Az első négykerekű 100km/h felett - La Jamais Contente (1899)
Akkoriban a belsőégésű motorok hatásfoka elég alacsony volt, így a választás az elektromos hajtásra esett. Ennek meg lett ez eredménye, mivel ez lett a világon az első szárazföldi jármű, amely elérte a 100 km/h-s sebességet.
A sebességrekordot 1899. április 29-én vagy május 1-jén állították fel Párizs közelében. A járművet a belga származású Camille Jenatzy vezette. Nem volt ismeretlen számára a terep, mivel már korábban is rekordokat döntögető gyorsasági futásairól volt ismert. Beceneve Le Diable Rouge volt, ami magyarul annyit tesz, hogy "A vörös ördög". Ezt a nevet szakállának színe és elvetemültsége miatt kapta. A jármű karosszériája könnyűfémből készült (partina, alumínium, volfrám és magnézium ötvözete), amely anyagból egy torpedó alakzatot formáztak. Mint ahogy a képeken is láthatjuk, ez sajnos nem sokat segített az aerodinamikán, mivel magasan volt az alváz, továbbá a súlypont is rendkívül magasra került ezáltal. Méreteit tekintve 3,8 méter hosszú, 1,56 méter széles és 1,4 méter magas volt, amelyhez 1.450 kg-os önsúly társult. Szóval a könnyűfém karosszéria ellenére nem volt feltétlenül könnyű. A jármű két 25 kW-os Postel-Vinay elektromotorral rendelkezett, aminek összteljesítménye közel 68 lóerő volt. A két hátsó kereket hajtotta a két villanymotor, ami nem direktben hajtott, hanem egy láncos hajtáson keresztül. Laprugós felfüggesztése miatt nem lehetett túl kényelmes vele a száguldás. Akkoriban a járművek kerekei nem voltak gumival ellátva, ám ekkora tempónál már lényeges volt, hogy legyen valami tompítás, illetve nagyobb tapadás. Camille abban a szerencsés helyzetben volt, hogy édesapaja egy gumitermékeket gyártó üzem tulajdonosa volt, így kéznél volt a megoldás. Ráadásul Camille mérnöknek tanult, és az elektromos meghajtású autók iránt igen nagy érdeklődést mutatott, így született meg ez a történelmi darab. Sajnos ez volt utolsó nagy találmánya és eredménye, mivel a bátor mérnök/pilótát 1913-ban egy vadászat során véletlenül lelőtték. Az eredeti jármű sajnos nem maradt fenn,viszont készült belőle egy replika, amit a franciaországi Universite de Technologie et du Lycee Technologique de Compiegne diákjai építettek meg 1993 és 1994 közt. EZ látható az utolsó képen.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!