Egy tökéletes világ – BMW i7 xDrive60
Üdvözöllek a tökéletesség világában. A BMW i7 által megteremtett minőség és színvonal közelebb hozza a presztízs autókat az igazi luxushoz. Persze lehet benne hibákat kutatni, mondhatjuk talán azt is, hogy az elektromos közlekedés megcsúfolása egy 2,7 tonnás és 5,4 méteres jármű, de teljesen felesleges ezeken gondolkozni, hiszen az autó egész megjelenése és az általa nyújtott szolgáltatások messze túlmutatnak azon, amit megszokhattunk bármelyik négykerekűtől.
Nem kellett túl sokat várni arra, hogy a stuttgarti nagy riválist követően a BMW is elektrifikálja a zászlóshajóját. Más utat követnek a bajorok, mint a Mercedes, hiszen nem külön karosszériát készítettek az elektromos változatnak, hanem az új hetes egyik modellváltozata lett ez a meghajtás. Érdemes elgondolkozni azon, hogy melyik irányelv a helyesebb. Az elektromos hajtás minden előnyét és szempontjait figyelembe véve, ennek megfelelő karosszériát készíteni, vagy az arculati elemeket, megjelenést részesíteni előnyben. Azt gondolom, hogy a válasz nem fekete vagy fehér. Érdemes ezt a kérdést kategóriánkként, modellenként külön-külön vizsgálni. Ebben a kategóriában, ahol a 7-es sorozat, vagy éppen az S osztály az irányadó, úgy vélem, hogy a BMW helyesen döntött, hogy nem jelent meg két karosszéria változattal. Van persze előnye, ha sci-fi filmekben látható tökéletes alaktényezővel rendelkező modell készül egy elektromos autóhoz, ahol kihasználja a tervező a kisebb motor, nagyobb tengelytáv adta lehetőségeket. De 5 méter fölött erre kevéssé van szükség. Talán a megjelenés, a márkaimage és a közvélekedésben megszokott elegáns formavilág így jobban kommunikálható.
Persze a BMW esetében is lehetnek kétségeink afelől, hogy az elegáns formavilágot miként értelmezik mostanában, hiszen a hetes sorozat frontrésze nem lett kevésbé megosztó, mint úgy általában az elmúlt időszak modelljei. A vesék – mert ezen rugózik mostanában a fél világ, így ezzel kell kezdeni – itt is méretesek. A BMW tervezői egyáltalán nem szégyenkeznek emiatt és az autó díszének tekintik, hiszen külön világítást is kapott, igaz az i7 esetében csak a kerete kapott külön fényeket. Szintén megosztó az autó orrán elhelyezett fényszóró csoport. Szokatlan megoldás ez a fajta kialakítás a márkánál. Ha rosszindulatú akarnék lenni, akkor valamelyik tömegmárka megoldását hoznám elő (Citroen Picasso vagy Nissan Juke), de ennél sokkal inkább hasonlít ez a Rolls-Royce Spectre fényszóró kialakítására. Ezzel a stílusjeggyel is mutatja a BMW konszern, hogy milyen közel van a 7-es széria világa a legmagasabb luxus szintjéhez.
Visszatérve a hatalmas hűtőrácshoz, azért azt is el kell mondani, hogy a márkának nem Európa, hanem Kína már a fő piaca, ahol oda és vissza vannak a méretes hűtőmaszkok látványától. Az ízlés tehát inkább ott van, ahol a pénz és nem ott, ahol a hagyomány.
A marcona, fekete hűtőrácsot ellensúlyozza és a luxus érzést garantálja az, hogy a BMW i7 egy közepes méretű kristálybolt készletét vonultatja fel számos pontján, kezdve a különleges Swarovski fényszórókkal. Elképesztő szép, egyáltalán nem giccses, hanem sokkal inkább elegáns és ezzel párhuzamosan olyan fényt képes kiadni magából, hogy én a magam részéről azonnal elfelejtettem bármiféle kritikát, ami az autó orrával volt kapcsolatos.
Oldalról egy arányos, mutatós és a tesztidőszakban bizonyítékot is szerezve arra, hogy feltűnő formavilággal rendelkező limuzin az i7-es. Elismerő pillantások százait gyűjtöttem be, amíg ezzel az autóval közlekedtem. Megjelenése alapján kétség nem férhet hozzá, hogy drága és az, hogy aki ilyet vezet egészen biztosan a társadalmi hierarchia ranglétrájának felső pillérén ül. Talán éppen ezért gondolom, hogy ebben a kategóriában nem az elsődleges szempont az, hogy az elektromos hajtás lehetőségeit maximálisan kihasználjuk. Ez a kategória a státuszról szól, ez a körülmény alárendel minden mást, aminek persze vannak árnyoldalai, de ez majd később.
