A jövőbe szállít – Mercedes-Benz eSprinter
Vannak autógyárak, akik követik a trendet és vannak olyanok, akik megalkotják. A Mercedes mindig is az utóbbiak közé tartozott. A jövőbe látás, a jövő technológiájának az elkészítése azért különösen nehéz, mert a fogyasztói szokásokat jóval előbb kell elképzelni, mint ahogy azok megszületnek. Az eSprinter egyike ezeknek. Egy olyan korszakra készült, amelyiknek még csak a küszöbén vagyunk.
Hol és mikor van szükség az elektromos kisáruszállítókra? Miért jobb és mikor kifizetődőbb egy elektromos kishaszonjárművet választani? Ezek talán a legfontosabb kérdések, amelyeket feltehetünk azon alapvető információk után, amelyek a hatótávolságról, vagy éppen a töltési időről szólnak.
A nagyvárosi közlekedés hamarosan nagy mértékben fog átalakulni. Elképzelhető, hogy hazánkban valamivel később lesznek behajtási korlátozások a hagyományos meghajtással rendelkező autók, teherautók számára, mint Nyugat-Európában, de a visszaszámlálás biztosan elkezdődött. Lehet rajta vitatkozni, hogy az elektromos jármű karbonlábnyoma kisebb-e, mint egy benzines vagy dízel motoré. Azon viszont biztosan nem érdemes, hogy a mikrokörnyezetre milyen hatással van. Márpedig az emberek zöme nagyvárosokban él, így számukra egyáltalán nem mindegy, hogy a sok kipufogógáz együttesen mennyire hat rájuk, családjukra, gyermekeikre.
A városi élet részesei a kisteherautók, amelyek sürögnek-forognak körülöttünk és szállítják a kisboltokba, magánszemélyek számára a rengeteg csomagot, kis tömegű, ám jelentősebb kiterjedésű árut. Erre a kérdésre adja meg a Mercedes a felvillanyozó megoldást az eSprinter személyében. A tesztjárműben dolgozó akkumulátor 47kW energiát képes eltárolni, amelynek a segítségével nagyjából 160km hatótávolság tehető meg egyetlen feltöltéssel.
Az e Sprinter kizárólag hosszított és magasított változatban érhető el. Különösebb feltűnést nem kelt, hiszen külső jegyeiben semmi különbség nem figyelhető meg. Az azonnal szembeötlő különbség a zöld rendszám és természetesen a kipufogó hiánya. Bár utóbbit nyilvánvaló módon nem figyeli senki. Persze a luxus kategória a teherautónál is megjelenik, hiszen alufelnikkel, LED-es fényszórókkal is el van látva a Merci.
Az utastér, illetve a legtöbb kiegészítő esetében természetesen észre lehet venni, hogy nagyobb gondoskodást kapunk, mint általában egy munkaautó esetében. Gerinctámaszos vezetőüléssel és számos egyéb kényelmi extrával van a beltér ellátva. Ilyenek az ülésfűtés vagy például a könyöktámasz a vezetőülés esetében. A kezelőszervek azonosak, mint a személyautó kategóriában. A légbeömlő, vagy éppen a kormány onnan is ismerős lehet. Persze utóbbiról hiányoznak a plusz kiegészítő gombok és nincsen bőrrel borítva. A mögötte elhelyezett plusz/mínusz fülecske segítségével állítható a visszatöltés mértéke.
A műszerfal a Mercedes haszonjármű parkjából lehet ismerős. Analóg műszeregységek között található egy viszonylag egyszerű LED-es kijelző, amelyről néhány alap információ olvasható le.
Csalódást jelentett számomra a műszerfal középső része. Az itt elhelyezett rádió erősen a múltat idézi. Természetesen mondhatjuk, hogy elegendő, de az árkategóriát figyelembe véve, amelyet az eSprinter képvisel, ez a rádió, illetve a színes kijelző hiánya, ahová a mobiltelefon kitükrözhető, erősen elvárható lenne. Töredék áron elérhető tömegmárkák már kínálnak ilyen megoldást.
Az akku csomag miatt az eSprinter tömege 2579kg-ra növekedett. A hasznos teherbírás így valamivel kevesebb, mint a hagyományos motorok esetében, így ez 891kg. A raktér gyári extraként rendelt padlózata és burkolata kiváló minőségű, belső területe tényleg kifogástalan. Holt terület gyakorlatilag nincsen benne. Ez a magasított változat összesen 2687mm, így a raktér is közel 2,1m magas.
A vezethetősége az eSprinternek tökéletes, nagyon könnyű manőverezni. A 118 lóerős villanymotor jól mozgatja a méretes karosszériát, élmény vele a közlekedés.
A töltési idő természetesen nagyban függ attól, hogy milyen töltőegységhez csatlakozik, de egy 80kW-os töltő 30 perc alatt fel tudja tölteni.
Természetesen a töltési időn kívül nagyon fontos a haszongépjárművek esetében a költség. Így amennyiben az jármű tulajdonosa nem rendelkezik telephelyén belül ilyen kapacitású töltővel, gazdasági szempontból kevésszer fogja az ilyen megoldást választani, hiszen ezek használatának jelentős a költsége (110-150 Ft/kW). Az eSprinter nagyjából 20-24kW között fogyaszt, így ezzel a megoldással egy dízelmotoros jármű tankolási költségét közelítjük.
Ha viszont saját töltőről veszi fel az áramot a jármű, akkor töredék áron lehet üzemeltetni. Így viszont a napi használat limitált, vagy jelentős órákra kell szüneteltetni vele a munkát, ha hosszabb távolságok is benne vannak a napi munkában.
A fentiek miatt így a legideálisabb, ha városi körülmények között használjuk az eSprintert. A távolságok így nem jelentenek problémát, sőt a dízeles példánál maradva olyan előnyöket is élvezhetünk az ilyen járművekkel szemben, hogy a hideg motoros megállás-újraindulás miatt nem lesz műszaki problémánk soha. Amely a költségen kívül a haszonjármű munkával tölthető perceit is növeli. Napi maximum 160 kilométerfutás mellett pedig a megtérülés túl hosszú lehet.
Hogy eljött-e az ideje az elektromos teherautóknak? Lehet a magas induló ár miatt még nem általánosan. A tesztautó nettó 22,3 millió forintba került. Viszont a jogszabályok hamarosan változást hozhatnak. A csomagfutárok, kiszállítók számára pedig ez a közlekedési eszköz tökéletes lehet. A környezettudatos gondolkodás pedig már a mai napon is komoly marketing értékkel bír, amit számszerűsíteni nem ilyen egyszerű.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!