Nem helyrajzi kérdés – BMW X7 M60i xDrive
Közel 5,2 méter hossza, 2 méteres szélessége és 1,83 méteres magassága miatt könnyen kijelenthető az új X7 -ről, hogy hatalmas. Függetlenül attól, hogy melyik kontinensen járunk, a BMW X7 mindenhol kellőképpen nagynak tűnik, a hazai utakon pedig különösen. Ne is aggódjunk amiatt, hogy megvádolnak minket bármiféle visszafogottsággal, az X7 egyetlen pontján sincs nyoma a spórolásnak.
A BMW X7 legelőször 2018-ban jelent meg és valamikor 2019 elején kaphatták kézhez azok, akik gyorsan meg is rendelték a méretes autócsodát. A most nálunk járt modell már a modellfrissítésen átesett változat. Megjelenésében, tudásában ugyan rengeteget változott, de egy valami megmaradt, a hatalmas méretek. Kívülről vizsgálva leginkább az autó orra és a hátsó része változott, de természetesen módosításokat találunk, ha oldalról vesszük szemügyre az egyébként arányos méretekkel rendelkező giga SUV-t.
A frontrész megkapta az új 7-es széria kialakítását. Szinte már mondani sem kell, hogy minden egyes modellfrissítés során a BMW egyre növekvő hűtőrácsokat csempész az autóira. Ez ebben az esetben sem történt másképpen, de őszintén szólva egyáltalán nem érzem túlzónak ezt a részletét. Hogy miért nem, azon hosszasan morfondíroztam és két megoldásra is jutottam. Egyrészt az egész kocsi túlzó, tehát teljesen fölölösleges fennakadni egyetlen részleten, amely egyébiránt teljesen jól néz ki. Másrészt az osztott lámpatest kialakítás, amelyet, ahogy említettem már az új i7 esetében is megcsodálhattunk, ellensúlyozza ezt a látványt. Bár maguk a fényszórók a divatnak megfelelő módon egyre szűkülnek, de azáltal, hogy egymástól elválasztották az egységeket, kellőképpen kompenzálják az arányokat. A vesék alatti légbeömlő is jelentősen változott, sokkal agresszívabb lett ezáltal, amelyet a lakk feketére fényezés tovább erősít.
Oldalról nézve két részleten ütközhet meg a szemünk az egyébként klasszikus terepjáró formájú vonalvezetésen. Az egyik a hatalmas hátsó ajtó, amely kétséget kizáróan vetekszik a pingpongasztal méretű gépháztető méreteivel, annyi különbséggel, hogy ebből jobb és baloldalon is van egy-egy. De sebaj, szükség lesz erre, hogy a hátsó, harmadik üléssorhoz is kényelmesen beszálljunk. A másik pont, ami szintén a méreteivel ütköztet, az nem más, mint az X7 kerekei. Jelen esetben ezek 23” -osak. Elől: 275/35 R23, hátul: 315/30 R23 mérettel találkozhatunk. Csak az arányok miatt és hogy tudjuk hová tenni ezeket a számokat írom le, hogy egy kamion 22,5” -os kerekeken gördül.
A hátsó részen kevesebb a változás, de minimálisan itt is változtak a lámpák, dupla-dupla kipufogó véget kapott a tesztelt változat, illetve látványos és praktikus megoldás, hogy a csomagtér ajtaja megosztva, két irányba nyílik. Az alsó, kisebb része lefelé, a felső szárny pedig fölfelé.
Az autóba beülve hatalmas tér fogad. A tesztelt változat mind a három üléssorában 2-2 ülést találunk. Az első két sorban azonos minőségben, kényelemben utazhatunk. Ha ez a kijelentés nem teljesen igaz, mert az első két sorban, nagyobb, kényelmesebb M üléseket kapunk, amelyek hűtenek, fűtenek és még masszíroznak is, míg a második üléssor székei minimálisan kisebbek és kizárólag fűthetőek. A különbség talán úgy írható le, hogy elsőosztályú vagy business jegyeket váltunk egy repülőjáratra. Ennek allegóriájára a harmadik sor a prémium economy, hiszen itt is megfelelő még a lábtér, fejtér és még ide is jutott ülésfűtés, sőt külön napfénytető is, de egy osztállyal azért ez is gyengébb, mint az előtte lévő (mondjuk 100 autóból 95-ben még ilyen ülés sincs az első sorban).
Gyönyörű, tökéletes minőségű a bőrözés mindenhol. Az ajtókon is, nemcsak az üléseken. Puha anyagokkal, nagyon szépen megmunkált részletekkel találkozunk. Természetesen ez a jó minőségű kidolgozás egészül ki a megfelelő csatlakozókkal, néhol hűthető-fűthető pohártartókkal, klimatizálással minden utas számára.
