A legális utcai pályaautó - Mercedes-Benz CLK GTR
Ezzel nem kell magyarázkodni, hogy gyári. Az ámulattól fel sem tudják fogni az illetékesek, hogy mit is láttak, mivel nem minden nap jön szembe egy ilyen. De az is lehet, hogy nem is veszik észre a sorban, mivel alig több mint egy méter magas, bár a hangja biztosan elárulja.
Annak idején a FIA GT széria volt az egyik legnagyobb versenyszéria, úgy mint a Group B a raliban. Nem csak a verseny volt izgalmakkal teli, hanem a járművek is. A kockás zászló mögött állók élvonalában a CLK GTR is ott volt. A Mercedes történetében egy meghatározó és ikonikus autó volt. Egy vérbeli versenyautónak készült, de mivel előírás volt, hogy készüljön belőle legalább 25 darab homologizált példány, így kerülhetett ki a közútra. A Guinness-rekordok könyvébe is beírta magát, mivel akkoriban ez volt a valaha gyártott legdrágább sorozatgyártású autó, melynek akkori ára a 90-es évek végén több mint 1.5 millió dollár volt. Mai árfolyamon átszámolva ez nagyjából 500 millió forint, de manapság, ha egy ilyet szeretnék akkor a sokszorosát kell kicsengetni.
Összesen 28 darab CLK GTR készült, beleértve a 2 prototípust, 20 coupet és 6 roadstert. A pályaautó csupán 1005 kg, míg az utcai coupe változat 1440 kg. Ám a roadster még rátesz egy lapáttal, mivel még plusz 105 kg az extra merevítések végett, és ha azt nézzük ez már másfélszer nehezebb mint a pályaautó. Az eredeti motor az M297, egy igazi V12-es óramű, 6.9 és 7.3 literes lökettérfogattal. Ez nem 24 órás terhelésre lett kitalálva, ezért is kapta meg az előbb említett LM verzió a robusztusabb V8-at. Az előbbi 604 lóeró és 775 Nm, míg az utóbbi 655 lóerő és 786 Nm leadására képes.
A Super Sport változatot a nagyobb 7.3 literes motorral szerelték, illetve egy újabb első diffúzorral is felszerelték, ebből a változatból 5 darab készült. A 6 sebességes szekvenciális váltó egyezik minden modellnél. Érdekesség, hogy mindösszesen 1 darab jobb kormányos CLK GTR készült, ami korábban a Brunei szultánnak a tulajdona volt.
Az M297-es motorcsalád motorjait több AMG Mercedes is megkapta, mint például az S, SL és a CL mely a 73-as jelölést kapta, ami a 7.3 literes változatot jelöli. Ami talán még izgalmasabb, hogy egy olasz hypersport autóba is bekerült, mégpedig a Pagani Zondába. A 2019-es leállásáig az M120-as, szintén Mercedes motor mellett, gyártották ezzel a motorral is.
Reméljük a kis példányszám ellenére sokáig fennmaradnak az utókor számára ezek a mérnöki remekművek és még lesznek hasonló, szintén nem hétköznapi járművek.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!