Ami kell! – Volkswagen Golf 8 Variant 1.5 eTSI Life
Megérkezett végre a Golf 8 kombi változata, amely természetesen nagyon hiányzott a kínálatból, hiszen a konszerntársak, Seat Leon és Skoda Octavia már megjelentek az azonos platformra épülő modellekkel. Járt is nálunk az előbbi két autó, így igazán nagy érdeklődéssel vártuk, hogy mi az a plusz, amit az „etalon”, képes adni a másik két testvéréhez képest. Nem könnyű ez a feladat, hiszen a testvérmodellek is remekre sikerültek. A Leon gyönyörű kívül, az Octavia fantasztikus tulajdonságokkal rendelkezik belül.
A Golf attól nagyszerű, hogy egy kiváló recept folyamatos tökéletesítésével jött létre. Most már a nyolcadik generációnál tartunk, de talán a második széria után mindegyik modell csak annyit változik, amennyit az adott kor megkövetelt. Nem találkozunk kiugró formai módosítással, éppen annyit alakul 6-8 év alatt, mint az életünk ez idő alatt. Nem történt ez most sem másképpen. A szemeit, azaz a fényszórókat, a kettes széria kerek lámpái óta egyre inkább lecsukja és mostanra már egészen szűk réseken világítja meg az előtte lévő utat. A világítás viszont nem akármilyen. A nyolcas széria most már kizárólag LED lámpákkal rendelkezik, illetve magasabb felszereltség esetén IQ LED lámpákat kapott. A keskeny lámpatesteket króm csík köti össze, amelynek közepén ott virít a megújult VW logó. Talán az egyetlen retro pontja ennek a modern karosszériának.
A Golf vonalai megmaradtak gömbölydednek, legalábbis a mostani, éles törésekkel kialakított karosszéria formákhoz képest. A hűtő maszk marcona, határozott ívei mégis kifejezetten mutatóssá teszik a frontrészt.
Oldalról van talán a legkisebb változás az autón, talán a C oszlop íve élesebb és nyúlik jobban hátrafelé, mint a korábbi hetes esetében. A hátsó részhez érve a legszembetűnőbb változás a szintén új formát kapott LED lámpák, valamint a GOLF felirat és az új logó kettőse a csomagtérajtó közepén. Láthatóan ez a divat most, hiszen hasonló módon oldották meg a típusfeliratot a Leon és az Octavia esetében is.
Amikor a változásról beszéltem az egyes generációk esetében, akkor már lehetett sejteni, hogy az elmúlt 8 év alatt, amikor az első hetes Golf kigördült a gyártószalagról, a legnagyobb változás a technológiában volt. A Golf 8 egy kifejezetten digitalizált autó lett, ennek a tulajdonságnak minden előnyével és néhány esetben hátrányával.
Abban hiszek, hogy az egész problémakör kiindulópontja a Tesla, illetve az ő hihetetlen sikerük. Meglátásom szerint a Tesla egyetlen kezelőfelülete, a középső, hatalmas érintőképernyő miatt, mindenki azt gondolja, hogy a legjobb az, ha tapizni kell valamit, attól lesz modern és menő. Így a nagy autógyárak, mint a Porsche konszern, sem mérlegeltek sokat és integráltak mindent, amit lehetett a középső, úgynevezett Infotainement képernyőre. Egyébként a modernségen kívül biztosan olcsóbb is így, de funkcionalitás szempontjából úgy vélem nem jobb. Így lett az új Golf is „gombszegény”. Szerencsére azért van pár gyorsgomb a kijelző alatt, de az igazat megvallva, nekem hiányzik a különbontott klíma kezelő és a hangerő szabályozó gomb.
Egyszóval az új Golf belsejében gombokkal nem nagyon találkozhatunk. Alapvetően egyébként ezzel nincsen baj, de éppen az integrált tudású belső képernyő miatt a kezelhetőség egyszerűsége némiképpen csorbát szenvedett. Menüből lehet a klíma szabályozást, rádiót és megannyi más funkciót kezelni. Ekképpen vált a kezelőfelület, a Golf 8 egyetlen gyenge pontjává. Régebben úgy kezdtem minden ezzel kapcsolatos témát, hogy a VW-hez, mint etalonhoz hasonlítottam a többi márkát. Kisebb-nagyobb mértékben való negatív eltérést tudtam megadni a használhatóságban. Ez a különbség most elolvadt. A jó hír viszont az, ha már digitális korszakot élünk, hogy a szoftver távolról is frissíthető, hasonló módon, mint a teljesen elektromos ID. 3 esetében. Így bízom benne, hogy itt hamarosan komoly változás várható mind a két modell esetében. A jelenlegi megoldás grafikai és átláthatósági szempontból sem tartozik az élvonalba.
Ha már az infotainement rendszert említem, akkor érdemes általánosságban is a sofőr előtt elhelyezkedő másik digitális felületről, a műszerfalról is pár szót ejteni. A Life, tehát a belépő felszereltség esetében is digitális műszerfalat kapunk, amely ugyanúgy 10” nagyságú, mint a középső érintőképernyő. Nagyon igényes, rendkívül jól variálható és pengeéles a Golf műszerfala. Számos grafika, kijelzett információ közül válogathatunk, hogy mit szeretnénk vezetés közben látni.
A belső tér hangulata kellemesnek mondható, a LED fények segítségével pedig a hangulatunknak megfelelőre állíthatjuk a színvilágot. Kifejezetten kényelmesnek találtam az üléseket. A fej és lábtér mind elől, mind hátul megfelelőnek mondható, ahogyan a Golf esetében ezt már megszokhattuk.
A csomagtartó kategóriáján belül valahol a középmezőnyben van, tehát ahogyan az egy kombitól elvárható, hatalmas. Alaphelyzetben 611 literes az űrtartalma, jól variálható a mérete, lehajtott ülések esetén pedig 1642 literig bővíthető.
Nem esett szó eddig a motorizáltságról. A Golf esetében szinte természetes, hogy rendkívül bőséges motorkínálattal rendelkezik. A tesztelt változat az 1,5 literes 130 lóerős mild-hybrid benzines erőforrást birtokolta. Van gyengébb motor is a konfigurátorban és természetesen erősebb változatok közül is választhatunk. Úgy gondolom, hogy a kapott motor általános használat esetén teljesen ideális. Gyári adat szerint 9,4 másodperces gyorsulása teljesen elégséges. Azt pedig, hogy nem egy versenyautót vezetünk, azzal hálálja meg, hogy kifejezetten alacsony fogyasztást produkál.
Autópályán 5,6-5,8 liter között, országúton 5,2 litert és városban 6,3 litert fogyasztott nálunk a tesztidőszak alatt. A mild-hibrid erőforrás észrevétlenül tette a dolgát. A start/stop rendszer rezdülés nélkül indul újra, illetve láthatóan a fogyasztásra is jótékony hatást gyakorolt az átlagosnál nagyobb, 48V-os akkumulátor.
Ami számomra furcsa volt az elején, az a fékpedál használata, ugyanis annak függvényében, hogy milyen erővel nyomjuk le termel vissza áramot vagy éppen vészfékez. Az átmenet kicsit szokatlan volt.
A Golf Variant hű maradt önmagához. Magasabb színvonalat képvisel elsősorban belső terében, mint a konszerntárs márkák, külső jegyeiben pedig olyan maradt, amilyennek szeretjük, a kiváló Golf kombi.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!