Az igazi értékek belül vannak – Renault Zoe Z.E. R135
Elektromos autó a Motorhangon? Igen, mert az elektromotornak is van hangja. A Zoe-nak ráadásul mesterségesen is generáltak egyet, egészen 30km/h-ig. Szerencsére (mert kifejezetten idegesítő hangról beszélünk) kikapcsolható.
A külső formai jegyek alig változtak az új Zoe-ban, kapott szép új lámpákat előre és hátra, továbbá módosítva lett a lökhárító. Eddig ez egy ráncfelvarrás kelléke lehetne, ha nem néznénk be az autó belsejébe, illetve ami a legfontosabb, nem foglalkoznánk a hajtással.
A 2019-es év nagyon izgalmasan alakult az elektromos autók piacán. A Tesla Model 3 megjelent Európában és új belépőként letarolta a piacot, letaszítva a Zoe-t a vezető helyéről. Több fogyott ugyanis belőle, mint a lista második helyén lévő Zoe-ből és a harmadik helyezett Leafből együttvéve. Ettől függetlenül a kis Renault-ból 19%-kal adtak el többet, mint 2018-ban. Azt is fontos tudni, hogy Zoe-ból megjelenése óta évről évre többet adnak el. Ebből a pár adatból is jól látható, hogy az elektromos autópiac rohamos sebességgel fejlődik. Közel megduplázódott egy év leforgása alatt az ilyen típusú autók eladása. A Zoe sikerét, illetve az elektromos autókban lévő potenciált mutatja az is, hogy a legsikeresebb plug-in hybrid autóból a Mitsubishi Outlanderből több, mint 10000 darabbal kevesebb fogyott, összesen 34597.
A 2020, ha lehet még izgalmasabb lesz, hiszen egymás után fognak megjelenni az új elektromos és plug-in hybrid modellek, többek között a VW ID.3, amelyek várhatóan tovább fogják módosítani az arányokat és színesítik ezt a szegmenst. Ez a piac pedig a legdurvább, legfejlettebb technikát követeli meg, hiszen minden szempontból ez a jövő. Minden nap, minden hónapban újabbnál újabb technika, műszaki megoldás jelenik meg, amelynek a révén hosszabb utat tudunk megtenni, miközben egyre gyorsabban tudjuk feltölteni az autónkat.
Az előző generációs Zoe-val, és a legtöbb elektromos autóval kivitelezés szempontjából az a problémám, hogy miközben árszintjük rendkívül magas, hiszen az akkumulátor rendkívül drága, addig a kivitelezés, az autó minősége, belseje egyszerűen lehangoló. Sosem értettem, hogy miért nem lehet 10M Ft feletti autókban minőségi anyagokat használni? Alig tudok pár olyan márkát mondani, ahol ne fogna el rossz érzés, ha beleülök. Értem én, hogy környezetbarát és drága technológia, de miért kell minőségtelen műanyagokkal telerakni az utasteret? Hiszen a vásárló, aki az adott modellt kiválasztja, vehetne ennyi pénzért akár luxust is. Túlságosan gőgös, és a környezetvédelemért elkötelezetteket kihasználó magatartás, hogy rendszerint egy alsókategóriás, belépőszintű modell belterével egyező szintet kap az, aki elektromosan szeretne közlekedni.
