Irgalmatlan – BMW XM
A BMW XM minden szempontból egy „leg”. Legnagyobb, legdrágább, legmegosztóbb. Sok embernek, mint ahogy nekem is, első látásra nem tetszik. Biztos vagyok benne, hogy rengeteg komment lesz a képek alatt, amelyekben az olvasók kifejtik, hogy mennyire rondának látják ezt a formát és még ingyen sem kellene nekik. Hát elmondom, hogy ezeknek az embereknek a többségének nem is lesz, hiszen a tesztautó 76 millió fölött volt. De ennél sokkal érdekesebb, hogy megérteni és megszeretni ezt az autót nem megy pár pillanat alatt. Nekünk is csak akkor sikerült, amikor visszaadtuk és átültünk egy másik kocsiba.
Nagyon nehéz szavakba önteni az XM-et és még a fényképek, róla készült videók sem képesek arra, hogy visszaadják, amit ez a jármű tud, sugároz. Ez egy jelenség, amely egyszerre szól a fölényességről, extrovertált megjelenésről, kivagyiságról, hedonizmusról és arról, amit ma egy autógyártó képes kihozni a technika adta keretekből és talán még azon is túl. Hogy szép vagy nem szép az egyértelműen relatív, de annyi biztos, hogy sokkoló a látvány és megütköztet mindenkit. Szerintem egy megvalósult, módosítások nélküli tanulmányautó, amelyik valamilyen oknál fogva tömeggyártásba került, mert a bajor márka úgy érezte, hogy kellő erőfölénnyel rendelkezik ahhoz, hogy megmutassa mindenki másnak, hogy itt tart, erre képes és ez a mérce, amihez fel kell nőnie mindenkinek. És itt, ezen a ponton nem arra gondolok, hogy az ormótlan, robosztus, dobozszerű, futurisztikus vonalak kinek fognak tetszeni, vagy ki az, aki zöld, hányós smile-t fog a képek alá tenni. Ezeknek ugyanis az égegyadta világon semmiféle jelentősége nincsen. Mégpedig azért nincsen, mert ez sokkal inkább az irigységről fog szólni, mintsem az autó értékeléséről. A pszichológia ezt úgy nevezi, hogy kognitív disszonancia. Elmondjuk sokszor, hogy nekünk ez ingyen sem kéne és ettől a lelkünk valahol megnyugszik.
De az XM mindenről szól, csak nem a nyugalomról. Ez az autó hangulatot kelt és csak a vezetője, tulajdonosa van abban az általános nyugalomban, hogy vélhetően nagyon kevés nagyobb, drágább, erősebb autó van a környezetében. Az XM-ben a csak, hogy egy példát említsek, a 464 wattos, kilenc csatornás Harman/Kardon hangrendszer az alap és ebből lehet fölfelé lépni az 1475 wattos Bowers & Wilkins Diamond surround hangsugárzó rendszerre, ahol 20 hangsugárzó képessége adja a 3D lenyűgöző, koncerttermi hangzást. Gyakorlatilag az ultraluxus Bugattikon, Lamborghiniken, Rolls-Royce-okon és hasonló emberi halandó által elérhetetlen márkákon kívül nem sok más márkát, típust találunk, akik árban, képességekben, efölé az autó fölé ugranának. Így és ebből az aspektusból nézve az XM egy bástya, egy pillére a BMW márkának, amely ezt a státuszt hivatott betölteni.
Nem éppen egy kicsi bástyáról beszélünk, hiszen az X7-es alapjaira épülő, de attól méretében némileg eltérő 5,1 méter hosszú, pár milliméterrel 2 méternél szélesebb és 1,75 méter magas XM megközelíti a 2,8 tonnát. Impozáns vagy inkább döbbenetes a megfelelő kifejezés a 23”-es kerekekre, amelyek hátul 315 szélesek voltak. A robosztus karosszéria legütőssebb része az autó orr része. A hatalmas vesék és a keskeny fényszórók brutális megjelenést adnak az XM-nek. Ez a hatást már csak az éjszakai vezetés tudja fokozni. Ekkor ugyanis még láthatóbbá válik a körbevilágított hűtőrács. Az eremény pedig az, hogy nincs olyan autó, aki ne húzódna le elölünk. Az előzési presztízs új dimenzióját nyitja meg ez az autó, ugyanis vélhetőleg azt feltételezi, aki belenéz a visszapillantótükörbe, hogy egy elszabadult kamion kívánja letolni a belső sávból. Így bármilyen sebességgel is közlekedünk, szétröppennek a „halandók” előlünk. Mózes érezhette utoljára ezt, amikor a Vörös-tenger szétnyílt számára.
Nagyon nehéz, talán lehetetlen a BMW XM-ről nem szuperlatívuszokban beszélni, hiszen ebbe az autóba minden is bele lett pakolva. Őrületes a teljesítménye. A 653 lóerős és 800Nm-es összteljesítményért egy 4,4 literes V8-as benzinmotor, amely önmagában 489 lóerőt tud 650Nm nyomaték mellett és egy 197 lóerős és 280Nm nyomatékú villanymotor összteljesítményéből áll össze. Ehhez kapcsolódik egy 8 sebességes ZF automata váltó. A 100-as sprintet 4,3 másodperc alatt képes teljesíteni a hatalmas jármű, ahol a legnagyobb vezetési kihívást a gyorshajtás elkerülése jelenti. A tökéletes komfort miatt egyszerűen nem érezni a sebességet az XM-ben, éppen ezért kifejezetten koncentrálni kell, hogy ne vagy ne nagyon lépjük át a táblák adta korlátokat.
