Az új BMW R 1300 GS
A BMW Motorrad szinte teljesen új ruhába öltöztette az új R 1300 GS-t, amely az elődmodellhez képest igen meggyőző 12 kilogrammot fogyott, teljesítménye pedig 145 LE-re nőtt.
„Az új BMW R 1300 GS modellel újra sikerült meglepni a riválisokat. A motorkerékpárt még gazdagabb anyagfelhasználás, egyszersmind visszafogott komplexitás és tömeg jellemzik. Mindehhez a felhasználási területre összpontosító felszereltség társul, amelynek hatására még látványosabban jut érvényre az, amiről a boxermotoros GS igazából szól. Az új erőforrás mozgatta, egyedülállóan kezes és lenyűgözően motorozható modell mind a járt, mind a járatlan úton diktálja a tempót.”
Thilo Fuchs, a vízhűtéses boxermotorral ellátott modellek termékfelelőse.
Az új BMW R 1300 GS: A „felsőbb szintre lépett GS” új boxermotort, valamint szintén új felfüggesztéseket kapott. Az elődjénél lényegesen könnyebb modell az összes hagyományos GS-erényre rátett egy lapáttal.
A BMW Motorrad több mint négy évtizeddel ezelőtt, az R 80 G/S modellel alapította meg a túraendurók vadonatúj kategóriáját. A boxer erőforrással ellátott BMW GS motorkerékpárok azóta sem találtak itt legyőzőre. Azért, hogy ez ezután se változzon, a BMW Motorrad szinte teljesen új ruhába öltöztette az új R 1300 GS-t, amely az elődmodellhez képest igen meggyőző 12 kilogrammot fogyott.
A középpontban ezúttal is a legendás kéthengeres boxermotor áll. Az újfajta kialakítás minden eddiginél kompaktabb a motor alá helyezett sebességváltónak, valamint az újfajta elrendezésű vezérműtengelynek köszönhetően. A pontosan 1300 köbcentis egység 107 kW (145 LE) teljesítményt ad le 7750-es percenkénti fordulatszámon, a 149 Nm legnagyobb nyomaték pedig 6500-as fordulaton ébred. Ily módon messze ez az eddigi legerősebb sorozatgyártású BMW boxermotor.
Az új felfüggesztés lelke az acélból készült héjváz, amely amellett, hogy helytakarékosság szempontjából ideális megoldás, merevebb is, mint az előd főváza. A hátsó váz esetében a korábbi acélcsöves struktúrát öntött alumínium konstrukció váltotta. Az új elemmel ellátott EVO Telelever első, valamint az alaposan átfésült hátsó EVO Paralever hátsó futómű jóvoltából a gép még pontosabban irányítható, valamint javult annak menetstabilitása is.
Kiegészítő felszereltségként érhető el az új, elektronikus vezérlésű Dinamikus futómű-állítás (DSA), amely a pillanatnyi szükségleteknek megfelelően, dinamikusan változtatja a csillapítás feszességét és a rugóállandót, valamint a terheléskiegyenlítés mértékét.
Már a korábbi Dynamic ESA Next Generation elektronikus futóműszabályozó rendszer azzal, hogy dinamikusan állította a csillapítást, valamint az előfeszítést, a legkülönbözőbb terepeken is rendkívül biztonságossá és élvezetessé tette a motorozást. Az új, szintén elektronikus vezérlésű Dinamikus futómű-állítás (Dynamic Suspension Adjustment, DSA) azonban még továbbmegy azzal, hogy az első és hátsó csillapítás dinamikus feszességállítását a rugóállandó („rugómerevség”) megfelelő mértékű módosításával ötvözi. A vezérléshez a rendszer a kiválasztott menetprogramot, a motorozás körülményeit, valamint az éppen végrehajtott műveletet veszi figyelembe. A terheléskiegyenlítés továbbra is automatikus az előfeszítés állításának köszönhetően. Mindennek az előnyei a bármilyen felületen élvezetesebb motorozásban mutatkoznak meg. Függetlenül attól, hogy a motoros egyedül vagy utassal, netán nagyobb csomagokkal felpakolva halad-e, a DSA még nagyobb biztonságot, teljesítményt és kényelmet szavatol.
Az adaptív járműmagasság-szabályzás és a sportfutómű gyári extraként érhető el.
Két további, kizárólag az opcionális DSA-val együtt elérhető kiegészítő felszereltség is megrendelhető az új R 1300 GS-hez: az egyik az új, adaptív járműmagasság-szabályzás, a másik pedig a sportfutómű.
Az új R 1300 GS-hez rendelhető adaptív járműmagasság-szabályzás automatikusan a pillanatnyi menetkörülményekhez igazítja a motorkerékpár magasságát, amivel a lehető legnagyobb kényelmet nyújtja. Mindez ráadásul egyáltalán nem megy a kiváló menettulajdonságok rovására és a bedöntési szabadságot sem csorbítja.
Az elöl-hátul 20 milliméterrel hosszabb rugóút, valamint az opcionális, sportosan feszes hangolású, kifejezetten a GS-hez kifejlesztett sportfutómű jóvoltából a terepmotorosok is bőségesen megtalálják itt számításukat.
Immár négy menetprogram jár alapáron. Az „Enduro” program a terepezés szerelmeseinek készült.
Három helyett az új R 1300 GS négy menetprogramot kínál annak érdekében, hogy mindenki megtalálja a kedvére valót. A „Rain” és a „Road” menetprogramok tökéletesen alkalmazkodnak gyakran előforduló útviszonyok többségéhez. Az „ECO” menetprogramban a legnagyobb az egy teletankkal megtehető távolság, míg a kifejezetten terepezésre szabott beállításokat alkalmazó „Enduro” program az aszfaltról letérve biztosít még intenzívebb motorozási élményt.
