Brutális – BMW iX M60
Egészen biztos, hogy az eddigi legmegosztóbb autóját alkotta meg a BMW az iX-szel. Amennyi trágár jelzőt lehet találni a magyar nyelvben, azt mindet hallottam róla, elsősorban azoktól, akik a bajor márka szerelmesei. Az érdekes az, hogy nekem egyre jobban tetszik és most, hogy harmadszor is volt szerencsénk vele tölteni egy kis időt, már szög egyenesen mást gondolok róla.
A külső formajegyei alig változtak a „gyengébb” változathoz képest, amelynek a tesztje itt olvasható. Bronz kiegészítőket találunk az övvonalban és a megosztó veséknél. Az M betű szintén szerepel pár helyen, de laikusok számára ezek a különbségek akár fel sem fognak tűnni.
A belső tér szintén árnyalatnyi különbségeket tartalmaz, amely különbségek inkább a specifikációtól, azaz a rendelt extrától függnek, mintsem attól, hogy az M60 csúcsmodellje lenne. Nekem például hiányzott a piros-kék mintázatú biztonsági öv, amely az M performance járművek sajátos védjegye. Persze simán és boldogan tudnák élni, ha egy ilyen autóval és ezzel a hiányossággal kellene megoldani a hátralévő éveimet. Például annak boldog és egyértelmű tudatában, hogy nem okozott problémát a 45 milliónál nagyobb listaár kifizetése.
Ha pedig az árnál tartunk, akár felháborodást kelt a kijelentésem, akár nem, ki kell jelentenem, hogy ez a bizonyos 45 millió forintos ár nem is olyan túlzó az iX-ért, ha figyelembe vesszük, hogy a versenytársak mennyiért kínálnak 619 lóerős és esetenként akár 1100Nm nyomatékot. Utóbbi mindössze 1015Nm, de ki lehet csalogatni belőle többet is, de erről kicsit később. Ugyanis, ha már felmerült, akkor érdemes a piacot kicsit jobban megvizsgálni. Kik kínálnak 5 méteres luxus SUV-ot a BMW-n kívül és azok mennyibe is kerülnek?
Két releváns versenytárs van, illetve lesz ebben a szegmensben. Az egyik a Mercedes, aki jövő évben fogja kihozni a tervek szerint az EQE SUV-ot. Jelenleg csak az egy kategóriával nagyobb EQS SUV kapható, amely nagyságrendileg 68-70 millió forint, ráadásul „csak” 544 lóerős. Nehéz meghatározni az árazását egy új modellnek, de ha a sima EQS vs. EQE árából indulunk ki, akkor ott 30% különbséget tapasztalhatunk. Így a német versenytárs ugyanilyen árszintre várható.
Az amerikai Tesla árszintje szintén nem elérhető még a hivatalos csatornákon keresztül, mert jelenleg csak a jóval erősebb (1020 lóerős) Plaid rendelhető, szűk 60 millióért. De a szürke exportos árakból kiindulva ez is 48 millió forintra várható.
Mindegyik márkának van előnye és hátránya, illetve imidzse, ami miatt érdemes választani. Ebből a szempontból a BMW egyáltalán nincsen rossz helyzetben, sőt.
A BMW iX M60 technikai szempontból nem elhanyagolható képességekkel bír. Két kiváló hatásfokú elektromos motor hajtja. A hátsó 489 lóerős, az első 258 lóerős teljesítményt bír és 1015Nm brutális nyomatékot képesek leadni együttesen. Kivétel a Sport + módban, amelynél az úgynevezett launch control előhívása esetén (a fék és a gáz együttes lenyomásával) egy magasabb szintre kerül a teljesítmény. Ekkor 1100Nm nyomatékot fog tudni leadni az autó. Ennek szó szerint hangot is ad, mert mint fékevesztett bika a viadalon morrog és kaparni kezd. Persze az egészet a számítógép és a hanggenerátor csinálja, de élvezetes a show. Ebben az időszakban tudja a 3,6 másodperces gyorsulást és ez a pillanat az, amikor az utasainknak érdemes a kezébe adni egy kis zacskót. A gyomor ugyanis fura módon a mögötte pár centiméter távolságra elhelyezkedő csigolyáknak nyomódik és könnyen távozhat a tartalom. A viccet félre téve bődületesen komoly érzés és csodálatos élmény, amelyet ez a közel 2,6 tonnás szekrény képes teljesíteni.
A fogyasztási adatok egyébként meglepően alacsonyak, amely a kiváló alaktényezőnek köszönhető. 0,26-os értéket tud az iX M60. 25-26kW/100 km fogyasztással számolhatunk, ha nem kizárólag „villanyautós módon”, tojásokkal a lábunk alatt vezetünk. Így a 400 kilométeres hatótávolságot könnyedén lehet teljesíteni. Természetesen kihozható ennél sokkal jobb eredmény is, de akkor minek veszünk M60-at?
Ami engem az iX-ben továbbra is rabul ejtett, az fantasztikus hangulat, amely az utastérben uralkodik. A szellőztetett, fűthető ülések kényelme és a tökéletes csend olyan mértékben ad relax, fennkölt hangulatot, amelyet kevés vagy talán egyik autóban sem találunk a presztízs márkák között. Ehhez a luxus szintre kell általában emelkedni és Rolls-Royce vagy éppen Bentley magasságokig kellene nyújtózkodni. A káprázatosan zajmentes térbe pedig olyan hi-fi rendszer lett helyezve, hogy koncert minőségű élményt érhetünk el, ha kellően tiszta felvételeket hallgatunk meg.
Mondani sem kell, hogy a térérzet együtt jár a kényelemmel az iX belső terében. Egyedül arra kell vigyázni, hogy a gyorsulások során az ülésbe épített hangfal műanyagjába ne verje be senki a fejét, ha nem nőtt elég magasra. Az ülés ugyanis nem állítható magasságú, ahogy a biztonsági öv sem, így okozhat fájdalmas, de legalábbis kellemetlen élményt.
Az iX M60 nem klasszikusan M-es BMW, ha a megjelenést nézzük, de természetesen az elektromos autózás sok szabályt átírhat. Teljesítmény és erő szempontjából viszont nem kérdés, hogy az iX ebbe a csoportba tartozik. A formája pedig olyan kérdés, amit higgyen el mindenki, hogy meg lehet szokni, meg lehet szeretni.
@motorhang ????????BMW iX M60⚡️???? Tesztünket megtalálod a motorhang.hu-n. . . . #bmw #bmwi #bmwix #bmwix60 #bmwix60m #ix #ix60 #ix60m #ev #electrivehicle #mpower @bmwhu @motorhanghu #motorhang #motorhanghu ♬ Close Eyes - Slowed + Reverb - DVRST
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!