Akár így is történhetett – Ssangyong Musso Grand Premium 4WD
2016 Pyeongtaek (Dél-Korea) A SSangyong tervezőközpontja 2012 óta működött ezen a vadonatúj telephelyen. Korea negyedik legnagyobb autógyára ugyanis megunta a sereghajtó szerepet és teljesen új alapokra helyezte a design kérdését a vállalati stratégiában.
Méltóságteljes-, dinamikus- és ritmikus mozgás. Ezek voltak azok az elvek, amire a GM utáni új tulajdonos, az indiai Mahindra, a hangsúlyt helyezte.
Egyértelműen a külső design volt a fő probléma a korábban megjelent modellek esetében, gondoljunk csak a Rodiusra, a második generációs Korandora vagy éppen a Grand Musso elődjének tekinthető Actyon pickupra.
A Grand Musso tervezésének utolsó fázisa az a bemutató volt, ahol a cég legfőbb vezetői érkeztek, hogy eldöntsék, gyártásba mehet-e az új termék, vagy dolgozni kell-e még rajta. A bemutatón részt vett a cég 2012-ben kinevezett vezérigazgatója, Mr. Goenka is. Mr. Goenka korábban a cégnél az R&D terület vezetője volt, ezt megelőzően pedig 1979 és 1993 között a GM-nél vitte ugyanezt az igazgatóságot.
- Kedves Uraim! - kezdte a bemutatót a SSangyong design-ért felelős fiatal mérnöke. Az új Musso Grand-dal olyan autót alkottunk, amely választ ad több olyan kérdésre illetve problémára, amivel a pickup piac napjainkban szembenéz. A jelenleg piacon lévő járművek egyike sem képes arra, amire Mi leszünk.
A tervező a következő 1 órában számos tervet, adatokat tartalmazó slide-ot mutatott a tervezés különböző fázisairól, mikor rátért a bevezetőben beharangozott problémákra:
- Mint tudjuk, a pickup vásárlók két egymástól élesen elkülönülő csoportra bonthatóak. Az egyik csoportot a divat motiválja. Számukra a kényelem, a megjelenés fontos. A másik csoportot pedig a funkció érdekli. Munkaeszköznek tekintik a platóval ellátott járművet. Számukra a funkció van a fókuszban. További nehézséget jelent, hogy számtalan esetben a két csoport igényeinek a metszetére is választ kell tudni adni.
Ezenkívül az autó legyen komfortos, miközben minden funkcionális igényt teljesít. Legyen a motor erős, közben gazdaságos. Teljesítsen minden mérettel és környezetvédelmi elvárással szemben támasztott követelményt.
Tervezés során elsősorban a fentieket vettük figyelembe, így született meg a vadonatúj Musso Grand! Grand, mert a plató a legnagyobb méretű lesz a szegmensben.
A funkcionalitás és a komfort leginkább a felfüggesztésnél ütközik egymással. Azok a vevők, akik munkára használják a pickupot, az erős, robosztus laprugót részesítik előnyben. A komfortot pedig a spirál rugó adja. Éppen ezért az új Musso Grand elérhető mind a két felfüggesztéssel.
A koncepció alapja, hogy két felszereltséggel lesz rendelhető a pickup. A Plus a munka célú felhasználásra, a Premium pedig a hobby/lifestyle célú felhasználásra. Természetesen a Premium is opcionálisan elérhető laprugóval, ha valaki keverni szeretné a két felhasználási lehetőséget.
Csak ettől persze még nem lesz sikeres az új jármű - folytatta a mérnök a bemutatót. Többet kell adni, mint a többi gyártó. Éppen ezért úgy döntöttünk, hogy a sikeres Rexton belső kialakítását használjuk a Musso Grand esetében.
- De hiszen ez csak egy pickup! – szólt közbe valaki.
