A prémium és a tömegmárkák között – Mazda CX60 Exclusive Line
Rengeteg kihívás és megpróbáltatás után, amely az utóbbi években az autóipart jellemezte, talán fordulatot jelenthet a következő időszak jó pár márka részére. A Mazda láthatóan bizakodó, hiszen új zászlóshajót indít útjának az idei évben a CX-60 személyében. Kezdetben kizárólag plug-in hybrid hajtással kapható, de érkezni fog benzines és dízel erőforrás is, ráadásul utóbbiak 6 hengerrel. Talán a mostani motor az alapkövetelmény része, a következő kettő pedig a prémium szegmens ellen lesz érdekes ütőfegyver?
Akárhogy is, a Mazda ellenállt és külön utas megoldásokkal igyekezett a károsanyag kibocsájtási értékeket alacsonyan tartani az új CX-60 esetében. Mondhatjuk, hogy beadta a derekát. A méretében legnagyobb jelenlegi Mazda ugyanis plug-in hybrid hajtással kezdi pályafutását. Ezzel nemcsak az erőforrás tekintetében különleges, de abban is, hogy egycsapásra ez lett a legerősebb Mazda az elérhető kínálatban a maga 327 lóerejével. A teljesítményt a 2,5 literes 4 hengeres benzines erőforrás, amely 192 lóerős (261Nm nyomaték mellett) és egy elektromos motor biztosítja, amely 136 lóerős (250Nm nyomatékkal). A két motor együttes munkájának eredménye a fent említett teljesítmény és az összesen 500Nm nyomaték. A rendszerhez tartozik egy 8 sebességes automata váltó. A meghajtás úgy lett kialakítva, hogy még tisztán elektromos hajtás mellett is állandó összkerékhajtása van a járműnek.
A konnektoros hybrid hajtásban szereplő elektromotort egy 17,8kW-os teljesítménnyel rendelkező akkumulátor táplálja. Gyári adat alapján ez akár 60 kilométer tisztán elektromos meghajtásra elegendő. Tapasztalatunk szerint ez használattól függően reális lehet, de az 50 km-re biztosan számíthatunk.
A CX-60-nal a Mazda tehát folytatta az elektrifikáció felé történő útját. Első tisztán elektromos járművük, a MX-30 megjelenését követően ez a következő a sorban, de 2025-ig további 5 plug-in és 3 teljesen elektromos járművet ígérnek. Az elvárásaink tehát meglehetősen nagyok voltak a CX-60-nal szemben, hiszen a Mazda az elmúlt időszakban nagyon sokat tett azért, hogy a prémium minőségérzet és a más autókban nem tapasztalható hangulat folytán feljebb pozícionálja magát egy átlagos tömegmárkánál. Az impozáns, minden eddigi európai Mazdánál nagyobb karosszéria pedig tovább erősíti ezt a gondolatot. Igen, a CX-60 minden méretében nagyobb kívülről, mint a méltán népszerű CX-5. 4,74 m hosszú, 1 centi híján 1,9m széles és 1,68 m magas.
Az igazi méretkülönbséget mégsem a külső méretében vesszük észre, hanem ha beszállunk az utastérbe, hiszen itt szignifikánsan nagyobb a térérzet. Ezzel párhuzamosan a csomagtér is jelentős mértékben nagyobb, hiszen alaphelyzetben 570 literes, míg lehajtott hátsó ülésekkel 1726 literig bővíthető.
Az elmúlt egy hét tapasztalatai az autóról bizonyos pontokon pozitívok voltak, de volt néhány része a járműnek, amellyel nem voltunk elégedettek. Az imént említett hatalmas térérzet és a Mazdától megszokott minimalista stílusban kialakított belső tér egyértelműen kiemelik a CX-60-at a többi márka közül. Kiváló az általános minőségérzet, a felszereltég és a vezetést támogató extrák valóban elsőrendűek, függetlenül attól, hogy elengedhetné már a Mazda azt az elméletét, hogy az érintőképernyő csak akkor használható ebben a funkciójában, ha áll a gépkocsi. Mozgás közben csak a kartámasz előtti tárcsa segítségével vezérelhető. Lehet én nem látom a mélységét, de semmivel sem veszélytelenebb 1 percig a megfelelő pontra navigálni egy külső eszköz segítségével, mint 3 másodperc alatt rábökni valamire. Így is úgy is oda kell pillantani, de utóbbi esetben kevesebb időt vesz igénybe. Ha az abszolút biztonságra törekszik a gyártó, akkor a hangvezérlés a megoldás, amire van már pár jó példa az autóiparban, hogy meg lehet profin csinálni.
