Az utazás és túrázás mámora – BMW R1250 RT
A velünk töltött pár nap alatt az RT az abszolút kedvencemmé vált. Egyáltalán nem csoda, hiszen egy szinte tökéletes motor, fantasztikus vezetési és komfortérzéssel. Nem is vagyok abban biztos, hogy az új R 1250 RT még motor, vagy egy kétkeréken guruló luxusautó. Tényleg minden motor, ami kétkerekű?
Viccesen hangzik az előbbi kérdés, de az a fajta technika és kényelem, amely ebbe az 1485 mm tengelytávú és 279kg menetkész tömegű járműbe bele lett zsúfolva, számos négykerekű tesztalanyunkat hozná zavarba.
Igen, az új RT számos pontján megújult, modern vezetéstámogató funkciókat kapott, miközben megmaradt az a motor, aminek mindig is ismertük, a túramotorok koronázatlan királyának. A királyi címet természetesen a motoros világban nem megkapni könnyű, hanem megtartani. Ezt tudja jól a bajor márka és ezért szerintem mindig igyekszik beletenni olyan csemegéket az RT-be, hogy kétség ne férjen ahhoz, hogy aki ezt választja, az a legjobbat kapja.
Jellemzően egy motor egy kategóriában tud jeleskedni. Ezért vesz, aki teheti, endurót, túramotort, sporttúrát stb. Mert nem nagyon van átjárás a kategóriák között. Van egy-két „hybrid”, de azok formai szempontból is azok. Az RT természetesen túramotor, azok között szerintem a legjobb, de kezelhetősége, teljesítménye alapján bátran oda tudnám tenni egy pár másik kategóriába is. Nagyon megy, döbbenetes módon lehet dönteni és dobozok nélkül még a városban is megállja a helyét.
Azzal kezdeném, hogy a műszaki tartalomban gyakorlatilag nem változott semmit. Ugyanaz a blokk, teljesítmény, mint az előző generáció esetén. Hogy akkor miért vagyok ennyire hasra esve tőle? Azért, mert a mai világ a technológiáról szól, arról az egyre növekvő elvárásról, hogy a kényelem és biztonság maximális legyen utazás közben.
Ezért kerültek olyan változások az egyébként formájában, megjelenésében vadonatúj motorba, mint a LED-es első lámpák, amelyek tökéletes fényt és menetbiztonságot nyújtanak. Nem mellesleg pedig roppantul dögösen is néz ki tőle a teljes frontrész.
Amikor arról beszéltem, hogy az RT talán egy autó, akkor ezt elsősorban a műszerfal látványa miatt tettem. A korábbi analóg/digitális kijelzőt felváltotta az 5-ös BMW infotainement kijelzőjéhez hasonlatos, hatalmas 10,25” -es TFT kijelző. Ennek a rendszernek, megjelenésnek legalább két csodálatos tulajdonsága van. Az első a mutatós design és a funkcionalitás, a másik pedig a pofonegyszerű kezelhetőség. A bal kormányon elhelyezett tekerő és menü gomb segítségével tudjuk elérni itt az egyes funkciókat, mint a navigáció, mobiltelefon kezelése, média lejátszás és természetesen a motorra és a megtett útra vonatkozó részletes adatok.
A média lejátszáshoz tartozik a rádió vagy éppen a mobiltelefonunkon lévő zenék hallgatása. A navigáció szintén a telefonon lévő navigációt használja. Így a telefon párosítását követően minden ilyen opciót el tudunk érni. A telefon tárolására a kormánytól jobb oldalra elhelyezett, zárható, hűtött, USB kimenettel és indukciós töltővel is ellátott rekesz szolgál. Sajnos itt maradt hiba a mátrixban, mert a nagyobb méretű almás telefon ebben a rekeszben nem fér el (mondjuk a BMW autók sem támogatják ezt a méretet…de vajon miért?). Márpedig a nagymotor, nagytelefon kombó azért annyira nem ritka, szerintem.
A kényelem része a visszagurulásgátló, amely szintén most jelent meg a kínálatban. Ha ezt bekapcsoljuk, akkor az emelkedőn elindulás már nem fog nagyobb problémát okozni, mintha síkon indulnánk el. Nagyon hasznos funkció, valóban megkönnyíti a hétköznapokat.
Másik funkció, amely észrevétlenül teszi a dolgát, a dynamic ESA. Immáron ugyanis a motor automatikusan érzékeli az útviszonyt, vezetési stílust és egyéb környezeti körülményeket és annak alapján állítja be a futóművet. Ez azt jelenti, hogy a sofőrnek nem kell alkalmazkodnia ezekhez a változásokhoz, mint utas, terheltség, rossz útviszony. A gép automatikusan és észrevétlen módosítja a beállításokat és ennek köszönhetően nincsen változás a vezethetőségben.
Mindegy milyen tempóban és milyen mértékben döntjük a motorunkat, nem igényel nagyobb terhelést a sofőr részéről ennek levezénylése.
Hogy mit imádtam még? Az adaptív tempomatot. Igen, a BMW immáron nem egyszerű sebességtartó automatát tett az RT-be. A motor képes felismerni az előtte haladó jármű sebességét és akár intenzív fékezéssel is le tud lassítani, hogy felvegye azt a tempót. Természetesen a lassú jármű elhagyása után a rendszer automatikusan gyorsít is a beprogramozott sebességre.
Az ilyesfajta technikák miatt lesz élmény az RT-vel való közlekedés, amelyet kiegészít a kormányról vezérelhető szélvédő állítás. Ez utóbbi akár szinte álló helyzetűre is képes felemelni a szélvédőt, így autópálya tempó mellett is nyugodtan feltolható a plexi a sisakon. A szél akkor sem fog zavarni.
Az oldaldobozok természetesen képesek elnyelni úgy egy teljesértékű sisakot, hogy mellettük még így is rengeteg hely marad. Sőt, ezek a dobozok, mint egy-egy bőrönd, roppant egyszerűen, tényleg egy mozdulattal szedhetőek le, majd tehetőek vissza a helyükre.
Az R1250 Rt-vel tényleg élmény a motorozás. Nagyon megy, ami nem csoda, hiszen a boxermotor 136 lóerő leadására képes, mindezt 143Nm nyomatékkal teszti. A hat sebességes váltó harmadik fokozatánál is keményet tud a kerék csikorogni, ha maximumra húzzuk neki. Tényleg döbbenetes egy ekkora géptől. A vezetési élményt számomra minimálisan az korlátozta, hogy az én szememnek a tükrök nincsenek jó helyen. Kicsik és nem jó belőlük – nagy a holttér – a visszatekintés.
A BMW R 1250 RT egy fantasztikus motor. Bár nem tudom rá azt mondani, hogy olcsó, hiszen extrákkal együtt 8 millió fölé csúszik az ára, de az a tudás, teljesítmény, amivel rendelkezik sajnos, nem sajnos, de megér ennyit. Egy autó ára? Igen. Tud egy ilyen értékű autó ennyi mindent? Nem. Hát ezekért gondolom, hogy az R 1250 RT már túlmutat azon, amit egy motorról egy átlagember gondol.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!