Érdemes a meghajtás előtt beszélni vagy ha úgy tettszik áradozni a belső térről. Anyaghasználatában, minőségében a BMW i7 meglátásom szerint hajszálnyival az EQS fölött van. Ahogyan a Mercedes esetében a hatalmas műszerfalképernyő vonzotta a tekintetet, úgy a BMW esetében az a rengeteg finom részlet, tökéletes minőségű bőrözés, finom anyaghasználat, rengeteg kristály biztosítja azt, hogy kétség ne férjen ahhoz, hogy mindent beletettek a tervezők abba, hogy fejedelmi palotává varázsolják ezt a járművet. A tesztautóból ugyan hiányzott ez az opció, de a BMW sem akart lemaradni a hatalmas képernyőt a kocsiba versenyből, így a hátsó utasok számára rendelhető egy 31,3” -es 8K felbontású érintőképernyő, amely az utazás fárasztó és hosszú perceiben a hátsó ülésen pihenőknek lehetőséget teremt az 5G-s belső internet segítségével a kedvenc Amazon, Netflix filmjeik megtekintésére. Ha már a hátsó ülésnél tartunk, akkor mindenképpen ki kell emelnem a jobb hátsó ülést, amely bizonyítja, hogy a járművet sofőrős vezetésre tervezték. Gombnyomásra ugyanis az ülés enyhén képes lejjebb csúszni és ezzel párhuzamosan a jobb első automatikusan előrébb megy, ledől és lábtartó jön elő a háttámlájából. Így biztosítja a tulajdonos számára a repülőkön általa jól megszokott business class kényelmet autózás során is. Természetes tehát, hogy a hátsó utasok a maximális kényeztetést kapják ebben az autóban, nincsen semmilyen funkció, amit ők nem kaphatnak meg. Szellőztethető, fűtött masszásülések vannak itt is. Külön képernyők az ajtókon, ahol számos funkció elérhető, vezeték nélküli telefontöltés és rengeteg USB kimenet.
Ha valaki úgy döntene, hogy mégsem vesz fel sofőrt és a vezetőülést foglalja el, akkor a létező legmodernebb vezetéstámogató rendszerek teljes arzenálját lesz lehetősége irányítani a kormány mögül. A technika harmonikusan, magától értetődő módon része a környezetnek, amely megannyi finom, elegáns részlettel kényezteti az i7 tulajdonosát, kezdve a bámulatos ívelt képernyős műszerfaltól a kristályból készült vezérlőtárcsán át a gombnyomásra nyitható és záródó ajtókig.
A műszerfal és természetesen a teljes kijelző nagy mértékben személyre szabható. A navigáció a kiterjesztett valóság elemeit használja a kormány mögötti képernyőn. A head-up displayen is követhetjük az iránymutatást és a középső kijelző területén is, vagy akár mindenhol egyszerre, ha éppen úgy szeretnénk. A hangulatvilágításról egy, a műszerfal közepén végig futó és az ajtóknál végződő kristálymintás felület gondoskodik. Ez esetben az anyaga műanyag, viszont a hangulat funkción kívül számos más feladatot is ellát. Ide vannak integrálva bizonyos kezelők, mint a levegő befúvás szabályozása, vagy éppen az elakadásjelző. Utóbbit nehezen tudtam megszokni, hogy nem fizikális gombot kell megnyomni, ráadásul bekacsolásakor a teljes kristálymintás felület pár ezred másodperccel később, mint a bekacsolás, elkezdett szintén villogni, ami kicsit stresszelő. Szóval gyorsan leszoktam róla, hogy ennek használatával köszönjem meg, ha beengedett valaki (mindegy, lehet ezen a szinten ezt már nem is szokás csinálni).
