Az 5W40 motorolaj alacsony hőmérsékleten is jól teljesít
Az 5W40 motorolaj akkor szokott a vezetők elé kerülni, amikor az ideális kenőanyagot keresik. Általában két fontos tényezőt kell figyelembe venni a motorolaj összehasonlításakor és kiválasztásakor: mennyire hideg a tél, és mit ajánl a gyártó az adott motorhoz. Az 5W40 motorolaj ideális az alacsony hőmérsékleten történő indításhoz, és magas hőmérsékleten is hatékony, a legtöbb időjárási körülmények között használható.
Mit jelent valójában az 5W40 motorolaj? A "W" a telet jelenti, az előtte lévő szám az olaj viszkozitását jelzi alacsony hőmérsékleten, az utána lévő szám pedig a magasabb hőmérsékletre utal (átlagosan 150 fok), amikor a motor ténylegesen működik.
Miért fontos a motorolaj viszkozitása?
Az olaj viszkozitása az áramlási ellenállása. A túl sűrű olaj nem fog megfelelően átfolyni a motoron. A túl alacsony viszkozitású olaj nem védi a mozgó alkatrészeket a kopástól. A viszkozitás a hőmérséklet csökkenésével nő, a hőmérséklet emelkedésével pedig csökken.
Egy adott motorolajfajta kiválasztásakor kompromisszumot kell keresnünk a teljesítmény és a védelem között. A motor működése közben viszkózusabb olaj jobban védi a motor alkatrészeit. A túl sűrű olaj azonban szintén akadályozza a motor teljesítményét. Ezért fontos, hogy mindig konzultáljunk a motor gyártójával arról, hogy melyik olajtípus a megfelelő.
10W40 vagy 5W40 motorolajra van szükség?
Az 5W40 motorolaj és egy alternatív olaj, például a 10W40 közötti választás mindig a helyszínen uralkodó téli hőmérséklettől és a gyártó ajánlásától függ. Az 5W40 motorolaj jobb a motor indításához alacsony hőmérsékleten, mert könnyebben folyik. Amikor a motor jár és meleg, az 5W40 és a 10W40 viszkozitása megegyezik, és egyformán hatékonyan védi a motort a kopástól. Tehát a lényeges kérdés csak a téli időjárás lehet.
Olajcsere a vezetés és a használat típusa szerint
Természetesen az olaj a jármű használatától függően többé-kevésbé lebomlik. Ha a kilométerek nagy részét egyenletes sebességgel és nem túl gyorsan tesszük meg az úton, a kenőanyag képességei sokkal tovább megmaradnak, mintha szinte kizárólag rövid és gyors utakra használnánk a járművet. Az első esetben több garanciával nyújthatjuk egy kicsit, míg a második esetben mindig célszerűbb megrövidíteni a kilométereket.
Hasonlóképpen, ha sokat szeretünk versenyezni, vagy időről időre a pályára megyünk az autóval, hogy a legtöbbet hozzuk ki belőle, akkor nagyon fontos, hogy sokkal gyakrabban ellenőrizzük és cseréljük az olajat és a szűrőt. Ilyen körülmények között az olaj jobban szenved, és a motornak a lehető legtöbb kenésre és hűtésre van szüksége.
Egy másik, meglehetősen egyedi esetben a terepjáró autóknak, amelyek sok időt töltenek terepen, szintén rövidíteniük kell a szervizintervallumokat. Ezek a helyzetek gyakran kombinálják a nagy mechanikai igénybevételt alacsony sebességnél (rossz hűtés), erős gyorsítást, csúszást, oldalirányú lejtőket. Ha ez a helyzet, érdemes jelentősen csökkenteni az időt és a kilométereket, még akkor is, ha amúgy 5W40 motorolajat használunk.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!