A barátokban bízhatunk – 2016 Skoda Octavia Style 1,6 CR TDi DSG használt teszt
A Flottaman Autóparkkezelőnél jártunk pár héttel ezelőtt és felmerült a „szokásos” téma. Melyik a jó autó? Nem könnyű rá a válasz, hiszen a kérdés nagyon szubjektív. Ha valami nagyon tetszik, akkor úgy is fogunk találni jó pár indokot, hogy miért a legjobb a miénk, függetlenül az egyértelműen bizonyítható műszaki körülményektől. A vitát lezárandó, kezembe nyomták a most 6 éves Octavia kulcsát. Ezt az autót nincs egy hete, hogy leadta használója. Nem biztos, hogy az egyetlen, de a Skoda biztos, hogy a legjobbak közé Tartozik! Hangzott a kijelentés. Hát lássuk.
Minden használt teszt esetén fontos elmondani, hogy nem feltétlenül lehet általános következtetést levonni egy típusról, egyetlen használtautó tesztelésekor. Nagyban függ az autó minősége attól, hogy ki használta, mennyire volt gondos gazdája. A használati körülmények határozzák meg azt, hogy például a jelen esetben 155 ezer kilométert futott 5 ajtós limuzinról milyen kép alakul ki.
A nálunk töltött pár nap alatt nem vittük el szervízbe, hogy általános állapotfelmérés készüljön a kocsi műszaki állapotáról. Elfogadtuk azt, hogy az egyébként folyamatosan márkaszervízben karbantartott gépkocsival nem történt semmi olyan esemény, amely változtatott volna bármit az állapotán.
A teszthez képest 1 hónappal korábban járt szervízben az autó, amikor 151 ezer volt benne. Ekkor a műszaki vizsgáztatása zajlott, valamint első féktárcsákat és betéteket cseréltek rajta.
Az eredeti bérleti szerződéshez képest, amelyben 5 év és 150.000 km futás volt tervezve, a bérlő kérésére plusz egy évvel meg lett hosszabbítva a szerződés. A nagyjából egyenletes futást a COVID-19, illetve az ehhez kapcsolódó home office zavarta meg. Az első 3 évben egyenletesen, 30 ezer kilométert futott a Skoda. Az eredeti szerződés utolsó két évének kevesebb futása miatt fért bele egy plusz év. Ez a megoldás egyáltalán nem volt ritka mostanában.
Egy autóval szemben, és ez különösen igaz egy céges autóra, az üzemeltetési és fenntartási költségek jelentik az egyik legfontosabb választási szempontot. Természetesen megkaptuk az összes szervíz számlát, amely az autóhoz tartozott. Nem volt egy vastag paksaméta, ugyanis jellemzően évente egyetlen szervíz számla készült, a kötelezőé. 60 ezer kilométernél első-, 120-nál hátsó fékbetétcseréje volt. Ezenkívül csak olajat és szűrőket cserélgettek rajta évről-évre. Azt gondolom, hogy ez a tapasztalat önmagában meggyőző érv a fenntartás mellett, de az Octavia ezenkívül is egy zseniális autó.
A 2016-os Octavia szerintem még szebb is, mint a modellváltás előtti ráncfelvarrott modell. Különbséget ugyan nem sokat találunk a kettő közözött, de az első osztatlan fényszórók számomra sokkal tetszetősebbek, mint az osztott lámpás orrész. Ez a modell jól ismert eleme a magyar, illetve az európai utaknak. Elegáns, sallangoktól mentes, igazi praktikus autó. A most kipróbált modellen kívül kombi változatban is elérhető volt. Utóbbi talán a leginkább gigantikus csomagteréről volt híres. A szedán változatnak sem volt oka panaszra, ugyanis alaphelyzetben 590 literes csomagtere hatalmasnak számít a kategóriában, sőt eggyel nagyobb méretosztály esetében is, hiszen a Passat csomagtere is 565 liter. Összehasonlításként a méretosztály másik népszerű tagjával, a Focus csomagtere több mint 200 literrel kisebb. Mondani sem kell, hogy lehajtott ülésekkel minden is belefér.
