A világ első önjáró autója 1769-ből - Cugnot gőzkocsi
Nicholas-Joseph Cugnot, francia feltaláló fejében született meg az önjáró autó ötlete. Hat év alatt össze is állt a gépezet, ami nem szégyenkezhetett.
Ez a gép tört utat a ma használatos személyautóknak. Elsődlegesen katonai céljai voltak ennek a járműnek, mint sok más akkori ipari újításnak. A nehéztüzérségben szolgálatot teljesítő állatokat hivatott leváltani. A kihívást az jelentette, hogy gőzgép oldalirányú mozgását forgási energiává alakítsák. Ehhez a motort és a kazánt az első kerék fölé kellett helyezni. Ettől viszont iszonyat orrnehézzé vált és a kormányzás is nehézkessé vált.
A nehézkes kanyarodás mellett talán a legnagyobb hátráltató tényező az volt, hogy a gőzös képtelen volt megállni. Tervezője valamiért ezt elfelejtette és nem is gondolt rá. Így semmiféle fékrendszer vagy segédet sem kapott, így nem meglepő, hogy az első önjáró jármű okozta baleset is hozzájuk köthető. A baleset és egyéb likviditási problémák miatt a program sajnos elhasalt 1771-ben. Innentől indult be több más feltaláló fantáziája és születtek meg az újabb és újabb gőzgépek, kisebb nagyobb sikerekkel. Az újabb nagy áttörés 115 évre rá, Gottlieb Daimler belsőégésű motorja hozta, ami a világon az első volt. A kudarcok ellenére öt tonnát tudott vontatni. Elsőre nem is rossz, mi? Nagyobb vontatási kapacitással bírt a világ első önjáró autója, mint a legtöbb ma használt jármű, annak ellenére, hogy ez egy favázas jármű, acél betétekkel. A 2 hengeres gőzgép akár 4 km/h-ás sebességet is képes volt elérni. Ezt az észveszejtő tempót 15 percig bírta egy szusszal, majd ezt követően újra kellett melegíteni és felépíteni a szükséges nyomást. A későbbikben egy négyszemélyes változatot is készítettek. Cugnot neve sajnos nem ragadt meg a köztudatban annak ellenére, hogy mekkora úttörő volt a francia ipari forradalom idején. Kis lépés az embernek, lépés az emberiségnek.Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!