Az i7 esetében ugyanazt éreztem, mint az iX vezetésekor. Tökéletes csendet a környezeti hatások teljes kizárása mellett. Az i7 elképesztően halkan suhan és vezetése közben nem is éreztem, hogy mennyire hatalmas járművet irányítok. Annyira kezes, olyan kényelmesen fordul vagy éppen kanyarodik, hogy tényleg minden probléma feledésbe merült. Ezt kihasználva, vagy éppen fokozva, az i7-ben található Bowers and Wilkins Diamond Surround hangrendszer a valaha volt legnagyobb zenei élményt kínálja. Be kell valljam, hogy egyáltalán nem vagyok autózás közben egy zenehallgató fanatikus, de amit ez a kocsi tud, az valami fergeteges. Koncert minőségű élményt kapunk az utastérben elhelyezett 36 hangszóró és 1965 wattos teljesítmény által. Ezt egészíti ki a fejtámlába integrált térhatású hangzás. Nehéz azt mondani, hogy egy ilyen rendszer minden pénzt megér, hiszen 2 millió forint fölötti felárról beszélünk, de akik ilyen értékű autóban gondolkodnak, azok számára ez kötelező. Minden pillanat külön élmény volt, amit zenében hozzátett ez a kocsi.
Az autóban és az autóval eltöltött idő viszont roppant relatív és némiképpen ellentmondásos. Ha a meghajtást tekintjük, akkor egy komoly sportautó képességeivel rendelkezik. A dupla villanymotoros meghajtásnak köszönhetően 544 lóerő leadására képes és akár 745Nm nyomatékot képes leadni (sport mód és a boost kapcsoló segítségével). Ebben az esetben lenyűgöző, 4,5 másodperces gyorsulásra képes.
A meghajtás és a nem kimondottan elektromos meghajtásra fejlesztés árnyoldala, hogy meglehetősen sokat fogyaszt az i7. Nekem sajnos megközelítenem sem sikerült a katalógusban kommunikált fogyasztási adatokat, pedig nagyon igyekeztem. 100-110 km/h sebesség mellett is 24-25kW-ot fogyasztott 100 kilométeren. Az átlagfogyasztása 90 vagy ez alatti tempó alatt kezdődött egyessel. A nálunk töltött idő alatt 27-28kW-os átlaggal futott az autó, amely így a 101,7kW nettó kapacitású akkumulátorból nem sokkal több, mint 350 kilométer alatt fogyasztotta el az összes töltöttséget.
A BMW i7 egy szinte tökéletes autó, amely egy tökéletes világot feltételez. Sajnos viszont a Mi világunk még messze nem az. Különösen igaz ez az állítás az elektromos autók és azok töltésének világára. Elméletileg 200kW-al is lehet tölteni az i7-et. Ebben az esetben elméletileg 34 perc alatt 10-ről 80%-ig tölthető fel. De az elmélet és a gyakorlat sajnos nagyon más és egy olyan embernek, aki ilyen értékben tud autót vásárolni, annak az ideje nagyon-nagyon drága. Ilyen sebességű töltőállomás ugyanis még alig található. A közelünkben van egy 150kW-os oszlop, ahol egy tökéletes világban, tökéletes körülmények között gyorsan lehetne tölteni. A valóság viszont az, hogy 67-ről 79%-ig ez a töltő sem tudott csak átlagosan 65kW-ot leadni. Az árán kívül (440Ft/perc) bosszantóbb talán, hogy így is több, mint 1 óra egy ilyen sebességű töltés.
A Lopott idő című film jutott egyébként eszembe a BMW i7 használata közben, amikor az olyan funkciók, mint az automata parkolás vagy éppen az önműködő ajtónyitás és zárás funkciókat nem volt türelmem kivárni, mert bár hibátlanul működnek, de sokkal lassabban, mint ahogyan én csinálom ezeket a műveleteket. Ebben a filmben ugyanis a gazdagoknak végtelen idejük van és kimért tempóban csinálnak mindent, a szegények pedig idő híján folyton sietnek. Ezek a funkciók és ennek a filmnek az üzenete bizonyította, hogy én még „nem értem meg” arra, hogy i7-em legyen. De a tesztidőszak tapasztalatai alapján elképesztően szeretném, mert kevés ehhez fogható autós élményben volt részem. A BMW i7 mindenképpen egy etalon, amely biztosan megelőzi a korát.
@motorhang ????????BMW i7 xDrive60⚡️???? Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #bmw #bmwi #bmwi7 #newbmw #newbmwi7 #bmw7 #electricvehicle #i7 @bmwhu @motorhanghu #motorhang #motorhanghu ♬ Kimnotyze (Album Edit) - DJ Tomekk
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!