Az örökzöld - KrAZ-255
A mindenki által ismert KrAZ, melyek mindmáig szolgálatot teljesítenek Magyarországon és több más európai országban is.
Emlékszem, amikor gyerekkoromban először megláttam ezt a teherautót, nem tudtam szóhoz jutni az ámulattól. Első látásra szerelem volt. Ilyen játék kamionra vágytam és álmodtam róla, hogy egyszer majd én is ülhetek egy ilyen volánja mögött. Egy ismerősöm jóvoltából sikerült is testközelből megízlelni ezt az igazi sárdagasztót. Aki teheti próbálja ki! Van rá lehetőség Magyarországon élményvezetés keretében kipróbálni. Felejthetetlen élmény nyújt! Gyártása 1967-ben indult az ukrajnai Kremencsuk városában, ahol egészen 1994-ig rengeteg darab gördült le a gyártósóról.Több különféle változat készült belőle. A leggyakoribb, amit mind a mai napig is látunk, az a hagyományos értelemben vett teherautó platóval és eseteként ponyvával kiegészítve. A kínálat viszont ennél szélesebb volt, mivel készült belőle dömper, farönk szállító, markoló, tartálykocsi, pontonhíd szállító, rakétakilövő és az utóbbi képen látható nyergesvontató is. Ezen felül még biztos jó pár utólagosan "gyártott" felépítményt kaphatott az évek alatt a műhely barbárok és helyi mekk elek által, mint az IFA-k is.
Annak idején még az NDK-ban is szolgált, viszont legjobb tudomásom szerint rajtunk kívül, még további 14 országban teljesítenek aktívan szolgálatot. Az aktív országok közül kiemelném Kubát és Észak-Koreát mint érdekesség. Pont olyan jó érzés lehet meglátni egy ilyet Kubában mint pl. egy IFA-t vagy egy zsigulit. Tudják mi a jó! Az elnyűhetetlen kalapáccsal javítható szovjet technika.
A műszaki paramétereit tekintve, hozza az elvártakat amit egy ilyen gép kíván. Mindhárom tengelye hajtott, így bármely nehéz terepnek gond nélkül nekivághat. Motorját a YaMZ gyárában készítették, ami egy 14.9 literes dízel V8-as, gyárilag 260 lóerőt és 883 Nm-es csúcsnyomatékot tudott. Ehhez társult a szintén YaMZ gyártmányú 5 sebességes kézi váltó. Ezen paraméterekkel 71 km/h-ás csúcssebességre képes.
Mint a cikk elején is említettem, érdemes egyszer beleülni egy ilyenbe és megtapasztalni, hogy ezt a dögöt csak terelgetni lehet, ez arra megy amerre ő akar. De ez nem is probléma, mert egy-két kisebb fa kidöntése nem okoz problémát számára. A lényeg, hogy embert ne essünk el vele.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!