A sokoldalú logisztikus - Oshkosh LVSR
Az Egyesült Államok tengerészgyalogságának kötelekében teljesítenek szolgálatot az amerikai Oshkosh Corporation által gyártott LSVR (Logistics Vehicle System Replacement) taktikai járművei. Három kategóriájú felépítés és 10x10-es hajtás gondoskodik arról, hogy minden elvárt feladatnak megfelelő legyen.
(LVSR MKR15 darus műszaki-mentő)
Az Amerikai Egyesült Államok hadereje négy hadrendből áll: Szárazföldi erők, Tengerészgyalogság, Haditengerészet és a Légierő. Ezen a négyesen kívül működik a Parti őrség, Különleges erők és a Nemzeti Gárda. Ennek értelmében a különféle hadrendek más és más igényt állítanak fel a járművekkel szemben. Az Oshkoshnak meg is vannak a saját különféle nehézkategóriás taktikai járművei, az igényeknek megfelelően: HEMTT, HET, LVSR, PLS, és a Wheeled Tanker. Az LSVR a tengerészgyalogságnak szánt horgos rakodó, vontató vagy műszaki-mentő feladatot ellátó teherautó.
(LVSR MKR18 horgos rakodó)
A fentebb felsoroltakból, az LVSR-en kívül kettőt emelnék ki, amiből az egyik a lentebb látható. Ez a HEMTT, ami a Szárazföldi erőkhöz tartozik. Nagy különbség nem lelhető fel külsőre a két típus közt, talán annyi, hogy egy tengellyel kevesebb van, illetve ez a konkrét modell páncélozatlan. A másik A PLS, mely egy egységrakomány szállító, amit szintén a szárazföldi erők használnak. Ez végképp úgy néz ki mint az LVSR horgos rakodója, mivel a tengelyek száma is egyezik. Az LVSR leginkább abban tér el a többiektől, hogy a fő hangsúly az utasvédelmen és a könnyebb szerelhetőségen, mobilitáson alapul. Viszont mindhárman ugyanazon pótkocsit húzhatják.
(HEMTT A4 M1120A4 horgos rakodó)
Visszatérve az LVSR-hez, az első darabokat 2006-ban rendelte meg a tengerészgyalogság. A gyártás 2013-ban befejeződött, de mind a mai napig ha igény van rá képesek legyártani újabb darabokat. Legyártott darabszámot tekintve 1 híján az aktuális évszámnak megfelelően meglenne a 2021 darab. A mozgatóereje egy Caterpillar 15,2 literes sorhatos dízel motorban és egy 7 sebességes Allison automata váltóban lakozik, amihez 600 lóerő és 2500 Nm nyomaték társul. A mozgékonyságról a 4 kormányzott tengely gondoskodik, csupán a 3. tengely nem kormányzott.
(LVSR MKR15 műszaki-mentő)
Az önsúly és a terhelhetőség felépítéstől függően változik. A horgos rakodónál 25 tonna alatt van az önsúly, amihez valamivel több mint 20 tonna közúti és 15 tonna terepen való teherbírás társul. Pótkocsit húzva még 24 tonnával lehet növelni ezt a számot. A különféle emelőadapterek, melyeket a horogra lehet akasztani, kaptak tárolóhelyet az alvázon. Így nem kell attól félni, hogy a műhelyben marad az éppen szükséges adapter.
(LVSR MKR18 horgos rakodó)
Ugyanezen adatok a vontatónál jóval érdekesebbek, mivel az önsúly 22,5 tonna és össztömegben majd 80 tonnával közlekedhet, ami 57,5 tonna körüli rakományt is jelenthet. Ha a rakományt fel kell csörlőzni akkor sem fog megijedni, mivel egy 27 tonnás csörlő van az alvázon. A fuvarfeladatot gyorsan képes lezavarni, mivel 105km/h-ás korlátozást kapott, ez érvényes az összes többi variánsra is.
(LVSR MKR16 vontató)
A műszaki mentő sem szégyenkezhet, neki 50 tonnás hagyományos és 43,5 tonnás emelve vontatás jutott. Hátulján két darab 35 tonnás csörlő segít. Hozzáakasztatott trélerrel 14 tonnát húzhat még maga után. A daruval szerelt verzió 3 gémmel és 12,5 méter fesztávval szerelt, mely 3-60 fokos tartományig emelhető. Legnagyobb teherbírása 4 méteren áll fenn, ahol nem kevesebb, mint 34 tonnát képes megemelni, ami nagyobb mint maga a jármű önsúlya.
(LVSR MKR15 darus műszaki-mentő)
A gyártónak még rengetek különféle felépítésű és típusú érdekes járműve létezik. Ezekről majd további cikkek folyamán fogok részletesebben írni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!