Amit a tisztításról minden autósnak tudni érdemes…
A polírozás alapjaival minden autósnak érdemes tisztában lenni, ne érhessen bennünket kellemetlen meglepetés. Az átégetett, hologramos vagy teljesen elkoptatott lakkréteg akár több százezres kárt jelenthet. Rossz hír, hogy akár az óvatlan autótisztítás is komoly szépséghibákat eredményezhet.
Ne feledkezzünk el tehát arról, hogy a fényezés legnagyobb ellensége a mosás, illetve a mosást követő törlés. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem kell megtisztítani az autót, de korántsem mindegy, milyen módszerekkel és milyen eszközökkel tesszük. Gyakorlatilag megkérdőjelezhetetlen, hogy a gépi mosás árt a fényezésnek, jelentős mennyiségű karcot hagyva maga után; a mosó sörtéi és keféi gyakorlatilag körbe-körbe görgetik az éles homokszemeket, amelyek további karcokat eredményeznek. Éppen ezért, ha nem szeretnénk karcos felületeket látni az autónkon, kerüljük el a gépi mosókat! Érdemes e helyett saját magasnyomású mosót választani, amivel nem csak hatékonyan dolgozhatunk, de jelentős megtakarítást is elérhetünk. Nagyon fontos megjegyezni azonban, hogy a magasnyomású mosó használata előtt előmosóra van szükség; ez a szer tökéletesen alkalmas a makacs szennyeződések fellazítására, illetve a kosz mennyiségének csökkentésére. Az előmosó szer használatát követően alapos öblítésre van szükség.
Ha nem szeretnénk magasnyomású mosót használni – vagy nem áll rendelkezésre ehhez szükséges áram- és vízforrás –, abban az esetben két vödörre lesz szükségünk; az egyik tartalmazza a tisztítóanyagos vizet, a másik az öblítésre használt tiszta vizet. Soha ne használjunk háztartási mosogatószert! A hagyományos háztartási mosogatószer klasszikus zsíroldószer, amely képes kioldani az olajat olyan helyekről is, ahonnan nem kellene, ráadásul a waxokat is károsítja. Felejtsük el a szarvasbőrt is, amely nem képes elnyelni a kisebb szennyeződéseket és homokszemeket, csupán tologatják őket a felületen, rengeteg kisebb mélységű karcot okozva.
Szükség lesz viszont egy mikroszálas kesztyűre, üvegtisztítóra, felnitisztító szerre, kefére és pH semleges autósamponra. Ne feledkezzünk meg arról, hogy az autómosást árnyékos helyen, lehetőleg hűvösebb napszakban érdemes végezni. Közvetlen napsütés esetén a keréktisztító megmarhatja a felniket, a sampon pedig rászárad a fényezésre. A krómozott felniken soha ne használjunk savat tartalmazó felnitisztító készítményt!
Fontos tudni, hogy a gépkocsin keletkező karcok túlnyomó többsége mosás és tisztítás során keletkezik. Egyes állítások szerint a karcok 95%-a tisztítás során jön létre.
De mi a helyzet, ha mégis szükség van a polírozásra?
A polírozás a csiszolómunkákhoz hasonlóan zajlik, azaz első fázisban durvább polírozó anyagot alkalmazunk, majd egyre finomabbra váltunk, míg el nem érjük a tökéletes végeredményt. Első körben a felületi egyenetlenségeket kell eltüntetni; ezek jellemzően mélyebb karcok, amelyek szemmel jól látható szépséghibát jelentenek. A gyakorlatban azokat a sérüléseket nevezhetjük mély karcnak, amelyek nem csupán a színtelen lakkot érintik, hanem a festékréteget, az alapozót vagy akár a karosszéria elemet is. A különböző festékrétegek más-más eljárást igényelhetnek, ezért fontos, hogy a polírozást gyakorlott szakemberre bízzuk.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!