Az arisztokrácia „diszkrét” bája – Range Rover D350 First Edition MHEV
Sokat nem kell magyarázni senkinek, hogy mi is a Range Rover. Az 1970 óta létező modell eredetileg nem luxusterepjárónak készült, de mostanáig ezt a szerepet is kiérdemelte. Amikor a brit autókról beszélünk, ez a típus megkerülhetetlen. Nem véletlen, hogy az angol királyi családot is számos alkalommal láthatjuk ilyen autóban. A helyzet fintora viszont, hogy az egyik angol ikont, pont a korábbi gyarmat egyik jól ismert cégcsoportja, a Tata birtokolja.
Köztudott, hogy II. Erzsébet szeretett vezetni. Ha rákeresünk erre, akkor sok tíz évre visszamenőleg láthatunk mindenféle családi, vagy akár egyedül róla készült képeket, amint egy autó volánja mögött mosolyog. Persze túlzás lenne azt állítani, hogy mindig Range Roverben ül, de azt ki lehet jelenteni, hogy jelentős többségében ezt a típust választotta. De ugyanez igaz Vilmos hercegre is.
Azt gondolom, hogy ennél jobban nem lehet pozícionálni, hogy hol is van a Range Rover a márkapresztízsek sorában.
Sokszor emelem ki a luxusautók tesztelése során, hogy itt már nem az a kérdés, hogy melyik a jó vagy a jobb, mert ez alapvetés. A kérdés, hogy mit akarunk mutatni, sugallani magunkról. Ki vesz Volvot vagy éppen BMW-t? Azért választjuk egyiket vagy másikat, mert az jobb a másiknál? Nem feltétlenül. Persze a saját döntésünk helyességét probléma nélkül tudjuk bizonyítani, de a kérdés sokkal inkább az, hogy hová akarunk tartozni?
Az 5 métert is meghaladó (5052mm) hatalmas karosszéria hihetetlen kifinomultsága, letisztult vonalai valódi szemcsapda. Árad belőle valami különleges, máshoz nem fogható hangulat. Óriási a mérete, hiszen nem csak hosszú, de széles (2047mm) és roppant magas is (1870mm). Ennek ellenére valahogy mégis sikerült megoldani a tervezőknek, hogy nem egy otromba négykerekűt látunk, hanem egy szép, a környezetbe illő alkotást. Nem úgy árasztja magából azt, hogy borzalmasan drága és luxus, hogy az a többi ember számára bántó, ne adj Isten bicskanyitogató lenne. Sőt, azt tapasztaltam a Range-zsel töltött napok alatt, hogy elismerő, kíváncsiskodó tekintetek követnek. Nem vagyok benne biztos, hogy a Mercedes GLS vagy éppen G esetében ugyanez lenne e a hatás. Persze utóbbiak sokkal kommerszebb látványt nyújtanak manapság, ha szabad ilyet mondani.
Az árcédula persze egy dolog, amely csak arról árulkodik, hogy a büdös életben nem lesz annyi pénzem, hogy ilyet vegyek és valószínűleg igaz ez a föld népességének 99,9%-ra. Így azok, akik mondjuk azt, hogy jobban menedzselik az életüket és azon választás előtt állnak, hogy közel 70 millió forintért mit vegyenek, komoly dilemmába fognak kerülni az új Range Rover miatt. A „menők” mostanság Mercedes G-vel járnak. De pár éve több volt a Bentley Bentayga az utakon, de emlékszem időszakokra, amikor a Mercedes S osztályra tették sokan a voksukat, a 90-es évek közepén pedig fehér Jeep Grand Cherokee-val láthattuk a tápláléklánc legfelső szintjén üldögélő „nagyragadozókat”. Ez pedig azt jelenti, hogy a mainstream, a divat folyton változik.
Az új Range Rover tehát azt a kérdést teszi fel, hogy követő szeretnél lenni, vagy az, akit követnek?
Ahogy imént említettem, a Range Rover döbbenetesen nagy és a visszafogottság szót más aspektusból kell vizsgálni, nem önmagában ennek az autónak a viszonylatában. Csak egy példa, hogy az egyébként egyáltalán nem diszkrét felnik 23” -ak. Miheztartásképpen a kamionok kerekei 22,5” -os méretűek. Beszállni, azaz fellépni még relatív könnyű az utastérbe, a kiszállást viszont egyáltalán nem baj, hogy elektronika segíti, amely a légrugókat lejjebb engedi.
Az utastér pazar világot ad. Nem sok pontját találjuk a beltérnek, amely nincsen bőrözve. A puha, különlegesen jó minőségű bőr a tetőkárpittól az ajtókon, a műszerfalon keresztül a fantasztikusan kényelmes ülésekig mindenhol megtalálható. Persze akit zavar a bőr illata, az nem fogja jól érezni magát, de szerencsére rám ez pont ellenkezőleg hat.
