A leghíresebb magyar lánglovag – Big Wind
Mi ez, egy repülő tank? Majdnem. Ez egy turbóreaktív oltógép. Csupán a nagy bevetés során, Kuvaitba menet volt alkalma repülni egy Antonov-124-es teherszállító gyomrában. Ez volt a 20. század magyar mérnöki találékonyságának csúcsa.
(forrás: https://twitter.com/mol_group)
Az Öbölhábórú vége felé, 1991 január, februárjában Szaddám Huszein csapati az olajkutak felgyújtásával egy igazi armageddont idéztek elő a térségben. Hozzávetőlegesen 6-700 olajkutat gyújtottak, illetve robbantottak fel. Az első kút eloltásáig legalább 3 hónap telt el, míg az utolsó kutakat 11 hónap elteltével sikerült eloltani. A lángoló kutak oltása rettentően nehéz feladat elé állította a szakembereket. Egy valóságos földi pokol tombolt, ami nem alszik ki csupán víztől vagy levegőelvételtől. Ekkor jött a Big Wind és fedte fel erejét, mely rendkívüli hatékonysággal volt képes oltani a tüzeket. Bizonyított is, 43 napos szolgálata alatt 9 kút oltásában vett részt.
(Szerzői jog: © Steve McCurry)
Mai napig a leghatékonyabb turbóreaktív tűzoltó gép, ami nem mellesleg Magyarországon készült. A szörny a Big Wind becenevet kapta, azaz a Nagy Szél. Magyarországon ilyen típusú oltójárműből csupán 3 darab készült. Big Wind-ből mindösszesen egyetlen az eredeti tervekkel ellentétben, mivel kettő volt a listán. A további két oltógépet MIG-15-ös sugárhajtóművel szerelték fel és a Szeged-Algyő Üzemi Tűzoltó-parancsnokságon teljesítenek szolgálatot.
A történelmi áttekintésről térjünk át magára a szörnyeteg műszaki paramétereire. A jármű eredeti alapja egy T-34-es szovjet tankra épült , melyet később egy VT-55A harckocsi vontató váltott fel. A felépítmény alapja a MIG-21-es sugárhajtómű változatlan maradt, csupán a darabszám változott. Az első típuson csak egy hajtómű kapott helyet, majd az új önjáróalváznak köszönhetően ezt megduplázhatták. Így kapott két egymástól függetlenül vezérelhető és működtethető hajtóművet. A jármű méreteit tekintve 7,2 méter hosszú, 3,4 méter széles, 3,9 méter magas és 38 tonnát nyom. Mivel nagyon nehéz a szerkezet, és a súlypontja is magasan van, a legnagyobb sebessége 5 km/h-ra korlátozott.
Működési elve leegyszerűsítve azon alapul, hogy sugárhajtóműből előtörő gázáramba, (közel 2000km/h sebességű) közvetlenül a hajtűmű végénél elhelyezett három oltócsövön nagy mennyiségű vizet fecskendeznek be (6000/l percenként). Az ezáltal létrehozott különleges keveréknek köszönhetően képes hatékonyan működni. Egyszerre van fúvó, fojtó, hűtő és expanzív hatása. Az elsőt nem igazán kell ragozni, ám a többit annál inkább. Fojtó hatása a kiáramló oxigénszegény gáznak köszönhető. Hasonló a folyamat az expanzív hatás során, amikor a légneművé váló víz 1654 szeresére tágul, így ez is akadályozza az oxigén áramlását. A hűtő hatás azáltal keletkezik, hogy a porlasztott víz egy része a nagy hőmérséklet következtében gőzzé alakul, ezzel hőt von el az égéstérből. A kilőtt oltóanyag hab, por és víz, vagy ezek keveréke lehet. Reméljük többet nem lesz szükség ennek a járműnek a használatára, maximum bemutatók alkalmával, mivel ha már őt kell hívni akkor ott tényleg nagy a baj.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!