A sportosság jegyében - Seat Ibiza FR 1.0 TSI 110 LE
A Seat a hétköznapi sportosságot, fiatalságot szimbolizálja. A spanyol márka legsikeresebb modelljének névadója nem is lehetne más 1984 óta, mint a legnagyobb bulik helyszíne, Ibiza. Mivel Mi nem utaztunk Ibizára, az Ibiza jött hozzánk. Jó buli volt, bár őszintén szólva egy kicsit többet vártam.
A várakozás talán azért volt valamivel nagyobb, mert az utóbbi időben rengeteg Cupra volt nálunk és a fejemben még a Seattal erősen rokonmárka dinamikája maradt meg. No meg azért, mert az FR verzió, amelynek a jelentése a Formula Racing, azt a téves képzetet adta, hogy ez ugyan egy olcsóbb, de közelítőleg azonos érzést fog adni.
A 110 lóerős háromhengeres turbó egyébként kellemesen viszi a relatív könnyű, 1160kg-os kasznit, de azért túlzásnak érzem a racing szót használni rá. Egyébiránt a formula szót értem benne. A Seat Ibiza ugyanis sportos, így a képlet működik ebből az irányból. Az azonos alapra épülő modellek közül, és itt a Skoda Fabiára és a Polora gondolok, határozottan ez a sportos vonal.
Most azon gondolkozom, hogy mennyi ebből az érzésemből az a sok éves marketing, amely a Seatra teszi ezt a vonalat és mennyi a valósan megélt látvány. De az autó formai szépsége, vonalvezetése szerintem objektíven is sportosnak mondható. És még a tesztautó színe is szép piros volt.
A hatsebességes váltó, a háromhengeres morgóssága, egy-két piros műanyag a beltérben pedig ad egyfajta sportosan vezetem az autót érzést. A kormány és a futómű feszes, szóval ez tényleg jól el lett találva. Amit viszont én biztos elhagynék, azok a kamu kipufogóvégek. Ezt mostanában sok márka imádja használni, de ettől őszintétlen lesz számomra az egész tálalás.
A 2017-ben megjelent Ibiza ráncfelvarrása történt meg 2021-ben. Így a Polo ráncfelvarrásával és a most megjelent új Fabia bemutatásával többé-kevésbé párhuzamosan az Ibiza is modellfrissítésen esett át. LED lámpákat kapott, illetve a típus felírat itt is írott betűtípusra módosult, mint a többi Seat esetében is. Utóbbi ugyan apróság, de rendkívül tetszetős, egyedi megkülönböztetése ez a márkának. Főleg azért, mert ezzel a Seat valahogyan eltávolodik a „szögletes” németes stílustól. Barátságos, emberközeli autó az Ibiza. Kategóriáját tekintve a kisautókhoz tartozik ez is, de négyméteres hossza, belső tágas tere miatt akár egy hosszabb utazásra is ideális társ lehet.
Kifejezetten tetszett az Ibizában, hogy az utastérben elhelyezett gombok és digitális kezelőfelületek jó arányban lettek megoldva. Viccesnek hangzik, de örömteli, hogy van hangerőség állító gomb, illetve a klíma vezérlés sem egy menüpont alatt található. Van külön kijelző, kezelő, ahol a jól ismert gombok, piktogramok segítségével állítható be a szellőzés és a hőmérséklet. Talán pont ezért éreztem a központi kijelző használatát is barátságosabbnak, kezelhetőbbnek.
A kormány jó fogású, alul lecsapott. Az ülések kényelmesek elől és hátul is. A lábtér is elegendő a hátsó utasok számára is. Amit hiányoltam, az a könyöklő. Sem az első ülések közé nem jutott ebből a viszonylag egyszerű komfortjavító eszközből, sem a hátsó utasokhoz, a hátsó középső ülés háttámlájának lehajtásával.
Visszatérve az első üléssorhoz, érdemes kiemelni még a teljesen digitális műszerfalat, amely több megjelenési nézetet képes megjeleníteni. A használt anyagok a vezető körül jellemzően műanyag elemek. Sok közöttük a kemény, kopogós anyag, viszont összeszerelési minőségük kifogástalan. A légbeömlők körül pedig ott a piros színű keret, hogy itt is érezzük, hogy ez a kocsi nem unalmas.
Azt lehet mondani az Ibizáról, hogy hozza a kötelezőt, sőt egy kicsit vagányabb karosszériát. Az egyliteres fogyasztása egészen jó, ha odafigyelünk 6,5 literes fogyasztással számolhatunk. A csomagtér 355 liter, amely elfogadható mértékű, ha a kategóriát összenézzük. Azt pedig egyelőre emésztenem kell, hogy 7,5 millióba kerül manapság egy ilyen autó, de egyhamar ez jobb nem lesz.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!