Az olasz „nehézkategóriás ékkő” Iveco S-Way
A 2020-as év IF Design Award formatervezési díj elnyerése is megerősíti a tényállást, hogy egy igen formabontó és a modern elvárásoknak megfelelő járművet sikerült megalkotnia az olasz gyártónak. Elődjét, a Stralist váltotta, melynél áramvonalasabb, nagyobb és komfortosabb lett. Nagy hangsúlyt fektettek a korábban kevésbé sofőrbarát fülke vonzóbbá tételére, melynek látható az eredménye. A hajtásláncot tekintve a jól bevált technika maradt, csupán kisebb változtatásokat eszközöltek.
Visszatekintve az elődökre, a fejlődés igen nagy léptékű. Kezdve az első modellektől, ahol a szögletes formavilág dominált, melynek helyét az egyre inkább áramvonalasabb és lekerekített formavilág vette át. A legszembetűnőbb változások: a korábban osztott hűtőrács most már egységes képet alkot, valamint a fényszórókat is teljesen újragondolták.
A hagyományos indítókulcsot el lehet felejteni! Végre az olasz gyártó is bevezette a személyautó iparban is régóta használatos nyomógombos indítást, melyhez csak be kell helyezni az indítókulcsot az indítógomb alatti nyílásba. Plusz az indítókulcs kapott egy új, rendkívül hasznos funkciót, mellyel tesztelhető az összes lámpatest egy gombnyomásra.
A nagyfülkés kiviteleknél az állóhelyi klíma immáron a motortérbe van integrálva, ezzel is javítva a légellenállást és a megjelenést. A fényszóró már alap kivitelben is részlegesen LED-es, de kérhető teljes LED-es változatban is. A járműre kérhető aerodinamikai elemek közt jelen van a tető- és oldalspoiler, illetve az oldalszoknyák, melyekkel jelentős fogyasztáscsökkenés érhető el.
A műszercsoportot tekintve nem kiugró a változás, nagyobb felbontású kijelzőt és több funkciót tartalmazó menüt kapott. A kormány teljesen megújult, már-már személyautós jellegű és a fogása is sokkal jobb elődjéhez képest, ezen felül a vezérlő gombok is sokkal kézenfekvőbbek. Infotainment terén igen sok újdonság vált elérhetővé a 7 inches értinőképernyős rendszernek és a telematikának köszönhetően, kezdve az egyik legsofőrbarátabb funkcióval, a tükrözéssel, mely Android Auto-val és Apple Car Play-el is kompatibilis.
A jármű képes kommunikálni a szervizzel és távdiagnosztikát indítani, ha szükség van rá. Proaktív módon jelzi a sofőr számára a szervizigényt, ezzel megelőzve a nagyobb meghibásodásokat és állásokat. További funkciók a nyomon követes, a sofőr kiértékelése és igény esetén flottakezelés.
A kormányt a padlón található gomb segítségével tudjuk a megfelelő pozícióba álltani. Napellenzőből háromféle áll rendelkezésre: külső napellenző opcionálisan, illetve a beltérben oldalt rolós, szemben pedig lehajtható, melynek van egy kiegészítő eleme is. A belső világítást az applikáción kívül a sofőr feje fölött található forgókapcsolón lehet állítani. Az ajtópanelen az ablakemelésen kívül a tükröket tudjuk állítani, ezenfelül az utas oldalon helyet kapott egy olvasólámpát kapcsoló gomb is. A visszapillantó tükrök elrendezése felcserélődött, a régebbi modellhez képest felül a főtükör, és alul a nagylátószögű tükör található. Továbbá az oldalüveg is immáron osztatlan.
Komfort és kényelem: melyet a megújult fülke nyújt a megnövelt belső tér és átgondolt kidolgozás által. A főbb funkciók melyek az állásidő alatt szükségesek, vezérelhetőek telefonos applikáción és a hátfalon található vezérlőn is. Pihenés szempontjából az új ágy szimmetrikus elrendezésű, ezáltal bármely pozícióban fekve kényelmes. Oldal zsebek, tárolók és USB csatlakozókban sincs hiány a fülkében. Az ágyalatti és a homlokfali tárolóknak köszönhetően, melyben akár egy mikrót is minden akadály nélkül elhelyezhetünk, nem jár kompromisszumokkal a kamionos élet. Az élelmiszerek tárolása sem lehet probléma, mivel 100 literes hűtőkapacitás áll rendelkezésre, melyből 50 liter hidegen tartó és 50 liter hűtő, fagyasztóval kiegészítve.
A motorkínálatot tekintve a diesel motorokból háromféle érhető el, a 9 literestől kezdve, a 13 literesig, melyek mind sorhatos elrendezésűek, 330 és 570 LE közt. Földgáz üzemű testvérénél 9 és 13 literes motor áll rendelkezésre, szintén sorhatos elrendezéssel és 270 és 460 LE közti teljesítménnyel. Az automatizált és manuális váltót a ZF szállítja, melyből az előbbi 12, és az utóbbi 16 sebességes, továbbá kérhető Allison automataváltó is.
Összegezve elmondható, hogy a formavilág harmonizál a hajtáslánc megbízhatóságával, melynek köszönhetően az Iveco felzárkózhat a versenytársaihoz. Habár a nemzetközi debütálásnak a pandémiás helyzet nem kedvezett, de amint túllendülünk ezen az időszakon, az Iveco újra ott lehet Magyarországon is a nehézkategóriás járművek élvonalában.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!