A nehéz kérdés – Suzuki SX4 S-Cross GLX vs. Suzuki Vitara GLX
A Suzuki eladásaival Magyarország legnépszerűbb márkája, sőt a legkedveltebb 3 típus közül kettőt is a Suzuki ad. Ez a két modell pedig nem más, mint a Vitara és az SX4 S-Cross. Külön-külön már teszteltük őket, de most arra voltunk kíváncsiak, hogy melyiket miért érdemes vásárolni. A statisztika szerint a Vitara a legjobb választás, legalábbis ebből fogy a legtöbb, de vajon minden szempont szerint ez a nyerő?
Amióta autókkal foglalkozom rengeteg rokon, barát, közeli és távol ismerős kéri ki a véleményemet, hogy milyen autót válasszon. Természetesen erre a kérdésre nem lehet igazából válaszolni, mert az autóvásárlás a legtöbb ember esetében, még a céges autóflotta vásárlása is, nagyobb százalékban érzelmi, mint racionális kérdés. Kicsit olyan, mint a gyereknevelés. Egy külső szem jobban meg tudja mondani mire van szükség, aztán rendszerint győz az érzelem az ész érvek felett. Ettől függetlenül mindig szívesen el szoktam mondani, hogy kinek, milyen autót gondolok ideálisnak, már csak saját kedvtelésből is. Nem tagadom, a Suzuki SX4 vagy éppen a Vitara nagyon sokszor szerepel ezen a bizonyos „ajánlati listámon”.
Ki merem jelenteni, nincsen másik autó, amelyik jobb ár-érték aránnyal rendelkezik, mint ez a két típus. Sok-sok millió forinttal többet adnak, mint bármelyik versenytárs, úgy, hogy közben nem kell lényeges kényelmi extrákról, biztonsági kiegészítőkről lemondani. Sőt, bizonyos esetben ezek a kiegészítők jobban működnek, komfortosabbak, mint néhány komolyabb presztízzsel rendelkező modell esetében.
A mostani tesztet viszont én is nagy kíváncsisággal vártam, mert ugyan az évek alatt kialakult bennem egyfajta elképzelés, prekoncepció a két modellel kapcsolatban, de egymás után vezetni, illetve egyszerre tesztelni még nem tudtam őket. Így pedig teljesen más a helyzet, hiszen az emlékek gyakran szépítik, torzítják a valóságot.
A Vitara és az S-Cross nem egyforma méretű autók. Nyugodtan mondhatjuk, hogy a méreteik alapján az SX4 eggyel nagyobb osztályba tartozik. Bizony a 12,5 centiméterrel hosszabb és 10 centiméterrel nagyobb tengelytáv már egy másik kategória. Ha egy másik, közismert márkával való összehasonlítást teszünk, akkor a VW T-Cross és VW T-Roc, avagy a Polo és a Golf közötti méretkülönbséget kell látnunk a két autó között. Persze ez nem annyira feltűnő a Suzukik esetében, hiszen az arányok, a magas építés és a karosszéria formája alaposan elrejti ezt a különbséget. Sőt a Suzuki ezt még ügyesebben oldotta meg, hiszen a két típus platformja azonos.
A Vitara 3 centivel magasabb, mint az SX4, így formai szempontból lényegesen elüt a márkatárstól.
Ha a Virara népszerűségét keressük, akkor azt egyértelműen a formájában kell keresni. Arányai, külső formai jegyei sokkal közelebb állnak a hazai ízléshez. Divatosabb, vagányabb, sokkal terepjárósabb a formája, mint az S-Crossnak. Maga a típusnév is sokkal jobban be van vezetve, hiszen a Vitara története sokkal messzebbre nyúlik vissza, mint a hazai gyártás kezdete, hiszen 1988 óta közismert név. A mostani tesztben szereplő Vitara már a negyedik generációja a modellnek, amelyet 2015 óta gyártanak. 2019-ben kapott ráncfelvarrást, amelynek révén karakteresebb első lökhárítót, LED világítást kapott, illetve a többi Suzuki modellben már jól ismert 7” -es színes, érintőképernyős infotainement rendszer került bele. Tehát a divatos külső modern belsőt takar.
Általánosan elmondható, hogy rengeteg alkatrész, tartozék azonos a két autóban, de a Vitara műszerfala szintén modernebb, mint a testvérmodellé, hiszen az analóg mutatós fordulatszám és kilométeróra közé egy 4,2” -es színes kijelző került.
