Az olasz teher – Iveco Trakker
A jó értelemben vett teher, mely minden terhet elszállít. A teherautó, mely ha ne adj isten valahol ott marad, akkor lehet tudni, hogy tényleg nagy a baj. Mint minden nagy nehéz kategóriás járműgyártónak, így az Iveconak is megvan a saját terepes sárdagasztója. Íme a Trakker!
Története 1993-ban indult, ekkor még EuroTrakker néven futott, majd 2004-ben kapta mostani nevét. Első nagy lépcső a 8x8-as változat megjelenése volt, mely 1996-ben látott napvilágot.
A Dakar történetében többször is bizonyítottottak az olasz nagyvasak, a holland tereprali-versenyző, Gerard de Rooy és csapata kezei alatt. Baloldalt a Trakker és jobb oldalt az Iveco csőrőse a Powerstar látható. Mindkét járművet a Cursor 13 motor hajtotta több mint 900 lóerővel és 3600 Nm nyomatékkal.
A Trakkert úgy tervezték, hogy semmiféle időjárási tényező vagy útviszony ne szabjon határt számára. Robosztusságát a futóműve, és a 10 mm-es alváza adja, mely kapható 7,7 mm-es változatban is, a kisebb önsúly érdekében. Igen széleskörűen felépítményezhető, bármely munkafeladatnak megfelelően. Kezdve az egyszerűbb billenőplatóstól mely, a leggyakoribb felépítmény ebben a kategóriában, a komoly nagy teherbírású darus változatokig.
Méretei igen impozánsak, mely legfőképp mellette állva és beszálláskor érzékelhetőek. A konkrét modellünk kerék méretei is magukért beszélnek, mivel olyan magasak, mint egy átlag 12 éves gyerek (~140 cm), nem beszélve az ennek köszönhető terepképességeikről. A fülke beszállási magassága garantáltan fitten tartja sofőrét.
A fülkedizájn elemeit tekintve a Stralissal azonos, de jövőre várható a nagyobb modellfrissítés. Három féle fülke rendelhető, hálófülkésből alacsony és magas tetős, illetve konkrét modellünk egy nappali fülkés, alacsony tetős.
Műszaki paramétereit tekintve két féle lökettérfogatú motorral kapható. A kisebb a Cursor 9-es motor, mely 310 és 400 lóerő közt, míg nagyobb testvére a Cursor 13, 410 és 500 lóerő közt érhető el. A tesztalanyunk a kisebb motorral szerelt, mely 360 lóerővel és 1650 Nm nyomatékkal bír. Váltókínálatot tekintve, a pofozós 9, 12 és 16, míg az automatizált 12 és 16 fokozatú lehet. Ebben a modellben egy 16 sebességes kézi váltó található. A hajtásképlet a választék igen széles, kezdve a kéttengelyes 4x2-től, a négytengelyes 8x8-as változatig. A hátsó tengely lehet szimpla vagy tandemhajtású, egyszeres vagy agylehajtásos áttétellel szerelt. A miénk egy szimpla, egyszeres áttételű tengely. Felfüggesztések tekintetében három változat kérhető: fél-elliptikus és parabolikus laprugó, illetve légrugó. Utóbbi nem a legjobb választás, ha nagy teherbevételű, esetleges túlterhelésnek is kitett fuvarfeladatra választják.
Ez a tökéletes teherautó magyar embernek, mivel mindent IS elvisz. Ez nem kérdez, ez beleáll a feladatba, és elvégzi. Nem számít a túlterhelés sem, kivéve, ha közúton a yard méri. Viccet félre téve, ez egy tényleg igen széleskőrűen alkalmazható teherautó, mely a termelékenység maximalizálására van kihegyezve.
Forrás: iveco.com
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!