Nem fölösleges színes LED fénysorok adják a minőségi hangulatot, hanem a letisztult, funkcionális kialakítás, amelyet ötvöztek a modern technika minden vívmányával. A középső infotainement rendszer képernyője meseszép grafikával, jól átlátható kezeléssel támogatja a vezetőt. Kicsit furcsa ugyan, hogy nem vezeték nélküli a telefon kitükrözése, de túl lehet lendülni ezen a problémán. Sokkal hasznosabb viszont, hogy a könyöklőbe egy igen hatékony hűtő is került, így az útközben elfogyasztott italok megfelelő hőmérsékletűek lehetnek.
Szintén a kényelemhez tartoznak a megannyi irányban állítható kényelmes, szellőztethető, fűthető, masszázs funkcióval ellátott ülések elől és hátul. Kompromisszumról nem lehet beszélni hátul sem. Sőt, a jobb hátsó fotel úgy lett kialakítva, hogy a sofőrös funkció minden jegyét magában hordozza. Külön lábtartó jár az itt helyet foglalónak, amely tér a jobb első ülés előretolásával szinte fekvő pozícióig dönthető. Persze minden elektromosan mozog. Az ülések a hátsó könyöklő stb. Nemcsak elől, hanem a hatalmas 818 literes csomagtérből is vezérelhetőek az ülések döntése. Ha a megfelelő gombokat lenyomjuk, akkor itt is szépen előre dönthető az üléssor, könyöklő és 1000 liter fölötti teret kapunk. Szintén fontos funkció, hogy a bepakolást a légrugó leeresztésével szintén egy gomb megnyomásával könnyíthetjük.
Visszatérve a vezetőüléshez és a vezetési élményhez ki kell emelni a műszerfalat, kezelőszerveket. A legegyszerűbben úgy tudnám jellemezni, hogy a maguk modernsége mellett, amely alatt a teljesen digitális műszerfalat, a kormányon elhelyezett kezelőket, vagy az imént említett központi kijelzőt értem, teljesen emberközeli maradt. Nem kell tanfolyam ahhoz, hogy rájöjjünk, hogy mi hol van, mi, mit csinál. Logikus, átlátható és tökéletesen rendezett. Semmi kaotikus érzés nem lehet bennünk. Teljes a relax.
Ugyanez a nyugodtság igaz, amikor a Range Roverrel közlekedünk. A 8 fokozatú ZF váltó és a 3 literes V6, 350 lóerős mild-hybrid dízel tökéletes összhangban, hibamentesen dolgozik. A motorzaj minimálisan érkezik az utastérbe és ha nem tudjuk, valószínűleg rá sem jövünk, hogy dízel erőforrás dolgozik a motortérben. A start/stop rendszer a dízel autók esetében jellemzően nem annyira gördülékenyen indítja be a motort. A Range Roverben ezt sikerült hibátlanul megugrani. A lóerők mellett 700Nm nyomaték is ott lapul a motorban, így elméletileg fantasztikus megindulásokra és természetesen jó gyorsulásra is képes sarkallni a 2,5 tonnás karosszériát. Szám szerint ez 6,1 másodperces sprintet jelent, de őszintén szólva ez nem az a jármű, amiben ezt kívánjuk tenni. Bőven elég, hogy tudjuk, ha akarjuk, de ez nem illik ahhoz a stílushoz, amit ez a jármű képvisel. Ha ez számít, a teszt alatt 9,7 literes fogyasztást mértünk vegyes használatnál.
Létezik egyébként számos motorizáltság az új ötödik generációs Range Rover palettáján. A tesztelt lágy hibrid dízelen kívül vannak gyengébb dízelek, számos benzines motor és plug-in hybrid erőforrással készült modellek. A teljesítmény csúcsát a 4,4 literes V8-as képviseli 530 lóerővel. 2024-re várható a tisztán elektromos kivitel is.
Az új Range Rover egy új, egyedi világot teremt a gazdagok számára. Fantasztikus minőségi belső kialakítással, jó és emberi módon kialakított technológiával, légrugóval és valós terepképességekkel, azoknak, ha léteznek egyáltalán ilyenek, akik ezzel az autóval terepezni szeretnének. A Range Rover egy új, és más megközelítése a luxusnak, mint ahogyan azt a német presztízsmárkák gondolják.
@motorhang ????????Range Rover D350 First Edition MHEV Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #landrover #landroverrangerover #newlandrover #newlandroverrangerover #rangerover #newrangerover #rangeroverfirstedition #firstedition @landrover_magyarorszag @wallisbritishmotors @motorhanghu @drivingcamp #motorhang #motorhanghu ♬ It Really Don't Matter - Confidential
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!