A legnagyobb kisebb – BMW F 900 GS Adventure
Nagyobb teljesítménnyel, egy teljesen új arculattal és sokkal nagyobb off-road fókusszal jelent meg a BMW F 900-as szériájának Adventure változata. A túraendurók kora tehát még messze nem ért véget, sőt, új méretosztály, új lehetőség nyílt meg ezzel a modellel.
A BMW nagyobb teljesítményt kevesebb össztömeggel egyesítve jelentette meg a vadonatúj F 900 GSA-t, amely szinte alig hasonlítható össze elődjével, a 850 GS Adventure-rel. Az viszont egészen bizonyos, hogy a robosztus megjelenést és a széles, immár a súlycsökkentés miatt műanyagból készült tankkal elérhető F 900 GSA életérzést komoly felár többletért méri a BMW. Ez számokban nagyjából azt jelenti, hogy a Dynamic Pro csomaggal együtt 7,1 milliót kell érte fizetni, amely a valamivel 6 millió alatt kapható F 900 GS-hez képest egészen jelentős felár. Utóbbi motorról szóló írásunk itt olvasható, ha valaki ahhoz a típushoz is kedvet kapott. Érdekes dolog ez, hogy 2024-ben, illetve az elmúlt években tömegek fizetnek milliókat azért, hogy karcsúbbak legyenek, de ha motorról van szó, akkor ez pont fordítva történik. Ez utóbbit azért tartom fontosnak kiemelni, mert meggyőződésem, hogy az eladási számok aránya nem tükrözi hűen azt, hogy hányan szeretnének valóban az Alpokban, Kárpátokban napokat motoros túrával, adott esetben off-roadozással eltölteni. A GSA menőbb és ezzel párhuzamosan drágább is. Így a hasznossága inkább ezen a ponton érhető nyomon és nem a képességeinél, amellyel egyébiránt nincsen probléma. A GSA, itt persze a nagytestvérre gondolok, a motorok Mercedes G osztálya. A legjobb egészen biztosan a maga nemében, de sokkal inkább a státuszt is meghatározza. Már amennyiben egy motoros bármilyen formában státusz szereplőnek tekinthető.
Az F 900 GSA éppen ezért és itt határozottan nem a motorozási képeségekre gondolok, egy egészen furcsa helyzetben van. 7,1 millió forintért a legmenőbb lehetek a középosztályban, vagy vegyünk egy 1300 GS-t 7,7-es belépő áron, amit persze ha felöltöztetünk közel 10 lesz belőle. Avagy merjünk nagyot (és szerintem csúnyát) álmodni és válasszuk a koronázatlan királyt, az 1300 GSA-t 8,75-ért – tehát pont annyi többletért, amennyi a F 900 GS és GSA között van és a képletesen Mercedes G 63 AMG presztízzsel rendelkező motort hajtsuk, extrákkal megtolva úgy 10,5-ért.
A dilemma és persze a leírtak alapján az árkülönbség tetemes lehet, de azért jegyezzük itt meg, hogy ezért kezdtem ebbe az elmélkedésbe, mivel 7 millió forint nagyon sok pénz egy - és most gonosz leszek – kéthengeres motorért. Persze tudom, tudom és ez így van, a BMW ebben a technikában a legeslegjobb, hosszú évek óta fejlesztik ezt a meghajtást és valóban a csúcs. 105 lóerő, vízhűtés, 93Nm nyomaték és azon kívül, hogy elképesztő jól megy, még nem is fogyaszt semmit. Úgy lehet vele 4-4,5 literes fogyasztással közlekedni, hogy oda sem figyelünk rá. Biztos simán lehet 4 alá tolni, ha valaki annyira elvetemült, hogy motorozás közben arra figyel, hogy alacsony átlagfogyasztást érjen el. Szerintem ez majdnem üres halmaz, de azért nem zárok ki semmit, amióta emberek milliói bizonygatják, hogy autópályán az elektromos autó jobb, mint egy benzines vagy dízel. Én pedig liberális vagyok ebből a szempontból és elfogadom, hogy a Tesla Y menő autó (csak szerintem nem az). Visszatérve tehát az eredeti témára, a BMW F 900 GSA kicsit megrekedt nálam abban a szerepben, kérdésben, hogy vajon mikor és kinek jó?
A Dynamic csomag sokat segít abban, hogy már hideg motor esetében is, ha éppen úgy tartja kedvünk, jobban húzhatjuk a gázkart és kevéssé hallunk, érzünk kellemetlen felhangokat. Az viszont egyértelmű, hogy az alacsonyabbra helyezett lábtartók és a megemelt kormányrúd azt a célt szolgálja, hogy off-road terepen könnyebben ki tudjunk állni a nyeregből. Ezt talán egyedül a kicsit széles tank akadályozza, de ebből a szempontból nem csak az F 900 GSA-t érheti kritika. A nagyobb mennyiségű üzemanyagot valahová el kell helyezni.
A gázreakció szinte agresszívnek mondható a teljesen új fejlesztésű blokknak köszönhetően. Éppen ezért ez odafigyelést követel, amely kezdők számára problémát jelenthet. Az alváz és a teljes felfüggesztés, megkockáztatom a kijelentést, tökéletes. Ha letérünk az aszfaltról, szinte észre sem vesszük a különbséget, persze figyelembe véve, hogy a motoros tudásunk megfelelő.
Összeségében elmondható, hogy az új, 2024-es BMW F 900 GS Adventure-nek alig van közös vonása elődjével és inkább a terepvezetésre összpontosít, miközben továbbra is nagyszerű országúti motorkerékpár. A teljesítmény teljes élvezetéhez azonban az Enduro Pro és a Dynamic csomagokat meg megrendelni, hogy kompenzálják a versenytársakhoz képesti többletsúlyát. Az F 900 GSA aszfaltos utazáshoz is kiválóan használható, mivel csomagrendszerek és kényelemnövelő tartozékok is rendelkezésre állnak. Kíváncsian várom, hogy merre tart majd a BMW a motorsport-rajongó új nagyfőnök, Markus Flasch vezetésével, esetleg visszatér-e a terepversenyhez? Mindenesetre az új F 900 GS Adventure érdekes versenyző lenne Afrikában a kéthengeres osztályban.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!