A belső tér, különösen a tesztelt fehér belsővel rendelkező tesztautó esetében, kifejezetten elegáns, konzervatív. A bőrrel bevont háromküllős kormány jó fogású. A műszerfal analóg mutatói között egy digitális kijelző mutatja számunkra a szükséges információkat. A középkonzol színes digitális kijelzője meglátásom szerint a VW konszern eddigi csúcspontját jelentette a kezelhetőség, logikus felépítés szempontjából. Nagyon könnyű átlátni, használni ezt a kijelzőt. Software frissítést nem csináltak rajta (pedig van rá lehetőség), így az Apple Car Play nem működött. De az offline térkép működésével sincsen semmi probléma. Nyilván a maga hátrányaival, hogy nem 100% naprakész az úthálózat, forgalmi irányok módosításával kapcsolatban.
Az Octavia rendkívül kényelmes és tágas utazó autó. 4659mm-es hosszával viszont kényelmes a városi közlekedésben is. A kényelem nem csak az első utasok privilégiuma a Skodában. A hátsó utasoknál is tökéletes a fej és a lábtér. Tehát elmondható, hogy a csomagtér javára egyáltalán nem vettek el hasznos vagy fontos teret.
6 év után is kiváló állapotban voltak a műanyag elemek, illetve a kárpit is. Természetesen a használat nyoma ott volt, de nem recsegett, ropogott semmi az utastérben. A kezelőszervek, kapcsolók gond nélkül funkcionáltak.
A futómű, lengéscsillapítás is problémamentesen végezte a dolgát. A belvárosi forgalom, a fekvőrendőrök, kátyúk nem okoztak számára egyetlen nyikkanást sem.
A végére hagytam a motort és annak teljesítményét. A Skoda Octavia másik nagy előnye, hogy rendkívül széles motorkínálattal rendelkezett. A tesztelt autóban az 1,6 literes dízel dolgozott, amely 110 lóerős teljesítményt ad le 250Nm nyomaték mellett. Ehhez kapcsolódott egy 7 sebességes duplakuplungos automata, azaz egy DSG váltó. Ez a párosítás kényelmes, de nem kifejezetten egy nagy gyorsulásokra képes kombó. Azt viszont hozzá kell tenni, hogy a nyomaték miatt, főleg az elején, 50-ig nagyon jól húz.
Az eredeti dinamika nem kopott meg 150 ezer kilométer alatt. Hidegen ugyan jobban rezonált, mint egy új autó, de a motor felmelegedése után ez nem volt érezhető.
Az autó fogyasztása zseniális volt. A tesztátlag 5,3 liter volt. Autópályán 5 litert fogyasztott és városban sem volt több 6,2-nél. Vezetés közben azon járt a fejem, hogy vajon ezt a technikát tovább fejlesztve meddig lehetett volna jutni? Elsősorban autópályán nem hiszem, hogy gazdaságosabban lehet közlekedni, mint egy ilyen autóval.
A Skoda Octavia harmadik generációja nagyon sokat tett azért, hogy megalapozza a Skoda márka amúgy is jó imázsát. Kényelmes, tágas, olcsón üzemeltethető autó. Nem csoda, hogy a Flottaman ezt a kulcsot adta a kezembe, amikor a jó autókról beszéltünk. Újonnan a listaára (flottakedvezmény nélkül) 7,5 millió forint volt annak idején. Jelenleg 4 millió forintos magasságban mozognak az ilyen felszereltségű és korú autók, természetesen állapot függvényében. A miénkről el lehetett mondani, hogy nagyon gondos gazdája volt, aki nem bántotta az elmúlt 6 év során.
Köszönjük a lehetőséget a Flottamannak, hogy biztosította az autót a számunkra.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!