A legélesebb kés – Suzuki Katana
A bushi azaz a szamuráj harcos számára a katana önmaga lelkének egy része, így soha nem válik meg tőle. Most már értem miért.
- Márka
- Suzuki
- Típus
- GSX-S 1000 Katana
- Hengerűrtartalom
- 999cm³
- Teljesítmény
- 150 LE / 110 Kw
- Teljesítmény / súlyarány
- 0.698 LE/kg - 698 LE/1t
- Üzemanyag
- Benzin
- Saját tömeg
- 215 kg
A hagyomány és a retro már egy évtizede minden téren hódít. A négykerekűek között a Fiat talán egyetlen igazán eladható modellje az 500-as, amely teljes egészében erre a trendre épít. A Suzuki motoros fronton messze nincsen ilyen gondban, hiszen minden szegmensben remek motorokat kínál. De ha már retro és múltidézés, akkor nagyon jó helyen lett kinyitva az a bizonyos fiók.
A Katana úgy lett régi korokat idéző hangulatú, hogy közben olyan modern formai jegyeket találunk rajta, melyeket motorépítők szoktak meseszerű álmukban látni. Azt is mondhatnám, hogy a teljes motoron végigtekintve egy komplett motortörténeti időutazást kapunk. A burkolt fejidom közepén elhelyezett négyzetes lámpa formája abszolút hozza a 80-as évek hangulatát. Persze a fényt LED-es világítótestek adják. A GSXR 1000-ben használt műszerfal pedig a mostani Suzuki vonal kifejezetten modern kijelzője. A hátsó rész, a teljesen szabadon, alátámasztás nélkül elhelyezett lebegő ülések pedig bitang jól néznek ki, nagyon modern hatást adnak a gépnek. A tesztmotoron volt még kéttónusú (piros-fekete) nyereg és rendkívül hasznos és mutatós egyedi bukógombák.
Csalódást okozhatna első ránézésre, hogy a technikai tartalom sok másik modellből lett átemelve. Gondolok itt a GSX-S1000-ből származó 148Le-s 108Nm nyomaték leadására képes blokkra és a GSX-R1000-ből származó Brembo fékrendszerre, vagy akár a formai elemek felsorolásakor már említett műszerfalra. Ez a csalódás csak azért lehet, mert a Katanától azt várjuk el, hogy minden szempontból egyedi és máshoz ne hasonlítható legyen. Ne a tömeggyártásból kihozható maximális profit termelő eszköz. Ezt várnánk el, hiszen a csúcsmotor a Suzuki kínálatában. Ha csak adatokból és apró darabokból állna a világ és nem egy nagy egész lenne, akkor ennek a félelemnek lenne alapja. De a Katana nem egy patchwork, hanem egy komplett egész.
Nagyon megy, rendkívül jól motorozható és a vezetőnek igazán kényelmes, rendkívül jól lehetett kapaszkodni a tankon combbal. Az utas visszajelzése alapján nem 100%-ig ugyanez az érzés, főleg, ha annak a tesztelése megy 2 személlyel, hogy milyen maximális teljesítményre képes a bringa, ennek oka, hogy a térdszög túl éles.
A motor pontosan és precízen lehetett irányítani, mint egy tűéles szamurájkard pengéjét. A tankjának a mérete nem túlságosan nagy, így körülbelül 150-200km-t lehet elmotorozni egy tankolással. Ez lehet, hogy valakinek hiba, számomra nem jelentett problémát.
El tudom képzelni, hogy komoly tudású motorosok képesek arra, hogy kimotorozzák és a végleteknél mutatott képességek alapján kritikával illessék a Katanát, de én, aki átlagos módon közlekedik és nem tervezi a gyors halált, így abban a sávban közlekedik, amire képes, elképesztő élménnyel gazdagodtam. Nagyon precíz, nagyon direkt és rendkívül brutális szerkezet ez a motor. A hangorkán a Akrapovic kipufogóból sem ömlött, de el kell fogadni, hogy a mai világ és szabályozás ennyit enged, és nem többet. A hangja egyébiránt kellemes volt.
Mondhatnám azt, hogy a Katana átdolgozott GSXS, de ez nem igaz, mert az átdolgozás csak a formát és a műszaki tartalmat jelenti. A Katana pedig annyival több, hogy egy életérzést kapsz 400e Ft többletért.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!