Az ősi Gladiator - Kaiser Jeep M715
A 2019-ben újra megjelenő Jeep pick-up, a Gladiator katonai ősatyja. Az M, mint Military jelöli a nevében, hogy katonai járműről van szó. A Dodge M37 leváltója, és nem mellesleg az első olyan kategóriájú katonai jármű, ami főként civil járművekben is használatos alkatrészeken alapul.
Az Amerikai Hadsereg besorolása szerint, ahol a taktikai járművek nagy része a hasznos terhelhetőség alapján van bekategorizálva, ez a jármű az úgynevezett ötnegyed tonnás (Five Quarter Tonn), azaz nagyjából 1250 kg a hasznos terhelhetősége. Az Ohio megyei Toledoban gyártották 1967-1969 közt és valamivel több mint 30 ezer darab készült.
Négyféle variáns született, az M715 pick-up, M724 járóképes alváz, M725 mentő és M726 távközlési jármű. A vietnámi háborúban szolgáltak, de sajnos nem váltak be, mivel a leváltani szánt elődjéhez képest alulteljesítettek és jóval megbízhatatlanabbak voltak. Ezért 1976-ban le is váltotta a Dodge M880-as széria. Ennek köszönhetően több ezer darab fennmaradt, de annak is betudható, hogy 1968-tól a civilek előtt is megnyitották a kaput a vásárláshoz. Rengetegnek alakították át a hajtásláncát, hogy még jobb terepképességre és megjelenésre tegyen szert, az amúgy is mutatós jármű.
Az önsúly 2,5-2,8 tonna körül mozog felépítéstől és felszereltségtől függően, amit a saját gyártmányú sorhatos 3.8 literes dízel motor hajt, 132 lóerővel és 285 Nm nyomatékkal. A sebességváltó egy 4 sebeséges kézi, felezővel ellátva. Ezen paraméterekkel is képes tartani a közel 90km/h-ás sebességet, bár ez nem arra lett kitalálva. A megállást 4 hidraulikus fék segíti.
Méreteit jól mutatja, hogy az alábbi képen egy egy Jeep Wranglert vontat. Csörlővel felszerelve 5.61 méter hosszú, 2.16 méter széles. Viszonyításképpen, a Hummer H1 csupán 4 centivel szélesebb, de 90 centivel rövidebb. Fordulóköre emiatt 1,4 méterrel nagyobb, 9 méter, azaz majd 3 forgalmi sávot igényel egy "U" megfordulás ezzel a behemóttal.
A Kia mind a mai napig gyártja a modellt KM450 néven a Dél-koreai hadsereg számára és a Tata is gyártja a saját változatát az Indiai hadsereg részére. Mindkét gyártószalag az Amerikai szövetségi kormány által engedélyezve működik.
A 2019-es Jeep Gladiator debütálásának tiszteletére és a Húsvéti Moab sivatagi szafarira készítettek 6 darabot ebből a koncepcióautóból. Ez jóval erősebb hajtásláncot kapott mint a régi modell, mivel megkapta a kompresszoros 6.2 literes V8-as Hellcat motort és persze a hozzá tartozó összes komponenst. Korábban, 2010-ben a Mopar is megcsinálta a saját változatát, a Jeep NuKizer 715-öt.
Reméljük a cikktől valaki kedvet kapott a beszerzéséhez, és egyszer lesz szerencsénk testközelből is bemutatni a bestiát.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!