A hot hatch korszaknak vége – Renault Clio RS Line
A hot hatch kifejezést azokra a kiskategóriás autókra használják, melyek méretükhöz képest durván túl vannak motorizálva. Óriási lóerő és a kis kaszni miatt legyen az bárki, az élménytől és a félelemtől sikítani kezd, ha tövig nyomjuk a gázpedált.
Ha kicsit visszatekintünk ennek a kategóriának az egyik fő zászlóvivője mindig is a Renault volt. Mielőtt végső búcsút veszünk a Renault RS-től és új korszakot nyitunk, egy mondat erejéig emlékezzünk vissza a Renault Clio Williamsre. 3000 cm3 V6, bitang nagy, 254LE-s motor, ami csak úgy fért el, hogy ki volt szedve a hátsó ülés. Természetesen hátsó kerékhajtást kapott és 6 mp alatti gyorsulásra volt képes. Renden van, elfogadom, hogy komoly élmény lehetett újra és újra gyereknek lenni, amikor valaki vezette, de valljuk meg, sok értelme nincsen egy ilyen autó sorozatgyártásának 2020-ban.
Egyrészről ott van a szinte minden fórumon ostorozó tekintettel ránk pillantó Greta Thumberg kisasszony, és az összes környezetvédelmi aktivista. Akiknek persze igaza van, kár fölöslegesen károsítani a környezetet. Ezt megerősítendő, idei évtől keményen beszorítanak minden autógyárat a CO2 norma gyűrűjébe. Mert 95g/100km-en az bizony nem sok.
Ha pedig komoly ember vagy, komolyan gyorsan akarsz menni és komoly kocsira vágysz, akkor vegyél komoly méretű autót, ami természetesen jóval drágább lesz, de legalább biztonságos. Ez utóbbi pedig egyáltalán nem mellékes szempont.
A Renault pedig kifejezetten sokat ad a biztonságra, hiszen majd mindegyik autójának 5 csillagos a töréstesztje.
Ennyi bevezető gondolat után érdemes rátérni a vadonatúj Clio Rs Line-ra. Az RS Line ugyanabból a gondolatból jön, mint a BMW esetén az M pakett, vagy az Audinál a S line. Sportos kiegészítők, belső tér és kialakítás, amihez nem társul egy durva erőforrás.
Nem véletlenül említettem két luxus márkát az imént. A Renault Clio ugyanis minőségben egyáltalán nincsen távol ettől a szinttől. Azt is megkockáztatom, hogy egyedül a sok év alatt épített image, amiben ezek elől járnak.
Tehát nincs többé RS, viszont kaptunk cserébe egy kifejezetten sportos, divatos és jól átgondolt design-nal rendelkező új Cliót.
A külső jegyeit illetően a legszembetűnőbb számomra a nagyon jellegzetes első rész. Megkapta a Clio is az új „fordított vasaló” formájú első fényszórókat, továbbá ennél a legsportosabb kivitelnél egy szürke sáv is végighalad az alsó hűtőrács felett, amely még dinamikusabb és marconább tekintetet ad az autónak. Oldalról egy krómozott RS line jelzés és az egyedi 17”-es könnyűfém felni különbözteti meg az alacsonyabb felszereltségű változatoktól. A hátsó részen pedig egy méretes kipufogóvég és a lökhárítóba elhelyezett betét teszi egyedivé.
Az igazán sportos érzet a beltérben teljesedik ki. A kevlár mintázatú elemek, a kifejezetten jó fogású bőrkormányon elhelyezett RS embléma, az egyedi sportos bőrülések és a biztonsági övön valamint a szellőzőn végigfutó piros csík, mind-mind a sportos hangulatot növelik. És ha elkezdenénk szomorkodni, hogy nem lesz dinamikus a vezetés eléggé, és azt hinnénk, hogy csak a látványról szól minden az RS line-ban, akkor tévednénk. A 130LE, amellyel ez a kiskocsi rendelkezik, több mint elegendő.
Egy 7 sebességes dupla kuplungos automata váltóval rendelhető egyedül ez a kivitel.