A briliáns sebesség és gyorsulási képességek talán egy dolog, ennél lényegesen komolyabb technológia kellett ahhoz, hogy az XM kanyar sebessége olyan legyen, amilyen. Manapság újságírói körökben sportot űz mindenki abból, hogy az SUV autókat köpködje (ami valahol a széllel szemben pisilés tipikus esete, hiszen, ha tetszik, ha nem, az emberek ezt veszik, keresik, szeretik). Az egyik sarkalatos érv a kategória ellen, hogy a kanyarban, a magasabb felépítés és ebből következően a magasabbra került tömegközéppont miatt kevésbé stabilak ezek a járművek. Hát a helyzet az, hogy nem tudom miként csinálták ezt a BMW mérnökei, de az XM nagyságrendileg azonos kanyarsebességi élményt ad, mint egy lapos sportkocsi. Ez egyszerűen hihetetlen!
A BMW XM belső tere egy királyi lakosztály minőségi és kényelmi szintjével egyezik meg. A szellőztethető, fűthető, ülőlapi és háttámlán ellátott masszázsfunkcióval rendelkező ülések elképesztően kényelmesek. Ha lehet fokozni, akkor a hátsó ülésen ez még inkább igaz, hiszen olyan láb és fejtér áll rendelkezésre, amely nem hétköznapi. Az itt utazók még XM párnákat is kapnak, hogy ne felejtsék el egy pillanatra sem, hogy milyen márka, melyik típusában ülnek. A bőrözés, a felhasznált anyagok minősége semmiféle kritikát nem kaphat, makulátlan. Ahogyan a bevezetőben írtam ehhez társul egy olyan hi-fi élmény, amelyet nagyon kevésszer tapasztaltam. Talán utoljára az iX-ben volt hasonló (vagy még ennél is jobb, mert ott aztán tényleg semmiféle mellékhang nem szűrődött be). Az XM-be sem sok, de azért itt a V8 csodás dübörgése elvitathatatlanul bejön, főleg nagyobb gyorsítás esetén. És azért én emiatt nem panaszkodnék!
Természetesen fel van szerelve különböző előre programozott vezetési stílussal az autó. Ha kritizálni akarok bármit, akkor csak azt tudom megemlíteni, hogy comfort változatban is kemény a futómű. Persze sportban még keményebb. Ez a „hátrány” a magyar utakon azért érezhető.
A zöld rendszám jogosságába etikai oldalról most nem mennék bele, de az tény, hogy elképesztő sokat lehet tisztán elektromosan közlekedni az XM-mel. A gyári 76-81 kilométer között megadott hatótávot simán hozza, sőt ennél még többet is. Az akkumulátor pack hasznos kapacitása 25,7kW és ha kellően odafigyelünk lehet hozni ezt a fogyasztást az autóval, ez pedig azt jelenti, hogy 100 kilométerig tényleg károsanyag kibocsájtás nélkül közlekedhetünk az autóval, amely napi átlag használat mellett elegendő a legtöbb esetben. Ha pedig több kell, akkor ott a benzinmotor, amely persze némiképpen tölti is az aksit. A benzines fogyasztás már kevésbé csábító, de azért 20 alatt megáll. Lehet kevesebb is és jóval több is, ez csak vérmérséklettől függ. Egy biztos, tankolni gyakran kell megállni, hiszen csak 69 literes a tartály.
A tervezési szempontoknál a fő irányelv a belső tér pazar mérete lehetett, hiszen a 3,1 méteres tengelytáv és az 5,1 méteres teljes hossz ellenére a csomagtér 600 liter alatt van, amelynek egy részét az egyébként határozottan mutatós, megfelelő M jelölésekkel ellátott kábeltartó táska foglalja el. Egyáltalán nem kicsi ez a hely, de a mérethez képest nem is nagy.
Hosszasan sorolhatnám a BMW XM-ben elhelyezett, fellelhető kényelmi és biztonsági extrákat, kiváló technológiát. De talán egyszerűbb, ha azt mondom, hogy all in. Szerintem, amit ma egy BMW kiegészítőt, fényűzést kaphat, azt beletette a gyár ebbe a modellbe.
Összességében elmondható, hogy az XM a BMW zászlóshajója, egyértelműen egy erőfitogtatás, a presztízs megerősítésére szolgáló különleges monstrum, egy szűk rétegen belül is egy kiváltságos klub számára. Ha nem tetszik ne nézz rá, de ettől még ez a világ létezik és csak akkor érthető a létezése, ha megéled és megértél rá.
@motorhang ???????? BMW XM ???? Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #bmw #bmwm #bmwxm #bmwmtechnic #bmwxmpower #xm #mtechnic @bmwhu @motorhanghu #motorhang #motorhanghu #sportsuv #plugin #pluginhybrid #pluginsuv #phev #drivingcamp #drivingcamphungary ♬ Clubbed To Death - (Kurayamino Mix) - Rob D
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!