Az első üléshez visszatérve, illetve azokkal szemben találjuk a legnagyobb változást az első szériás modellhez képest. A BMW X7 ugyanis megkapta azt az ível műszerfal egységet, amelyet a most megjelenő BMW modellek mindegyike. Ennek összes előnyével és mondhatom azt is, hogy hátrányával együtt. Előnyből szerencsére lényegesen több van, mint az óriási, ketté osztott felület, melynek középkonzoli része érintőképernyő. Tökéletes, tűéles felbontás, gyors működés jellemzi és annak ellenére, hogy mennyi funkció állítható benne, a menü rendszerben könnyedén el tudunk tájékozódni. Hátránya talán egyedül ebben a sokrétű összetettségben keresendő, hiszen például a klíma állítása is ezen keresztül történik. Bár a jobb és bal alsó sarokban állandó funkcióként ott található a hőmérséklet állítása, de ha ennél többet szeretnénk, egy olyan pontba kell belépni, amely vezetés közben bajosan állítható. Nem beszélve arról, hogy addig a navigációt sem láthatjuk. Személy szerint én fölöslegesnek érzem, hogy a digitalizáció jegyében kiűzték a külön kezelőt, főleg egy ilyen hatalmas utastérből, ahol bőven akadt volna rá hely.
A térérzetet tovább növeli elől, hogy a váltókapcsoló és az egyéb kezelők alig-alig nyúlnak ki a síkból. Tetszetős megoldás, hogy szinte belesimulnak a középkonzol szépen kialakított felületébe.
Mondanom sem kell, hogy az égegyadta világon minden benne van az X7 kényelmi funkcióiban, biztonsági kiegészítőiben, amelyet valaha kitaláltak. Amit pedig lehetséges, elektromosan működtethetünk. Legyen az a hátsó üléshez való bejutás, csomagtér vagy ülések mozgatása, csomagtérből az ülések lehajtása stb. Természetesen azok, akik ennyi pénzt kiadnak egy családi autóért elvárják a maximális gondoskodást, amelyet az X7 meg is ad nekik.
Az elvárás természetesen nem csak a kényelemmel kapcsolatban van meg ezen a szinten, hanem a haladással kapcsolatban is. Az általunk tesztelt M60i a csúcsváltozatot képviseli a háromtagú modellpalettán. A dízel 40d 352 lóerős, a benzines 40i pedig 381. A mi kis madarunk pedig nem kevesebb, mint 530 lóerőt és 750 Nm nyomatékot tud a 4,4 literes V8-as benzinmotorja segítségével, továbbá a mild-hybrid rendszer parányi villanymotorja által, amely 12 lóerős és 200Nm nyomaték leadására képes. Ez utóbbi a meghajtásban nem igazán vesz részt, viszont segítségével a start/stop zökkenőmentes, mondhatnám azt is, hogy észrevehetetlen. A mild-hybrid az induláskor is segít, hogy a hatalmas 2,7 tonnás test kedvezőbb fogyasztással meginduljon. Hogy mi a kedvezőbb, mi a kevésbé, az szintén helyrajzi kérdés, hiszen 15-17 literes átlagokkal számolhatunk az X7 M60i esetében. Úgy vélem, hogy a vásárlókört ez az adat kevésbé üti meg, mint egy átlagos autósújságírót, aki saját pénzből tankol, de azért nyilván ez is fontos információ lehet.
Ennél viszont sokkal fontosabb az a végeredmény, amire az M60i képes. A 4,7 másodperces 100-ra való gyorsulás határozottan másképpen hat, mint egy hasonló eredményekre képes sportkocsiban. Ez esetben ugyanis nem jó kifejezés, hogy egy ruhásszekrény, sokkal inkább a teljes gardrób indul meg ilyen tempóban, ez pedig a méretek miatt döbbenetes élményt okoz. A 8 sebességes automata mindig, minden körülmények között jól végzi a dolgát, észrevételen, ahogyan a megfelelő sebességfokozatba vált.
A hatalmas és alacsony falú gumik ellenére az X7 nagyon kényelmes miden útviszony esetében. A légrugók, amelyek a sebesség függvényében emelik, csökkentik a gépjárművet 8 centiméteres tartományban, a rossz minőségű utakkal is kiválóan elbánnak, így a BMW-ben utazók tényleg maximális kényelmet kapnak. De ahogyan írtam, ez is elvárható egy az extrákkal növelve 56-57 milliós autótól. Az M60i-nek egyébként 48,5-ről, a „belépő” benzinesnek pedig 38,4-ről indul az ára. A dízel 39,5-ről startol. De ahogyan ezt a BMW autók esetében megszokhattuk és ez különösen igaz a nagy méretosztályra, egy átlag kompakt autó ára még extraként belepakolható.
A BMW X7 egy hatalmas családi autó, a méretein kívül, amely nyilván nem könnyíti meg egy-egy parkolóházban a közlekedést, teljesen kompromisszummentes. A teszt közben eszembe jutottak azok a gyermekkori élmények, ahol a környék legmódosabbjai Lada 2106-tal közlekedtek. Az olló ebből a szempontból (is) nagyot nyílt, de szerintem ezzel, ebben az esetben különösen, egyáltalán nincsen baj. Az első osztályú repülőjegyek sem a nagy tömegek számára kínálnak lehetőséget, így az X7 sem. Ettől függetlenül csodálni, gyönyörködni, vagy irigykedve hibákat keresni lehet bármikor. Az viszont biztos, hogy X7 M60i egy csodálatos autó, amelyet bármerre látunk a Földgolyón, ott tiszteletet fog sugározni.
@motorhang ???????? BMW X7 M60i xDrive Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #bmw #bmwx7 #bmwx7m60i #x7m60i #mpower #m60i #bmwx7m60ixdrive #fullsizesuv #v8 #v8power @bmwhu @motorhanghu #motorgang #motorhanghu ♬ Bitter Sweet Symphony - Extended Version - The Verve
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!