Valószínű, hogy sokan gondolhatták ugyanígy, mert végre megérkeztünk egy olyan szintre a Zoe által, amit eddig csak a prémium kategóriában kaphattunk elektromos meghajtás esetében. A kívül továbbra is modern formájú kisautó belső terében teljes mértékben más, minőségi, jó hangulatú és modern belső teret kapunk. A középkonzol nagyon hasonlít az új Clioban és Capturben már megismert berendezéssel. Álló formátumú, nagy méretű érintőképernyővel vezérelhetünk rajta mindent. Működése, menü rendszere jól átlátható, relatív egyszerű kezelni. Ez alatt találunk néhány fizikális kezelőgombot, ahol zongoraszerű billentyűk segítségével kapcsolható néhány funkció, mint az ülésfűtés, parkoló asszisztens, elakadásjelző. Szintén ide került az ECO gomb is, mely komoly segítséget ad ahhoz, hogy a hatótávolságot megnyújtsuk. A gombsor alatt, ezt követően nem árulok el meglepetést, ha a „szokásos” 3 nagy tekerőgombot találjuk, mely a fűtés szabályozását hivatott működtetni. Alattuk pedig tárolórekesz és USB kimenetek várják, hogy mobiltelefont csatlakoztassunk a rendszerhez. Természetesen a képernyője azonnal kitükrözhető, legyen az Apple vagy Android rendszerű. Gyönyörű formájú a Zoe váltókarja, melyen két különlegességgel is találkozhatunk. Egyrészt nincs rajta a szokásos P azaz Parkolás állás, amit én hiányoltam, illetve a normál D álláson kívül tehetjük B-be is a váltót. Ezzel a fékezőerőt növelhetjük, ha gázelvétel történik. Ebben az állásban majdnem, hogy egy pedállal vezethetünk, hiszen a motorfék annyival erősebb, hogy egyszerű lassításkor nincs szükségünk külön fékezésre.
Az új Zoe műszerfala teljesen digitális, többfajta képernyőelrendezés közül választhatunk, magunk rendezhetjük be, hogy milyen funkciókat szeretnénk látni.
Ahogy említettem, a belső tér anyagai kifogástalanok, puhák, jó tapintásúak. Az autó belső hangulata is kifejezetten vidám, fiatalos. Az ülések roppant kényelmesek és mutatósak is egyben. Jó érzés volt beülni és vezetni az autót, amely méreteiben a Clio hosszával egyezik meg, de cseppalakú gömbölyded alakja miatt én rövidebbnek hittem, ameddig nem néztem meg a konkrét méreteit. 4087mm hosszú, 1787mm széles, 1562mm magas.
Az elektromos autó attól szerethető meg igazán, ha minél kevesebb kompromisszummal lehet közlekedni vele. A kompromisszum abból adódik, hogy milyen távolságot lehet vele megtenni, és mindeközben mennyire kell odafigyelmünk, hogy ne fogyasszunk el túl sokat a rendelkezésre álló energiából. A fogyasztás, átlagos használat mellett is sokkal nagyobb terjedelmű skálán mozog egy elektromos autó esetében, mint egy hagyományos vagy hibrid motoros meghajtás esetében. A sebesség növelésével ugyanis drasztikusan növekszik az energiafelhasználás. De ha egyszerűsíteni akarjuk az egyébként ennél bonyolultabb változókat, akkor azt mondhatom, hogy ha nem figyelünk oda kínosan, akkor is el tudunk járni 14,5-15kW fogyasztással. Ez pedig azt jelenti, hogy az 52kW-os akkumulátorral 350km hatótávolság kényelmesen elérhető. Ez pedig már bőségesen elegendő városi, vagy akár ingázás miatt nagyobb napi távolság leküzdésére.
Két fontos dolgot kell még megemlíteni a Zoe-val kapcsolatban, amitől nagyon-nagyon szerethető volt az autó. Az első a töltési sebesség. Normál utcai töltő segítségével 2-2,5 óra alatt teljesen feltölthető és villámtöltővel is tölthető a megfelelő opció megvásárlásával. Ennek segítségével fél óra alatt 150km-re elegendő hatótávolságot kaphatunk.
A másik pedig, hogy elképesztően gyors a kisautó. A 100-ra való gyorsulása nem kimagasló 9,9, de a 0-50 sprintet 3,6mp alatt teszi meg. Városi használatnál pedig ez a mérvadó adat. Érzésre is csodálatos, de az semmi ahhoz képest, amikor sportautókat tudunk legyorsulni egyik lámpától a másikig.
Jelenleg az állami támogatás nem él, de ettől függetlenül a listaárakból, készletes modellek esetében a Renault ad 1,5M Ft kedvezményt. A Zoe így sem olcsó, de most már nem csak technológiában, hanem komfortban is sokat nyújt az autó.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!