Akarod! - Toyota GR Yaris
Háromhengeres létére, egy vérbeli versenygép. Egy igazi rizsrakéta a maga 1.6-os turbós, 261 lóerős motorjával. Ebből nem akarsz kiszállni!
- Márka
- Toyota
- Típus
- GR Yaris
- Hengerűrtartalom
- 1618cm³
- Teljesítmény
- 261 LE / 192 Kw
- 0 - 100 km/h
- 5,2 másodperc
- Teljesítmény / súlyarány
- 0.202 LE/kg - 202 LE/1t
- Üzemanyag
- Benzin
- Saját tömeg
- 1290 kg
- Szállítható személyek száma
- 4
Az avatatlan szemek tekintetét is vonzza ez az autó. Aki mellé áll mosolyt csal az arcára és akarva akaratlanul is versenyre hívja az azonos súlycsoportban lévőket. Aztán jön a meglepetés, hogy simán faképnél hagyja a legtöbb erősebb utcai autót. Persze ez az autó nem arról szól, hogy lámpától lámpáig verseny. Ez egy élményautó. Kívánja a kanyargós hegyi utakat, vagy a zárt pályás csapatást, mivel ebben az igazán erős. Nagy tempóval belemenni kanyarokba, sikánokba és ki is jönni belőle maximális kontrollálhatóság mellett. Nemhiába mondják rá, hogy egy utcai WRC autó.
Egyetlen negatívuma, amely átlagos utcai vezetés esetén inkább előny, hogy a technika túlságosan biztonságossá teszi. Végig megvan benne a maximális stabilitás még track módban is. Gyakorlatilag nem tudjuk eldobni és valószínűleg nem is fogjuk, hacsak nem vétünk valami fatális hibát, amit már az elektronika sem képes korrigálni. Biztonsági szempontból viszont ez így helyes, mert valószínűleg számos fiatal, kezdő sofőr keze alá fognak kerülni ezek az autók. Sokkal jobb, ha egy WRX Impreza vagy Lancer EVO helyett, ezzel a típussal kezdenek. Egy vérbeli Rally autó nem kérdez, hanem büntet, ellenben a GR Yarissal ami megtanítja tisztelni ezt a kategóriát és nem enged meghalni. Az autó induló ára 12 millió forint amit két extra csomaggal és egyedi fényezéssel tornázhatunk feljebb, de még így is megáll 14 millió forint alatt.
Alapfelszeltségben is egy igen gazdagon extrázott autót kapunk, amelyhez az igazi autófanatikusoknak kötelezően kérni kell a Sport csomagot, amiről később részletesebben írok. Szinte mindenféle biztonsági rendszerrel ellátták, amelyhez 7 légzsák asszisztál, ha szükséges. Ami meglepett és tetszett is benne, hogy hátul a két szélső ülésen kapott egy-egy ISOFIX-es gyerekülés rögzítési pontot. Ebben az autóban mindegy ki vezet a hátsó ülésen garantált a széles mosoly. Felnőtteknek már szűkösnek mondható, de ez nem is fog jellmező problémát okozni. A kényelemről a sportülések, bőrkormány és a 8 inches érintőképernyő gondoskodik. Ezeken felül még rengeteg hasznos kiegészítőt kapott alapfelszereltségben. Hátul dupla kipufogó, és diffúzor fogad, ami igen karakteres megjelenést kölcsönöz neki, de ugyanez elmondható az autó első feléről is. Jól megkülönböztethető egy alap Yaristól, nem hiába, hiszen még a padlólemeze is teljesen más. Két platform házasításának köszönhetően született meg ez speciális kialakítás.
A soros 3 hengeres, dupla vezérműtengelyes, közvetlen befecskendezéses turbó motor a 261 lóerő mellett 360 Nm-t képes kipréselni magából. Ez már tényleg a csúcs ebben a mérettartományban. A rövid váltókar jóvoltából olyan gyorsan lehet felpakolgatni a 6 fokozatú kézi váltó sebességeit, hogy szinte észre sem vesszük. Egyszerűen élmény vele váltani. A megállásnál sem kell félni a nagy teljesítményű fékrendszernek köszönhetően, mivel 356 mm átmérőjű hornyolt féktárcsákat és négydugattyús féknyergeket kapott. A hírhedt magyar utakhoz a fűtőműre sem lehet panasz, kellően kemény komponensekkel szerelték. Elől MacPherson rugóstagot, míg hátul kettős keresztlengőkaros felfüggesztést kapott.
A GR four 4WD rendszernek köszönhetően a különböző üzemmódokban a kiválasztásnak megfelelően állítja a nyomatékeloszlást. Alap módban a nyomatékeloszlás 60:40, sport módban jobban tolja a hátulja a 30:70-es aránnyal és végül track módban 50:50 az arány, ami a maximális kontrolállhatóságot biztosítja. Ennek köszönhetően tényleg egy igen sokrétű autót kapunk, ami ha kell nagyon megtud indulni keresztbe, a lámpánál otthagyja a legtöbb autót, vagy ha épp a kanyarokat szeretnénk minél szűkebbre venni akkor is helyt áll. Ráadásul a kis GR Yarisnál alkalmazható a bal lábas fékezési technika, aminek következtében terhelés közben tudjuk fékezni a hátsó tengelyt, plusz a kézifék felrántásakor a hátsókerékről elveszi a hajtást, így tényleg lehet vele olyan dolgokat csinálni mint a nagyoknál.
A Sport csomagban kap egy Torsen első és hátsó önzáró differenciálművet, aminek köszönhetően lehetővé teszi, hogy csak 100%-ban elöl, vagy ami a még izgalmasabb hogy csak hátul hajtson 100%-ban. A sport lengéscsillapítók, 18"-as kovácsolt alufelnik Michelin Pilot Sport 4s abroncsokkal, vörös féknyergekkel már csak hab a tortán. A másik csomag ami rendelhető az a VIP. Ez inkább a kényelmi extrákról szól mintsem a sportosságról, így a két csomag nem is kombinálható.
Ár/érték arányt tekintve rendkívül jó választás, főként azt nézve, hogy ebben a kategóriában nemigen van konkurenciája. Előreláthatólag 25.000 darab fog készülni belőle, így pár év múlva használtan is biztosan lesz jó pár darab eladó és nem mérik majd aranyáron. Ha az így lesz én biztosan vevő leszek egyre, ha a használt árszint eléri az ingerküszöbömet. Egy igazi élményautó, amit nem lehet nem szeretni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!