Az innovatív dizájnnal rendelkező mátrix LED-es első fényszóró, a többi LED-es lámpaegység, így például a markolatvédőkbe épített irányjelzők alapáron járnak, a Pro első fényszóró pedig a gyári kiegészítő felszereltségek közé tartozik.
A BMW Motorradot úttörőnek tartják a motorkerékpározás biztonságával kapcsolatos fejlesztések terén. E megítélést erősíti az új R 1300 GS igen kicsi, kizárólag LED-eket alkalmazó, modellspecifikus fényrajzolatú első lámpája is, amely minden eddiginél tisztábban és egyenletesebben világítja be az utat, valamint a többi közlekedő számára könnyebben észrevehetővé teszi a motor jelenlétét. A lámpatest két, a tompított és a távolsági fényeket szolgáltató LED-es egységet, valamint négy kiegészítő, a nappali menetfényről és az oldalsó helyzetjelzőkről gondoskodó LED-es panelt foglal magában. Az új R 1300 GS világítási koncepcióját a modern, úgyszintén LED-es, újonnan tervezett irányjelzők teszik teljessé, amelyek közül az elsőket a markolatvédőkbe építik be, a hátsók pedig funkcionálisan integráltak. Az opcionálisan rendelhető Pro első fényszóró annyival tud többet a szériában járó, tisztán LED-es első lámpánál, hogy fénysugarának alakját a bedöntés mértékének függvényében változtatja. Ily módon tehát a lámpák arra világítanak, amerre a motorkerékpár megy.
A biztonságos és kényelmes motorozást az Aktív sebességtartó automatikával (ACC) ellátott Riding Assistant, a Ráfutásos ütközés veszélyére figyelmeztető jelzés (FCW), valamint Sávváltás figyelmeztető jelzés (SWW) szolgálja. Az új BMW 1300 GS-hez kiegészítő felszereltségként vásárolható meg a Riding Assistant csomag, amely az Aktív sebességtartó automatikát (ACC), a Ráfutásos ütközés veszélyére figyelmeztető jelzést (FCW), valamint a Sávváltás figyelmeztető jelzést (SWW) foglalja magában. A beépített távolságszabályozó funkcióval ellátott Aktív sebességtartó automatika (ACC) lehetővé teszi a kívánt haladási sebesség és követési távolság beállítását. A Ráfutásos ütközés veszélyére figyelmeztető jelzés feladata, hogy lehetővé tegye az ütközés elkerülését, illetve enyhítse a baleset súlyosságát. A Sávváltás figyelmeztető jelzés folyamatosan figyeli a bal és a jobb oldali sávokat, biztonságosabbá téve ezzel a sávváltást – amelynek során a motorosnak természetesen továbbra is használnia kell a tükröket.
Az új R 1300 GS: a legmagasabb szintű túra- és terepképességekkel rendelkező, vonzó alapváltozat mellé felsorakozik a Triple Black, a GS Trophy és az Option 719 Tramuntana változat.
Az új R 1300 GS teljesen új formaterve, amely a tradicionális GS flyline-on alapul, érzékletesen fejezi ki a motorkerékpár egyedülállóan kompakt építését, valamint könnyű mivoltát. A korábbiaknál jóval laposabb szögben álló tankrámpával „kiegyenesített” flyline nagyban hozzájárul az új R 1300 GS markánsan dinamikus, könnyed, egyszerű nyeregbe ülést ígérő összképének. Az alumínium üzemanyagtartály középső borítására felkúszó ülés tipikusan endurós megjelenéssel ruházza fel a GS-t.
Az új alumínium tank jóval laposabb szögben álló rámpára támaszkodik az elődmodellekhez képest. Nagyon nagy részben az ily módon „kiegyenesített” flyline érdeme, hogy az új R 1300 GS ennyire dinamikusnak, könnyűnek és egyszerűen használhatónak tűnik. A tank középső részének borításán végigfutó textúra nagyszerű lehetőséget ad a párját ritkító sportosság és a dinamizmus kihangsúlyozására.
Az új BMW R 1300 GS tökéletesen megtestesíti mindazt, amit a BMW Motorrad fejlesztői csapata a GS-legendáról gondol – vagyis a kompakt építésmódot, a kimagasló funkcionalitást, valamint a kizárólag a lényegre összpontosító sallangmentességet. A Lightwhite matt fényezés, az éles rajzolatú vonalak, valamint az általános letisztultság együttesen erőtől duzzadónak láttatják a boxermotoros GS-témát keresetlenül őszintén megjelenítő motorkerékpárt.
A boxermotoros GS TripleBlack modellváltozata hosszú éveken át töretlen népszerűségnek örvendett. Ezen exkluzív látványt nyújtó felületeket felvonultató színkompozícióban az új BMW R 1300 GS kimondottan férfias jelenség.
A GS Trophy modellvariáns esetében az alapáron járó Racingblue fényezés adja meg a felütést. Vörös és fehér matricáival, felirataival, valamint matt fehér metálfényezésű hátsó vázával a GS Trophy a felsőfokú teljesítmény és sportos terepezés fogalmainak megtestesítője.
Az Option 719 Tramuntana változat juttatja érvényre leginkább az új R 1300 GS exkluzivitását és műszaki fejlettségét. Teszi mindezt az aranyszínűre fényezett, keresztküllős kerekek, az Aurelius Green metálfényezés, valamint a kifinomult, mart alumíniumból készült alkatrészek alkotta kompozíció segítségével.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!