Az első Hybrid autó! Lohner–Porsche Semper Vivus
Ferdinand Porsche, a későbbiekben megalakult Porsche AG alapító atyja fejlesztette ki az első Hybrid négykerekűt, ami 1900-ban került gyártásba. Helyileg az egykori Osztrák–Magyar Monarchi területén található, bécsi székhelyű Lohner-Werke üzemében.
A ma is ismert elektromos autók egyik alappillérét sikerült letennie Ferdinand Porsche-nak az első hybrid autó megalkotásával. Az 1898-as "System Lohner-Porsche" felkavarta az állóvizet a sajtóban egész Európa szerte. Jól látható, hogy nem csupán a műszaki feltételek voltak elsődlegesek a jármű megtervezése során, hanem a formavilág is nagy hangsúlyt kapott. Mai szemmel nézve is igen mutatós és áramvonalas gépet sikerült alkotni.
Az első megrendelést E.W. Hart-tól kapta, aki egy britt karosszériaépítő volt. Javasolta, hogy kapjon belsőégésű motort, illetve az összkerékhajtást is. Ezen javaslatok alapján született meg a világ első hybrid autója. Az ára 15 000 osztrák korona volt, ami akkoriban nem kevés pénznek számított. A megrendelést sikerült időben teljesíteni és akkora volt az öröm és elégedettség, hogy rögtön megrendelésre is került egy újabb darab, csak front hajtással, aminek jóval kedvezőbb 7 950 osztrák korona volt az ára.
A hajtásról 2 vagy 4 agymotor gondoskodott, melyek egyenként 2.5-3.5 lóerő átlag telejesítménnyel bírtak, de rövid időre képes volt akár ennek a dupláját is 7 lóerőt leadni. A 4 motoros változat volt értelemszerűen az összkerékhajtású és a 2 motoros front hajtású volt. A 270 amperóra körüli akkumulátorkapacitással és négy előremeneti sebességgel rendelkező, 56 lóerős autó számos kiállításon és versenyen is indult. A 44 cellás 80 voltos akkumulátor csomag önmagában egy mai középkategóriás autó súlyát nyomta, ami közel 1.8 tonna. Az elektromotorok egyenként 145 Kg-ot nyomtak, amit ha elképzelnénk egy mai autó centirozatlan felnijére szerelve, elég hamar szétverné az egész autó futóművét, de még a benne ülőket is. A teljes jármű súlya 4 tonna volt.
Ahhoz, hogy ez hajtáslánc elterjedjen a személyatókban, túl drágának bizonyult, így inkább a nagyobb hazsongépjárművek irányába terlődött át a fókusz. A Lohner-Werke többek közt gyártott hátsó kerekes emeletes buszokat és front hajtású tűzoltókocsikat is, ezzel a forradalmian új hajtásrendszerrel. A Lohner-Porsche konstrukcióját a Boeing és a NASA is tanulmányozta az Apollo-program Holdjáró járművének megalkotásához. A feltalálóra méltán lehetnek büszkék honfitársai, mivel olyat sikerült alkotni, amit még előtte senkinek.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!