Az új Puma ST Powershift hibrid, automata hajtáslánccal bővíti az élvezetesen vezethető Fordok kínálatát
Mostantól még több SUV-vásárló élvezheti ki a Ford Performance autók élvezetes menetdinamikáját, hiszen megérkezett az új Puma ST Powershift¹, amelyben bemutatkozik a Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost motorjának eddigi legerősebb változata.
A 48 voltos mild hybrid technológia kiaknázásával a hajtáslánc csúcsteljesítménye 170 lóerő, maximális forgatónyomatéka pedig 248 Nm², és az 1,0 literes motorhoz egy kormány mögötti váltófülekkel kapcsolható, hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós Ford Powershift sebességváltó csatlakozik, amely zökkenőmentes fokozatváltásokkal viszi át az útra az energikus teljesítményt, ugyanakkor a mindennapos autózáshoz is tökéletesen használható.
Az új modellváltozat menetdinamikáját a Sport Technologies névre tökéletesen rászolgáló új hajtáslánc mellett más megoldások is javítják; ilyen például a 2020-ban bemutatott, 1,5 literes EcoBoost motoros Puma ST¹,³ tovább tökéletesített futóműve a csatolórúd és a kanyarstabilizátor egyedi hangolásával, illetve a szabadalmaztatott erővektor szabályozású rugókkal.
A kompakt SUV komfortját, utasterének bőséges helykínálatát és innovatív, praktikus megoldásait (amelyek közt a Ford MegaBox is szerepel), az új Puma ST Powershift most a Ford Performance-autók vezetési élményével fejeli meg, hogy az autózás minél több szerelmese élvezhesse az élénk gázreakciókat és a 7,4 másodperces gyorsítást 0-100 km/órára, amihez mindössze 6,3 l/100 km üzemanyag-fogyasztás és a 144 g/km CO₂-kibocsátás társul.
“A Ford Performance csapat minden tudását latba vetettük, és az eredeti Pumából úgy formáltunk vérbeli ST-gépet, hogy közben megőriztük a kompakt SUV praktikumát, sőt még sokoldalúbb autóvá varázsoljuk az új Powershift változatot. A 48 voltos mild hybrid technológiát nemcsak arra használtuk, hogy az autót takarékosabbá tegyük, hanem arra is, hogy fokozzuk a teljesítményt és a forgatónyomatékot,” mondta el Stefan Muenzinger, a Ford Performance Európa igazgatója. “A többszörös díjnyertes 1,0 literes EcoBoost motort egy kormány mögötti váltófülekkel kapcsolható, hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós Ford Powershift sebességváltóval párosítottuk, mert ez a kombináció energikus vezethetőséget és kiváló mindennapos használati értéket jelent.”
Hamisítatlan ST teljesítmény, egy mild hybrid takarékosságával
A 48 voltos mild hybrid technológiával működő 1,0 literes EcoBoost Hybrid hajtáslánc már a Puma 2019-es bemutatása óta szerepel a modell kínálatában, ám a Puma ST Powershift változatban az eddiginél is élvezetesebb teljesítményt nyújt.
A mild hybrid rendszer a szokásosnál hamarabb kapcsolja be az energia-visszanyerést, hogy gyorsabban töltődjön a 48 voltos lítiumion akkumulátor. Ennek köszönhetően a szíjhajtású indítómotor/generátor (BISG) hosszabb időn át képes nyomatékkiegészítéssel besegíteni a benzinmotornak az alacsonyabb fordulatszám-tartományban. Emellett a nagyobb mennyiségű visszanyert energiának köszönhetően a BISG 10 lóerővel növeli a hajtáslánc maximális teljesítményét.