Mielőtt értékelném a váltó képességét, ezen a ponton kell kiemelnem, hogy többfajta vezetési mód közül választhatunk. Az Eco esetében a takarékosság van a fókuszban, a MySense a vezetési stílusunk alapján alkalmazkodik, továbbá a Sport üzemmód, amely kifejezetten dinamikus vezetési stílusra van kialakítva. Ez utóbbi esetben pedig nem a hangszórókból jön markánsabb hang, mint mostanában sok autó esetében, hanem kifejezetten érezhető módon engedi szabadjára a turbómotorban rejlő zabolázatlan lovakat a masina. És amennyiben ezt a módot választjuk, a dupla kuplungos váltó reakcióideje az egyes váltások között is kifejezetten jobb lesz, nem úgy, mint az ECO módban. Ez utóbbinál ugyanis induláskor 1-2 tized másodperccel később indul el, azaz vált fel egyesbe az autó, mint a gázpedál lenyomása, ami számomra zavaró volt.
A belső tér kialakítására és a technika valami hihetetlen minőségi fejlődésen esett át az előző generáció óta. Egyáltalán nincsen kopogós, rossz minőségű műanyag sehol, gyönyörű a beltér kialakítása, a vezetőülés kényelemes, minőségi módon van fekete bőrrel bevonva, amin jól mutat a piros cérnavarrás. Amit hátránynak érezem, hogy az ülés nem állítható elektromosan és nincsen benne deréktámasz. A középkonzolon gigantikus méretű állított tablet kapott helyet, melyen kifejezetten egyszerűen és logikus módon elrendezve tudunk mindent irányítani, legyen az a hifi rendszer, navigáció vagy éppen a belső hangulati elemek, fények színek ki és bekapcsolása. Utóbbira és a saját igényeinknek megfelelő kialakításra komoly hangsúlyt tett a Renault. 8 különböző hangulatfény közül választhatunk, mely megjelenik a váltó körül, az ajtónál és a visszapillantó tükör fölött. Természetesen minden fokozatban állítható a fényerősség, vagy akár ki is kapcsolható illetve az egyes vezetési stílushoz külön-külön kompozíció összeállítható. Csakúgy, mint a digitális műszerfal elrendezése. Itt is 4-5 különböző grafika közül választhatjuk ki a nekünk tetszőt. Szintén fontos, hogy a nagy képernyő ellenére, egyáltalán nem lóg bele a vezető látóterébe, nem takar ki egy keveset sem az útból.
Természetesen az autó fel van szerelve az összes vezetéstámogató funkcióval, mint a tempomat, sávtartó, holttér figyelő vagy éppen a parkolást segítő rendszerek.
Számomra nagyon szimpatikus újdonság volt, hogy az autó kiszámolja a sebességből és az előttünk haladó autó távolságából, hogy mennyi a fékút ideje. Amennyiben a távolság biztonságos, zöld háttérben jelenik meg az információ, majd a veszély növekedésével először sárga, majd 0,5s alatt piros színnel jelzi ezt az információt. Szintén a biztonságról és a jól átgondolt tervezésről árulkodik, hogy az első ülések fejtámlái olyan módon görbülnek, hogy pont a B oszlop vonalát követik, így egyáltalán nem takarja be az oldalirányú kilátást.
Helykínálat szempontjából az első utasok mondhatni el vannak kényeztetve. Nagyon jó a térérzet és a komfort. A hátsó lábtér viszonylag szűkösebb, viszont a csomagtér meglepően nagy, 391 liter, mely tovább bővíthető az ülések lehajtásával. A csomagtér aljában egy felnyitható plusz rekesz is helyet kapott.
Érdemesnek tartom kiemelni még a Clio RS Line fogyasztását. Vegyes használat mellett 6,9-7 liter között fogyasztott, kifejezetten dinamikus használat mellett. Úgy vélem, hogy kizárólag ECO módban ez könnyedén 6,5 liter alá szorítható.
Összegségében a Clio rengeteget fejlődött, mint komfortban és design-ban, mint pedig alkalmazott technológiában. Látható, hogy erre szükség is volt, mert az egyes márkák egymás után hozzák ki ebben a kategóriában az új típusokat. A mostani Clio pedig ezek között egy nagyon ideális választás tud lenni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!