószilárdságú acélelemeket építettek be, javítva ezzel az autó ütközésbiztonságát. Emellett sikerült továbbfejleszteni a gyalogosok védelmét is, optimalizálva a motorháztető belső keretszerkezetét.
Az új Crosstrek e-BOXER külső formaterve hűen tükrözi az autó kemény, strapabíró karakterét. A karosszériát élesebb, dinamikusabb vonalak határolják, megtestesítve a SUBARU DINAMIKUS és TÖMÖR dizájn-filozófiáját. A hűtőrács védőelemei nagyobbak lettek, a hátsó lámpatest dizájnja kifejezetten magabiztos kiállást kölcsönöz az autónak, és ezt a hatást tovább erősítik a domború sárvédők és a magasra húzott motorháztető.
Az európai vásárlók összesen 10 külső fényezés közül választhatnak, amelyek közt négy új szín is szerepel (Sun Blaze Pearl, Oasis Blue, Offshore Blue Metallic és Sapphire Blue Pearl).
A kéttónusú szürke árnyalatú, ezüstszínű varrásokkal díszített kárpitozás ugyancsak arra szolgál, hogy hatásosan kihangsúlyozza a Crosstrek outdoor-karakterét. Amellett, hogy a vezető optimális pozícióban ül, az utasok is kiválóan elférnek, hála az érezhetően megnövelt válltérnek, az egymástól kényelmes távolságban elhelyezett üléseknek és a tágasabb fej- és lábtérnek.
A Crosstrek csomagtere akár 1314 literes is lehet. A könnyen megközelíthető hátsó üléssor 6:4 arányban dönthető, így a poggyásztér szabadon bővíthető. A széles nyílást feltáró csomagtérajtó küszöbe viszonylag alacsonyan húzódik, hogy megkönnyítse a ki- és berakodást.
A hátsó ablaktörlő karja 45 mm-rel hosszabb lett, hogy a lapát nagyobb területet töröljön át, elölre pedig a meglévő kettő mellé egy harmadik ablakmosó fúvókát is beépítettek, tovább javítva ezzel a szélvédő átláthatóságát.
A mérnökök arra törekedtek, hogy a Crosstrek olyan vezetési komfortot, rugózási kényelmet és csendes utasteret kínáljon, mint a magasabb kategóriák jóval drágább modelljei. Bár a Global Platform padlólemezt számos helyen tökéletesítették, és a mérések minden alkalommal javulást mutattak, az érzékszervi értékelések ennek ellentmondtak. Egyszerűbben fogalmazva: a számok mást mutattak, mint amiről az új Crosstrek tesztpilótái beszámoltak. Ezért a mérnökök úgy döntöttek, hogy új irányból közelítik meg a problémát. Egészségügyi szakemberek véleményét kérték, és az általuk elmondottak alapján kirajzolódott egy egészen új elképzelés arról, hogy a billegő mozgás és a rezgések milyen hatással vannak a gerinc egyes részeire, illetve hogy bizonyos – nem is hallható – rezonanciák hogyan érintik a belső fül bizonyos területeit, és mindez hogyan kelt fáradtságérzetet az emberben a hosszú utazások során. Ez az újszerű megközelítés vezetett a fej akaratlan billegését mérséklő ülések*1*2 kifejlesztéséhez, valamint az olyan megoldások alkalmazásához, amelyek jelentősen csökkentik az utastér hangnyomását*3, érezhetően javítva az utazás minőségérzetét és kényelmét.
A Crosstrek felhasználóbarát kezelőfelülete a 11,6 colos full HD érintőképernyő, amely központi információs kijelzőként szolgál. A tervezők emellett megtartották a valós, fizikai kapcsolókat is azokhoz a műveletekhez, amelyeknél fontos, hogy a vezető a tekintete elfordítása nélkül is elvégezhesse őket.
Az infotainment rendszerben mostantól PIN-kódos zárolás akadályozza meg, hogy a parkolószolgálatok munkatársai hozzáférjenek a beállításokban szereplő személyes adatokhoz. Emellett az autós jelzést kap az okostelefonjára, ha a jármű elhagyja az előzetesen beállított területet, vagyis a rendszer figyelmezteti, ha a Crosstreket ellopták vagy engedély nélkül vezetik.
A navigáció során a célállomást új módszerrel, a what3words*4 használatával lehet megadni, amivel a felhasználók a ráutaló szavak kimondásával is beállíthatják a pontos úticélt. Ugyanakkor a Crosstrek továbbfejlesztett konnektivitást is kínál, amely kompatibilis a vezeték nélküli Apple CarPlay*5 és Android Auto™*6 rendszerekkel.
Az új Crosstrekben az X-MODE rendszer is rendelkezésre áll, amely átveszi az irányítást a motor, a sebességváltó, az összkerékhajtási rendszer és a fékek felett, optimális tapadást biztosítva a csúszós szakaszokon vagy a lejtőkön. A különböző útfelületeknek és vezetési helyzetnek megfelelően a vezető többféle üzemmód közül választhat; ilyen például az Ereszkedés-szabályozás, amely biztonságosan, állandó sebességet tartva engedi le az autót a meredek lejtőn, miközben a vezetőnek nem kell a fékpedált nyomnia, vagyis teljes egészében a kormányzásra összpontosíthat. A Crosstrek újdonsága, hogy az X-MODE mostantól hátramenetben is működik.
Az autó legkisebb szabad hasmagassága 220 mm, és nagyobbak lettek az első és hátsó terepszögek is, így kisebb eséllyel horzsolódik meg vagy akad fel az autó eleje vagy alja, ezért a Crosstrek sok olyan szabadidős tevékenységhez is használható, amihez el kell hagyni az aszfaltozott utakat. Az aktív életmódot az is támogatja, hogy a jármű vontatási kapacitása 1270 kg.
A vadonatúj Crosstrekben az EyeSight vezetéstámogató technológia legújabb változata, egy sztereó kamerás ütközésmegelőző rendszer működik, amely sokkal nagyobb (közel kétszer akkora) területet tekint át. Az új berendezés az autótól balra és jobbra feltűnő kétkerekű járműveket és gyalogosokat is felismeri. A rendszer egyik új eleme az érzékenyebben működő elektromos fékrásegítő, amely fokozza az Ütközésmegelőző fékezés reakciókészségét, emellett pedig csökkenti a működés zaját.
Az új EyeSight vezetéstámogató technológia 14 funkciót kínál, amelyek közt 7 új megoldás is található (Frontális ütközésmegelőző fékrendszer, Vészhelyzeti kormányzás, Sáv közepén tartó automatika, Vészhelyzeti sávtartó automatika, Táblafelismerő rendszer, Intelligens sebességhatároló, EyeSight Assist Monitor).
Az alapfelszereltség részeként kínált funkciók közt szerepel még többek között a Hátrameneti automatikus fékezés (RAB), a Vezetőfigyelő rendszer (DMS), a Subaru hátsó járműészlelő rendszer (SRVD), valamint a Subarukban most először alkalmazott LED kanyarvilágítás, ami éjjel javítja a látási viszonyokat, és segít időben észlelni a gyalogosokat és a kerékpárosokat. A Crosstrek e-BOXER modellt kilenc légzsákkal szerelik fel, köztük olyan oldallégzsákkal, ami a vezetőülés jobb (azaz belső) oldalán található.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!