Adrenalinnal feltöltve – Cupra Ateca
A Cupra nevet régóta ismerjük már, de különálló márkaként csak 2018-ban jelent meg a Volkswagen csoport palettáján, külön helyet követelve magának a Seat márka mellett. Igen, jól emlékszik, akinek egyből a Seat név ugrott be a név hallatán, hiszen a Cupra alapját, a most megjelent Formentor kivételével minden esetben a Seat modellek adják. Az Ateca 2020-ban ráncfelvarrást kapott, így ezt a modellt vettük górcső alá mostani tesztünkben.
- Márka
- Cupra
- Típus
- Ateca
- Hengerűrtartalom
- 1984cm³
- Teljesítmény
- 301 LE / 221 Kw
- 0 - 100 km/h
- 4.9 másodperc
- Teljesítmény / súlyarány
- 0.185 LE/kg - 185 LE/1t
- Üzemanyag
- Benzin
- Saját tömeg
- 1626 kg
- Szállítható személyek száma
- 5
Vegyük tehát a Seat Atecát és az egyébként is dinamikus modellt töltsük meg egy nagy adag adrenalinnal. A hagyományos Seat logó helyett pedig egy extrém tetoválásra emlékeztető X-et helyeztek az autóra, amelynek pókszerű lábai kiválóan szimbolizálják azt a férfiasságot, dinamizmust, amellyel a Cupra rendelkezik és már készen is a varázslat. Az adrenalintöltetért a 300 lóerős 400Nm nyomatékkal rendelkező, 2 literes turbó erőforrás a felelős, melyhez egy 7 fokozatú automata váltó kapcsolódik. Nyilvánvaló, hogy megerősített futóműveket is kapott az Ateca, amelyhez, hogy a recept teljes legyen és a 4,9 másodperces gyorsulást követően meg is lehessen gyorsan állni, a Brembo fékek is ott figyelnek a 19”-es kerekek alól.
A 2020-as módosítás nem hozott korszakalkotó mechanikai változásokat a modell esetében. Új lökhárítókat kapott az autó, valamint LED-es lámpák kaptak helyet elöl és hátul is. Az autó belsejében pedig az új infotainement rendszer dolgozik. Mondhatjuk azt is, hogy nincs változás az alapokat jelentő Seat Ateca ráncfelvarráshoz képest.
Az idő változik, de ennél sokkal inkább az árak. 2018-ban 14 millió forintról indult nagyságrendileg a Cupra árlista, amely 2019-ben már 15,3 millió forintos induló árral hívogatta a vevőket. Nem volt kevés pénz ez akkor sem, de ha figyelembe vettük a teljesítményt, amire ez a bitang autó képes, akkor egyedülálló volt a maga nemében.
A mai napon viszont már 18,6 -ról indul az árlista és pillanatok alatt 20 fölé röpülnek a számok, főleg akkor, ha a tesztautónk elképesztő menő szín és felni kombinációját választjuk, továbbá az imént említett Brembo fékeket is belekérjük az autóba. Utóbbi egyébként 1,17 millióba kerül abban az esetben, ha a Beats audio rendszert is hozzá szeretnénk kérni. Az egésszel csak azt akarom tehát mondani, hogy nincs könnyű helyzetben a márka hazai értékesítése, mert akár cégcsoporton belül is akadnak versenytársak ezen az árszinten. Nagyságrendileg azonos áron lehet Audi SQ2-höz, vagy valamivel olcsóbban T-Roc R-hez jutni. Mindkettőben azonos erőforrás dolgozik, így az egyetlen különbség az a fűszer, amivel kizárólag a Cupra rendelkezik.
Hogy mégis mit ad ez a fűszer hozzá? Rengeteget. A Cupra tényleg egy vaddisznó. Üzemmódválasztó gombjai segítségével maximumra lehet hozni a sportos érzést. A gázpedál extra érzékeny és szemvillanás alatt 60-70-es tempón találjuk magunkat. A multifunkcionális kormányon minden kezeléshez szükséges gomb, kapcsoló megtalálható. Az indítógombtól a Cupra emblémás üzemmódválasztó gombig. Az ülések jó tartást biztosítanak, mutatósak és kényelmesek.
Váltója precíz és gyorsan vált, a kétliteres turbó pedig biztosítja, amit ettől a motortól már megszokhattunk. Vezetési élményre inkább elsőkerékhajtású az autó, mivel a négykerék hajtás csak szükség esetén kapcsol be. Ami talán hiányzik, az a hang. A kipufogó ugyan néha-néha visszadörren, de ez nagyon kevés pluszt ad hozzá, mivel meglehetősen halkra készítették.
A ráncfelvarrás eredményeképpen két digitális kijelző van a vezető elött. Egy 10,25” -es műszerfal és egy 9,2” -es központi érintőképernyő. A műszerfal a többi VW csoporthoz hasonlatos. A központi kijelző vezeték nélkül vezérli az Apple CarPlayt, de ezen kívül is mutatós, éles grafikával van ellátva. Kezelése viszont egyáltalán nem olyan egyszerű, mint az előző generáció esetén. Ennek használata komolyabb megszokást igényel. Az utastérben egyébként USB-C kimenetek vannak, amely rendkívül előremutató. Másfelől ez azt jelenti, hogy komolyabb mennyiségű átalakítóra van szükségünk, hiszen az eszközök nagy többsége még nem tart itt, és a sima USB-vel nem megyünk semmire
.Térkínálat és egyéb képességei szempontjából a Cupra megegyezik a Seat rokonával. Így családi utazásokra, városi padkák megmászására is ideális társunk lehet az autó, főleg, ha megbarátkozunk a fogyasztásával, amely enyhe gázhasználat esetén sem lesz kevesebb 12 liternél, de a motorban rejlő képességek előcsalogatásával eljuthatunk könnyedén 15 literig is.
A Cupra nem akar tömegautó lenni. Ez látszik az árazásán, egyedi kiegészítőin és fantasztikus teljesítményén. Viszont az apró kifogásaim ellenére, nagyon megértem azt, aki ilyet akar.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!