Az S-Crossban ezen a részen sima fekete-fehér kvarc kijelző található.
A gombok elrendezése, logikája teljesen azonos a két modellben. Könnyen és jól átlátható, csakúgy, mint a fent említett központi színes kijelző elrendezése és használata. USB segítségével a telefonunk is kitükrözhető a képernyőre, így az online térképek, zenék könnyedén használhatóak. A Vitarában a csatlakozó a középkonzolon, az SX4 S-Crossban pedig a könyöklőben található, de összesen ennyi a különbség a két rendszer között.
A Vitara belső formaterve visszafogottabb, letisztultabb. Kevesebb a króm díszítés, sokkal inkább sportosabb a belső hangulat.
Az SX4-SCrossban több lehetőség volt, a méretéből fakadóan, a különböző formai kiegészítőkkel való játékra. A belső tér nem csak, hogy centiméterekkel nagyobb, de a térérzet is lényegesen tágasabb hatású. Az A oszlopok és a műszerfal által behatárolt szög miatt sokkal nagyobb a tér a vezető előtt. Az ülések szélesebbek és pont ez a néhány centiméter adja azt a különösen fontos pluszt, amelytől fotelszerű a kényelem az SX4-ben.
Ha már az SX4 S-Cross-nál tartunk, akkor itt is érdemes néhány szót ejteni a modell történetéről. 2006-ban jelent meg az első széria, melyet a Suzuki a Fiattal közösen fejlesztett. Már az első generáció is Esztergomban készült, csakúgy, mint a mostani második generáció, mely nem tekinthető teljes mértékben az első utódjának. 2013-as megjelenését követően még készült a méreteiben kisebb első széria és nevében is itt jelent meg az S-Cross elnevezés az SX4 mellett. 2017-ben történt a ráncfelvarrás a modellen, amikor is egy nagyon látványos krómozott frontrészt, LED-es lámpákat kapott. Megjelent a rendelhető opciók sorában az Allgrip összkerékhajtás, továbbá számos új motort kapott az autó. Időközben a motorválaszték elolvad, köszönhetően a környezetvédelmi előírások szigorodásának.
A mai napon kizárólag egyfajta motorral rendelhető mind a SX4-SCross, mind a Vitara. A rendkívül modern, 1.4 literes lágy hibrid meghajtással. Mivel minimális a tömeg különbség a két autó között, ezért fogyasztásuk is nagyjából azonos. A 130 lóerős motor 7,1-7,2 között fogyasztott nálunk mindkét esetben vegyes használat mellett.
Ezenkívül, amit mindkét típus esetében érdemes kiemelni, az a Suzuki csodálatos manuális váltója. Nem vagyok a manuális váltó legnagyobb barátja, ha engem kérdeznek, akkor százszor választok automatát, mint kéziváltót. De a Suzuki esetében ez nem igaz. Kifejezetten élvezetes használni a rendkívül precíz, vajpuha váltót mind a két jármű esetében. Talán az egyik legjobb kéziváltót a Suzuki készíti, ráadásul annyira kényelmes az elhelyezése, hogy csöppet sem fárasztó a használata.
A méretkülönbség a csomagtérben is megmutatkozik. A Vitara csomagtere 375 literes alaphelyzetben, mely 55 literrel marad el a márkatárs csomagtartójától. Lehajtott ülések esetében pedig még komolyabb a deficit, hiszen a Vitara 1120 literjével szemben az S-Cross 1269 literrel büszkélkedhet.
A két autó között az árkülönbség elenyésző, a tesztelt GLX felszereltség esetén mindössze százezer forint az S-Cross javára.
Látható módon a Vitara divatos megjelenése a vásárlók többségénél jobban számít, mint a praktikum. Kétség nem fér hozzá, a Vitara sokkal menőbben néz ki, így valószínűleg a másodlagos piacon is megtartja ezt az előnyét. A SX4-Scross a méreteivel, kényelmével veszi le azokat a lábáról, akik adnak neki egy esélyt és kipróbálják. Ahogy a cikk elején említettem, tanácsot nehéz adni, hogy ki mit válasszon, ezt mindenkinek a belátására bízom. A praktikus családit, vagy a vagányabb terepjárós kivitelt.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!