A tömegcikk és a prémium határa – KIA Sorento Plug-in Hybrid
A Kia Sorento PHEV valójában a prémium kategóriába sorolható. Talán az egyetlen szempont szerencsére, amely bármelyik másik prémium szegmensben futó járműtől megkülönbözteti, az ára. Néhány év lesz szerintem, ha ilyen ütemben javul minőség és komfort szempontjából a márka és már ott is lesz márkaimage-ben, ahol az Audi, BMW vagy Mercedes.
Ki kell tehát használni azt az időszakot, ameddig kevesebben veszik észre, hogy ez a Kia már nem az, ami 15-20 évvel ezelőtt volt. Nem egy átvett technológia, részben lekoppintott formaterv szerint készülnek az autók a koreai cégcsoportál. Hallani lehet persze pletykákat, hogy hamarosan itt a Genesis és hasonló módon, mint például a Toyota-Lexus, Nissan-Infiniti párosoknál a Kia-nak is lesz prémium szegmensben járműve Európában is.
Külső jegyeiben elég jelentős az eltérés az elődmodellhez képest. A 4,8 méter hosszú és 1,9 méter szélességű SUV határozottan karakteres formát kapott. Látható rajta, főleg a hátsóján, hogy nem csak az európai, hanem az amerikai közízlés számára is szerettek volna valami vonzót alkotni a tervezők. Egyáltalán nem csúnya a hátulja az autónak, karakterében nagyon hasonló a nemrégiben bemutatott Ford Exploreré is, inkább kicsit szokatlan elsőre.
A belső térvilág is hordoz hasonló kettősséget, de az anyagminőség, a szép bőrözés és a nagyon jó belső berendezés azonnal barátságossá, szerethetővé teszi a méretes járművet.
A szellőztethető, fűthető ülések igazán kényelmesek, a jó fogású kormány, a hangulatvilágítás és a prémium anyagok luxus érzést keltenek.
Az infotainement rendszer kezelhetősége közepesnek mondható. Némi megszokás, nyomkodás után meg lehet benne találni minden funkciót. Természetesen a telefon kitükrözhető, a széles kijelzőn jól fut mind az Android Auto, mind az Apple CarPlay. Számomra kicsit egysíkú, grafika szegény a megjelenítés, de funkcionalitás szempontjából egyáltalán nem lehet belekötni.
A kormány mögött is egy digitális képernyőt találunk. Jól átlátható, ügyesen elrendezett a műszerfalcsoport, a rajta lévő információkat a kormányról, illetve a menüből tudjuk elérni.
A PHEV meghajtás ellenére tökéletesen sikerült elhelyezni a villany és turbó benzines erőforrást a karosszériában, így gyakorlatilag egyáltalán nem kell kompromisszumot kötnie annak, aki a plug-in változat mellett dönt. A csomagtér alaphelyzetben (7 üléses változat esetében, mint amilyen a tesztautónk is volt) 809 literes, amely akár 2 köbméterig növelhető.
A második üléssorra azt lehet mondani, hogy 3 felnőtt számára is elegendő helyet kínál. További előnye, hogy előre-hátra tologatható, kiválóan variálható. A harmadik üléssor, amely a csomagtérben elrejthető viszont inkább rövidebb utakra lehet megfelelő, elsősorban gyerekek számára. Függetlenül attól, hogy még klíma kimenet, USB nyílás is van az itt helyet foglalóknak, senkit sem kárhoztatnék arra, hogy hosszú órákat töltsön a megfelelő lábtér nélküli üléseken.
A KIA Sorento modellek palettája ugyanolyan letisztult, mint maga az egész autó. A most tesztelt plug-in hybriden kívül, egy normál hybrid meghajtású változat (erről készült tesztünk itt olvasható), továbbá egy dízel kivitel található az árlistában. A három közül a legerősebb a PHEV, összesen 265 lóerővel és 350Nm nyomatékkal. Tisztán elektromos hajtással a 13,8 kW órás akkupack segítségével nagyságrendileg a 50-55 kilométert képes megtenni a közel két tonnás jármű. Teszünk alatt 7,3 litert fogyasztott. Ez az eredmény persze nagyban változhat, annak megfelelően, hogy mennyi időt tölt az autó a városban. Itt lehet ugyanis jól kihasználni az elektromotor adta lehetőségeket. Hibának tartom, hogy nem lehet (vagy nem találtam meg), hogy miként lehet tisztán benzines üzemmódban közlekedni vele. Az biztos, hogy az üzemmód kapcsolónál nincs külön ilyen mód. Ez azért lenne hasznos, mert például én Budapest agglomerációjában lakom, így mire beértem a városba, nagyrészt elfogyott az éjszaka feltöltött elektromosság az autópályán. Egyébként is úgy gondolom, hogy a PHEV autók töltését lehetőség szerint éjszaka kell megoldani. Az tisztán elektromos autókhoz képest alacsony elektromos hatótávolság és a gyenge inveretrek miatt nincsen értelme ezzel napközben bajlódni (hacsak a munkahelyen nincsen töltési lehetőség).
A KIA ezzel a modellel szinte teljesen elfeledteti, hogy milyen alacsony szintről indult. 15-20 év alatt behozta a versenytársait, néhány szempont alapján le is hagyta azokat. A Sorento gyakorlatilag az összes KIA által kínált vezetéstámogató és biztonsági extrát nyújtja. Sőt, ebben a konnektoros változatban az összekerékhajtás is alaphelyzetben benne van. Kryptonite felszereltséggel, kiegészítve az egyéb rendelhető extrákkal, így is 20 millió alatt megáll az ára. Nagycsaládos kedvezménnyel pedig további 2,5 millió faragható le és ne felejtsük el a továbbra is egyedülálló 7 év garanciát.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!