Mindezt hatásosan egészíti ki a turbótöltésű, közvetlen üzemanyag-befecskendezésű, háromhengeres benzinmotor különleges szoftver-tuningja, ami közel 10 százalékkal növeli az eredetileg 155 lóerős 1.0 EcoBoost Hybrid hajtás teljesítményét. Az 5750 1/perc fordulatnál mérhető 170 lóerő maximális teljesítménnyel és a 3000 1/perc fordulatszámnál rendelkezésre álló 248 Nm forgónyomatékkal a Puma ST Powershift pontosan kétszer akkora teljesítmény/lökettérfogat arányt produkál, mint egy 2002-es Focus ST170.
A Puma ST Powershift élvezetesebb teljesítményében és összetéveszthetetlen ST-motorhangjában az aktív kipufogószelep-technológia is fontos szerepet játszik. A választható üzemmódokkal kapcsolható aktív kipufogószelep zárva marad a Normal és az Eco beállításokban, de a Sport üzemmód kiválasztásakor markáns hangzással tölti meg az utasteret.
“A kisebb lökettérfogatú motor és az elektrifikáció párosítása segít csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, ugyanakkor a mindennapokban is élvezetesen kihasználható teljesítményt nyújt. Az áthangolt Powershift sebességváltóval kiegészítve ez a hajtáslánc intelligens teljesítmény-leadást és magával ragadó ST vezetési élményt biztosít,” mondta Muenzinger.
Az irányítás a vezető kezében marad
A hétfokozatú Ford Powershift sebességváltót kifejezetten úgy hangolták, hogy zökkenőmentesen együttműködjön az 1.0 EcoBoost Hybrid hajtással; ennek érdekében a váltó új szoftvert kapott, ami maximális teljesítmény-leadás mellett is kiváló üzemanyag-fogyasztást biztosít.
Automata üzemmódban a kettős tengelykapcsolós egység simán és észrevétlenül kapcsol a fokozatok között, hogy az autózás a lehető legkomfortosabb legyen – különösen az araszoló városi forgalomban –, és optimális szinten tartja a mild hybrid hajtáslánc fordulatszámát. Ugyanakkor azt is lehetővé teszi, hogy a vezető teljes mértékben kiaknázza a motor erejét: előzésnél például három fokozattal is visszakapcsol, így a gyorsítás a lehető legdinamikusabb. Sport üzemmódba kapcsolva a váltó hosszabban kitartja az alacsonyabb sebességfokozatokat, ezzel biztosítva a sportosabb gázreakciót. Természetesen a vezető a kormánykerék mögötti váltókarokkal manuálisan is kapcsolgathat, ha közvetlenebb vezetési élményre vágyik.
Az Adaptív Sebességtartó Automatika⁴ részeként a Powershift automata sebességváltó Stop & Go funkciót is kínál, ami az araszoló forgalomban akár állóra is fékezi az autót, majd automatikusan elindítja, ha a megállás nem tartott tovább három másodpercnél. Ha a jármű ennél tovább állt, akkor a vezető egy gomb megérintésével vagy a gázpedál lenyomását adhat utasítást a továbbhaladásra. A sebességváltóhoz Távoli Indítás⁵ funkció is tartozik, ami a FordPass alkalmazással⁶ aktiválható.
Igényes ST futómű
A Puma ST Powershift hátsó futóművében a hátsó futómű csatoló rúdjának merevségét 2000 Nm/fokra növelték, így ez az elem több mint 50 százalékkal merevebb, mint a normál Puma modellben, emellett pedig a rendszerbe egy 28 mm-es kanyarstabilizátort építettek be. Az első futómű 24 mm-es kanyarstabilizátora is érezhetően javítja az autó stabilitását kanyarodáskor.
Szintén a menetstabilitást, a fordulékonyságot és a kormányreakciókat fokozzák a Ford által szabadalmaztatott erővektor-szabályozású rugók. A nem szabványos, nem felcserélhető, egyedi tekercsmintázatú rugók szabályozzák a hátsó futóműnél ébredő erőhatásokat, így a kanyarodás során jelentkező erők egyenesen a rugókra hatnak, fokozva a futómű oldalirányú merevségét és iránytartását.