A szellőztethető és fűthető bőrülések meglepően kicsik a beltér adta lehetőséghez képest. Az ülőfelület rövid és nem is állítható a combtámasz, illetve az oldaltartással sem voltam elégedett. Ez a Mazda egyik gyenge pontja, ahol elmarad meglátásom szerint a többiektől, főként, ha prémium irányban vesszük az összehasonlítást.
Ha a gyenge pontokkal folytatom, akkor a futóművet emelném még ki. Ez utóbbi teljes meglepetésként ért, hiszen ilyen típusú problémát soha nem éreztem egyetlen Mazdában sem, sőt bizonyos modellek esetében pozitív tulajdonságként emeltem ki. A CX-60, főként a hátsó futómű esetében, sajnos nem ezek közé tartozik. Egész durván visszaüt hátul, ha egyenetlen útszakaszhoz érkezünk, amely a négykerék meghajtás miatt nem is ördögtől való, ha ilyen terepre is tévedünk. Nagyobb sebesség esetén sem volt a legstabilabb az eddig tesztelt autók között. Hozzá kell persze itt tenni, hogy magas mércét tartok a Mazda előtt. Egyrészt az általános minőségi kialakítás miatt, amely miatt egyszerűen nem tudom a többi tömegmárkával azonos kalap alá venni, illetve az árazás miatt. Bár utóbbi esetében a Mazda CX-60 elsőre sokkolónak ható ára, valójában nem is félétlen az. A tesztelt jármű 24,5 millióba kerül. Az árlista egyébként 21-ről indul. Ez persze nem kevés pénz, de ha számba vesszük a versenytársak árazását, akkor láthatjuk, hogy plug-in hybrid hajtás esetében ez teljesen piaci és sokkal közelebb van egy kommersz márka árához, vagy éppen azzal azonos, mint egy német prémiumhoz. Vagy ha úgy tetszik és japán autókat veszünk alapul, akkor a Toyota RAV 4 az összehasonlítási alap és nem a szemmel láthatóan drágább Lexus NX. Előbbihez képest pedig meglátásom szerint komolyabb minőséget kínál a Mazda.
Ha pedig az imént a PHEV meghajtás szóba került, akkor essen erről is néhány szó. A statisztikai eredményei alapján a Mazda teljesen hozza a szintet és az elvárásoknak megfelelőt kínál. Az összetett fogyasztása pár liter, ahogy az ilyen járművek esetében lenni szokott. Haladhatunk vele, akár 140km/h sebességig tisztán elektromosan, de választhatunk olyan üzemmódot, ahol csak a benzines hajtást vesszük igénybe. Utóbbi esetében sem fogyaszt túlságosan sokat, 8,6 literes átlagot mértünk ebben az esetben. A problémám ez esetben a két meghajtás közötti vezérlésben volt keresendő. Néha nagyon durva, azaz túlságosan érezhető módon kapcsolt rá az egyik meghajtásra a másik. Sőt a villanymotor sem volt a máshol jól megszokott zajtalan működésű. A 2,5 literes benzines pedig egyedül inkább azt sugallta, hogy önállóan, csak ezzel, inkább alulmotorizált a jármű. Ez utóbbi inkább csak érzés, mint számokkal bizonyítható adat, és tudom, hogy abból jön, hogy nem szép az a hang, amely az utastérbe beszűrődik. A CX-60 alapvetően egy rendkívül gyors autó, hiszen a 2 tonnás tömegét a két motor 5,8 másodperc alatt repíti 100-ra. De a gyorsulás és a gyorsulási élmény nem jár mindig kéz a kézben. A hanghatás komolyan befolyásolja a teljes hatást. A szívó benzines hangja pedig nem szép és az utastérben átélt élmény csökken miatta.
A Mazda CX-60 előnyei a csodaszép Mazda design-ban, a kínált komfortban és a szokásosan kiváló összeszerelési és anyagminőségben keresendők. A fentiek miatt ár/érték aránya sokkal jobb, mint a prémium márkák árai. Fenntartási költsége rendkívül jó, ha ki tudjuk használni a konnektoros hybrid hajtás előnyeit, cserébe persze el kell fogadni pár kompromisszumot. A CX-60 az első plug-in a Mazda márkánál, amelyből és annak piaci fogadtatásából egészen biztosan sokat fog tanulni a japán gyártó, aki híres arról, hogy külön utakon fejleszt és nem áll be a sorba. Talán ez utóbbi miatt szerethető igazán. A motorkínálat esetében pedig ne feledjük, jönnek a hathengeresek, amelyekre a magam részéről nagyon várok.
@motorhang ????????Mazda CX60 Exclusive Line????????⚡️???? Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #mazda #mazdacx60 #mazdacx60phev #mazda2022 #cx60 #cx60phev #plugin #pluginhybrid #mazdamagyarorszag @mazdamagyarorszag @motorhanghu #motorhang #motorhanghu ♬ Fired up (Plah’s Need for Speed Remix) - Hush
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!