- Pontosan! De miért kellene kompromisszumot kötni csak azért, mert valaki kategóriája alapján munkaeszközt vásárol? Gondoljunk csak bele, pár évvel ezelőtt, ha valaki a hátsó sorba szorult egy pickupon, akkor gyakorlatilag egy padon kellett utaznia. Ennek nincsen semmi értelme. Ezt sokan felismerték, de mi leszünk az elsők, akik ülésfűtést adunk hátra, előre pedig hűthető és fűthető üléseket. Az elsők, akik mindazt a luxust kínáljuk egy pickupban, amit mások egy terepjáróban. Tökéletes komfortot, óriási, akár 9,2”-es érintőképernyős multimédia rendszert, ahová természetesen kitükrözhető a mobiltelefon, számos vezetést támogató funkciót, mint a vészfékasszisztens, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, tempomat. Olyan minőségű bőrözött felületeket, amelyet felső kategóriában is bárki megirigyelne, mindezt ötvözve óriási tároló és pakoló rekeszekkel. A két egymás melletti felszereltség pedig jól elkülöníti egymástól a munkaeszközt és a hobby luxus-pickupot. Mert igen, a cél egy olyan pickup megalkotása volt, melyben a terepes funkciók mellett, a luxusnak is helye van.
Az előadás többi része adatokat, műszaki paramétereket tartalmazott még, de ekkor már érezhető volt, hogy mindenki elégedett az eredménnyel és a gyártás hamar be tud indulni.
Mielőtt befejezte volna az ifjú mérnök, kiegészítette még valamivel. Úgy gondolta, hogy ezt a gondolatot a végére tartogatja:
- Sokan kritizálnak bennünket, hogy csak Mercedes alkatrészekből vagyunk képesek jó autókat gyártani. A Rextonban már elhagytuk a Mercedes motorját, de a célunk a teljes függetlenség. Éppen ezért a Musso Grand esetében az automata váltó sem innen fog érkezni, hanem az Aisintól, egy 6 sebességes változat. Ígérem, hogy hangolása és működése a japán szerkezetnek legalább olyan lesz, mint a korábbi német változat. Független autóipari beszállítótól vásárolni pedig teljesen más piaci benyomást ad, mint egy „konkurenciától”.
A vezetőség elismerően bólintott. Így született meg a Musso Grand.
2019. december Budapest
Már pár napja próbáljuk mindenféle terepen, különböző utakon a Mussot. Nevéhez híven valóban nagy. A Rextonban már megszokható volt, hogy felülről tekintünk minden személyautóra. Legyen az BMW X5, vagy Range Rover. Az emberek csodálkozva néznek az új formára. Nem ezt szokták meg ettől a különös, szemük számára még szokatlan jelet viselő gépkocsitól.
Teszteltem pár autóhoz kevésbé értő emberen, hogy felismeri-e az autó emblémáját. A válasz rendszerint az volt, hogy látta már valahol, de nem tudja a nevét. Ez lehet jó és rossz is. Rossz, mert a sok éve piacon lévő márka kevéssé ismert, mint sok hazánkban közlekedő egyéb márka, és jó, mert egy új piaci kezdet reményével kecsegtet.
A Musso Grand valóban sokkal szebbre sikerült, mint sok korábbi elődje a SSangyongtól. Nem tökéletes, de komoly mértékben előremutató. Az igazi értékei belül vannak, és ha terepre megyünk vele gyakorlatilag számára ott nincsen akadály. Amire vigyázni kell, az a hátsó ajtó nyitása. A design-ba csukott állapotban beilleszkedő elem nyitáskor kiáll az ajtó hátsó síkjából, így könnyedén be tudjuk ütni magunkat beszálláskor. Ez utóbbi viszont lehet csak kötözködés, mert sok jelentős hibát nem találtunk a kocsin. A fogyasztása 9,5 liter körül alakult vegyes használat mellett. A 2,2-es a testvér Rextonból már ismert motor kiválóan teljesítette a dolgát és a koreai mérnök betartotta ígéretét a 6 sebességes automata váltóval kapcsolatban. Egyáltalán nem hiányzott belőle a Mercedes technika.
Öröm volt kipróbálni a Musso Grandot. Úgy gondolom, hogy a koreai márka jó úton jár. Az új modellek segítségével komoly szereplővé válhat pár éven belül. Főleg, ha megtartják a mostani jó szokásukat és továbbra is ennyire versenyképes ára marad a kocsiknak.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!