A kifinomult felfüggesztési rendszerben elöl és hátul kétcsöves Hitachi lengéscsillapítók találhatók, amelyeknek szeleptechnológiája frekvenciafüggő csillapítást biztosít, hatásosabban szabályozva a karosszéria mozgását, ugyanakkor megőrizve a nagy sebességű haladás finom rugózását.
A Puma ST Powershift kormányművének áttételezése 11,4:1, ami majdnem 25 százalékkal gyorsabb, mint a normál Puma modellé. Ezt a kormánykar rövidítésével és a gyorsabb fogasléc-áttétellel sikerült elérni, amelyeknek köszönhetően az autó rövidebb idő alatt reagál a kormányparancsra. Az ívmeneti teljesítményt tovább javítja a Nyomatékvektor Vezérlés⁴.
A hamisítatlan ST vezetési élmény érdekében a mérnökök a fékteljesítményt is optimalizálták. Az első tárcsafékek mérete 17 százalékkal, 325 mm-re nőtt a normál Pumáéhoz képest, és a fékrásegítést úgy hangolták, hogy nagy sebesség mellett is megfelelő fékérzetet és visszajelzést adjon. Mivel az energia-visszatápláló fékezést erősebbre állították, a motorfékhatás is határozottabb.
A forma és a funkció összhangja
Az első lökhárító alján végigfutó, dombornyomott Ford Performance felirattal díszített légterelő már első pillantásra egyértelművé teszi a Puma ST Powershift sportos jellegét, ugyanakkor közel 80 százalékkal növeli az autó orr-részén ébredő leszorító erőt, ami jobb menetstabilitást és tapadást eredményez. A nagyméretű tetőlégterelő szintén hatásosan javítja az aerodinamikát, akárcsak a hátsó lökhárítóval egybeépített diffúzor. A jellegzetes alsó és felső ST hűtőrácsok több levegőt szállítanak, javítva ezzel a motor hűtését.
A Ford a Puma ST Powershift modellel vezeti be az új, kizárólag ST-modellekhez rendelhető Azure Blue fényezést, ami mellett további öt árnyalat található még a karosszériaszínek listáján. A vásárlók kérhetik a tető lakkfekete fényezését is, ugyanakkor a hűtőrács-keret, az oldalsó díszítő elemek, a tükörburkolatok és a tetőlégterelő fekete festése alapáras, és a széria 19 colos könnyűfém keréktárcsák Magnetite kivitelben is kérhetők.
A Ford Performance saját fejlesztésű sportüléseit prémium minőségű Sensico szintetikus bőrhatású anyag borítja, és az alapfelszereltség listáján olyan tételek szerepelnek, mint a vezeték nélküli telefontöltő, a Quickclear fűthető szélvédő, az első és hátsó parkolássegítő szenzorok, az esőérzékelő ablaktörlő, a FordPass Connect modem⁷, valamint az Apple CarPlay és Android Auto™ rendszerekkel⁸,⁹ kompatibilis SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszer⁸. Az autó vezetőjét számos fejlett technológia segíti, többek közt az Aktív Fékezéssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer⁴, az Aktív Parkolóasszisztens⁴, az Aktív Fékezéssel kiegészített Keresztirányú Forgalomfelügyelet⁴, vagy az Intelligens Sebességhatároló⁴.
A Ford Performance modellek használati értékét jól példázza, hogy a Puma ST Powershift sportos stílusához tágas, 456 literes10 csomagtér társul, amit az innovatív MegaBox tesz még praktikusabbá. Ez a sokrétű tárolási megoldás mély, jól variálható, 80 literes rekeszt jelent a csomagtérpadló alatt10, amibe akár két golftáska is kényelmesen beállítható.
“Az új Puma ST Powershift egy praktikus SUV, olyan menetdinamikával, amit a vásárlók imádni fognak,” tette hozzá Muenzinger.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!