A legelegánsabb – VW Arteon TDI DSG
A kupé változatát a Passatnak CC-nek hívták korábban, majd pár évvel ezelőtt, egészen pontosan 2017-ben, megjelent az Arteon. Találgatások kezdődtek, hogy vajon az új név más kategóriát jelent-e, új típust vagy pedig csak a Passat árnyékából nőtt ki egy utód, amelyik saját névre és külön identitásra vágyott. A válasz az utóbbi, a hivatalos kommunikáció szerint, bár a közös padlólemezre tervezett kisebb - nagyobb autók miatt valóban nem volt ez egy egyértelmű kérdés vagy válasz. Tovább árnyalja a képet, hogy Kínában továbbra is Passat CC néven forgalmazzák a modellt.
Akárhogyan is történt, az Arteon most megjelent frissített változata külső jegyeiben és belső terében is megújult és nem túlzás állítani, hogy a legszebb modell a VW logóval ellátott autók között. A formaterv egyszerűen gyönyörűségesre sikerült. Az új lökhárítókon, a megváltozott felni designokon kívül természetesen megtaláljuk már az új Volkswagen logót is a gépkocsin. Az R line felszereltség krómozott kiegészítői szépen mutatnak az autón. Ha valamit elhagytam volna, az a full kamu kipufogóvég a hátsó lökhárítón. Azt még értem, hogy a szimmetria miatt az egyik oldalon vak kialakítás van, de azt, hogy jobb és bal oldalon is csak design elem legyen a kipufogóvég, az már inkább szánalom.
Az Arteon extravagáns, stílusos, ahogy a VW mondja avant-garde megjelenése helyet követel magának azon a terepen, ahol jellemzően presztízs autók foglalnak helyet. Olyanok, mint a BMW 4 vagy a konszerntárs Audi A5. Éppen ezért nincsen könnyű helyzetben az, aki az Arteon sikerére fogad.
Én úgy látom, hogy a VW ezúttal (is) ráérzett arra, hogy milyen népautóra van szükség. A Passat természetesen ott van a helyén, de egyre több cég adja meg azt a lehetőséget a közép, de legfőképpen a felsővezető kollégáknak, hogy szabadon dönthetnek típusok között. Márpedig az Arteon egy kifejezetten jó döntés egy ilyen helyzetben. Veszít némi praktikumot a B oszlop nélküli autó a csapott tetővonal miatt, hiszen a hátsó ülésen utazók számára valamivel kisebb a térérzet. A csomagtartó is kurtább egy kicsikét, de továbbra is hatalmas, 570 liter. Cserében viszont egy lényegesen egyedibb, nem tucat autót vezethetünk.
Félreértés ne essék, semmi bajom nincsen a Passattal, sőt egy kiváló autónak tartom, nagyon-nagyon kevés olyan pontja van, amibe egyáltalán bele lehet kötni. De az Arteon minimum egy lapáttal többet tesz rá ugyanezekre a tulajdonságokra.
A céges vásárlók és a Passat helyett Arteont választók megnyerésére utal, hogy a felszereltségi szint egészen mélyről indul, de természetesen kaphatunk nagyobb teljesítményű változatokat is.
A Mi tesztpéldányunk a két dízel közül a gyengébb, 150 lóerőssel felszerelt változat volt, amelyhez egy hétfokozatú DSG automataváltó kapcsolódott. Fekete színe, R Line felszereltségi szintje azt hiszem nyugodtan megtestesíti az előzőekben felvázolt, vágyott céges autó kategóriát. De persze nem szűkíteném ennyire drasztikusan le a vevőkört, hiszen tökéletes útitársa lehet bármelyik családnak, akik többet használják a gépkocsit, több kilométert tesznek meg évente az átlagosnál.
Teljesen elegendő napi használat során ez a teljesítmény és a 340Nm nyomaték. Kifejezetten kellemes vele a közlekedés, jó vezetni az autót. Nem mondhatni, hogy ugyanolyan fordulékony, mint egy Golf vagy akár az imént említett A5, de ez betudható a jókora méreteinek, amelyek a Skoda Superb méreteit is meghaladják – 4866mm az autó hossza és a tengelytávja is csak minimálisan tér el 2840mm.
Ezzel szemben a fogyasztása kiváló, vegyes használat mellett 7 litert fogyasztott nálunk. Autópályán pedig 6,2-6,3 litert. Biztos vagyok benne, hogy ügyes lábakkal 6 liter alatti eredmény is kihozható.
A facelift nem csak a külső megjelenését érintette az Arteonnak. A vezető körüli tér, ahogyan most a VW háza táján lenni szokott, a teljes digitalizáció jegyében módosult. A teljes körkép azonos, tehát nagyon a márkára jellemző, de apró részletek, a kezelőszervek kialakítása az új stílust hordozza. Pozitív, hogy az infotainement-en elhelyezett hangerősség állító azért megmaradt a hagyományos tekergetős megoldással, de ezen, illetve a képernyő túloldalán elhelyezett hasonló kezelőn kívül nem találunk egyéb gombot a műszerfalon. Nagyjából minden más érintőgomb, amelyen így vagy úgy húzogathatjuk az ujjbegyünket. A korábbi VW modellekhez képest új megjelenést kapott a klíma kezelőfelület. Szintén érintőfelületekkel, szenzoros szabályozással. Ugyanilyen kialakítást találunk a kormányon is. Maga a kezelés semmiféle megszokást nem igényel, sőt a design is mutatós. Ennek ellenére én nem vagyok oda ezért az irányért. Meghibásodás szempontjából kritikusabb rendszert látok benne, ami semmiféle gyakorlati funkciót nem ad hozzá a korábbi megoldáshoz. De elfogadom, ha azzal bélyegeznek meg, hogy maradi vagyok.
Összeségében azt gondolom, hogy az Arteon egy határozottan mutatós autó, de a szépségen túl számos olyan tulajdonsággal rendelkezik, amelyek nagyon fontos érvek egy autó mellett. Ötvözi a praktikumot, az előremutató formajegyeket és a gazdaságos fenntarthatóságot. Éppen ezért a Passaton felül kért 1-1,5 millió forint felárat elfogadhatónak tartom és jószívvel ajánlom ezt a modellt nem csak céges vásárlás esetén.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!