Bemutatkozik az új BMW M3 CS
A BMW M GmbH modellpalettájára 2023-ban is érkeznek új különkiadások. Az új BMW M3 CS a prémium középkategória nagyteljesítményű sportautójának vérpezsdítő motorsport-hangulatát kapcsolja magasabb fokozatba.
A szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült elemeket széles körben alkalmazó, intelligens könnyűszerkezetes járműépítés, a megnövelt teljesítmény, a típus-specifikus futómű-hangolás, a megannyi exkluzív stílusjegy és a versenypályák lüktető tempóját éltető felszereltség a BMW M3 limuzin funkcionalitásával és hétköznapi használhatóságával párosul, amelynek köszönhetően az új BMW M3 CS a BMW M modellekben átélhető vezetési élmény egyedülálló aspektusát ígéri – a közutak és a zárt versenypályák minden egyes kilométerén.
Az új BMW M3 CS (átlagos üzemanyag-fogyasztás (WLTP): 10,1 – 10,4 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás (WLTP): 229 – 234 gramm / km) meghajtásáról a 405 kW / 550 lóerő maximális teljesítményre képes, soros hathengeres benzinmotor, a nyolcfokozatú M Steptronic automataváltó és az M xDrive intelligens összkerékhajtás együttese gondoskodik, amely álló helyzetből 3,4 másodperc alatt gyorsítja fel 100 km/órás sebességre a négyüléses sportautót. Az új BMW M3 CS a bajor prémiumgyártó müncheni üzemében lát napvilágot 2023 márciusától, limitált példányszámban. A különkiadás fokozatos piaci bevezetése már márciusban megkezdődik. A modell legfontosabb értékesítési régiója az Egyesült Államok, Németország, Nagy-Britannia és Japán.
Több erő, alacsonyabb tömeg, nagyobb teljesítmény
A megnövelt motorerő és az alacsonyabb tömeg kettőse érezhetően nagyobb teljesítménnyel és exkluzív hangulattal ruházza fel az új BMW M3 CS modellt. A különkiadás szíve a BMW M3 és a BMW M4 párosához kifejlesztett, rendkívül széles fordulatszám-tartományban pörgő, M TwinPower Turbo technológiával dolgozó, soros hathengeres benzinmotor speciálisan továbbfejlesztett változata. Ez a 3.0 liter hengerűrtartalmú motorblokk adta a Német Túraautó Bajnokság (DTM) tavalyi futamain rajtrácsra gurított BMW M4 GT3 versenyautó erőforrásának műszaki alapját is.
Az új BMW M3 CS motorházteteje alatt dolgozó erőforrás így számos olyan műszaki megoldást felsorakoztat, amelyeket közvetlenül a motorsport élvonalában fejlesztettek ki és tökéletesítettek a mérnökök. A különkiadás a megnövelt égési nyomás miatt zárt tetős kialakítású, extrém tartós motorblokkot kapott, a súrlódási veszteségeket pedig speciális vasbevonattal ellátott, súlyoptimalizált hengerfuratok csökkentik. A könnyűszerkezetes kialakítású, kovácsolt főtengely kivételesen nagy torziós ellenállással segíti a motor könnyed felpörgését és a teljesítmény felépülését. A hengerfej központi részét háromdimenziós nyomtatással állítják elő, amely a lehető legoptimálisabb hőkezelés érdekében a hűtőcsatornák olyan precíz elrendezését teszi lehetővé, amely a hagyományos fémöntési eljárással lehetetlen lenne. A hajtáslánc kenési- és hűtőrendszerét a legextrémebb versenypályás használat szempontjai szerint tervezték meg a mérnökök.
405 kW / 550 lóerő maximális teljesítményre képes, soros hathengeres benzinmotor
Ezek az aprólékos, mérnöki precizitással kidolgozott módosítások az új BMW M3 CS erőforrásának rendkívül széles fordulatszám-tartományát és maximális teljesítmény-leadási képességét éltetik. A fejlesztéseknek köszönhetően a különkiadás szíve 30 kilowattal / 40 lóerővel erősebb, mint az M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt BMW M3 Competition limuzin (átlagos üzemanyag-fogyasztás (WLTP): 10,0 – 10,1 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás (WLTP): 228 – 230 gramm / km): maximális teljesítménye 405 kW / 550 lóerő. A mérnökök a teljesítménynövekedést az erőforrás M TwinPower Turbo technológiájának célzott módosításaival érték el, szemernyit sem csorbítva a motor üzemstabilitását és megbízhatóságát. A két darab egycsatornás (MonoScroll) turbófeltöltő maximális töltési nyomását első körben 1,7 barról 2,1 barra emelték a szakemberek, akik ezt követően a motorvezérlő elektronikában is eszközöltek néhány típus-specifikus fejlesztést.
A megnövelt rugóúttal dolgozó, speciálisan kifejlesztett motortartó bakok extrém mereven rögzítik a modell vázszerkezetéhez az erőforrást, amely a gázpedál lepadlózására így még gyorsabban és még pontosabban reagál. Az új BMW M3 CS motorjának csúcs forgatónyomatéka 650 Nm, amely percenkénti 2 750 és 5 950 főtengely-fordulat között mindvégig a vezető rendelkezésére áll. A különkiadás percenkénti 6 250 és 7 200 főtengely-fordulat között adja le maximális teljesítményét.
Az erőforrás teljesítmény-karakterisztikájának egyedisége leginkább a felső fordulatszám-tartományban megérkező, zabolátlan erőtöbbletben érhető tetten. Mindehhez a duplacsöves sport kipufogórendszer szolgáltat méltó hangaláfestést, elektromosan vezérelt szelepekkel, titánból készült, súlycsökkentett kipufogódobbal és kétoldalt matt Black árnyalatú dupla végződéssel – hamisítatlan BMW M stílusjegyként. A fedélzeti operációs rendszer M Setup menüpontjában aktiválható SPORT és SPORT+ üzemmódok a zárt versenypályák páratlanul mély orgánumát keltik életre, a benzinmotor vérpezsdítő hangzása pedig kiváltképp a felső fordulatszám-tartományban és sebességváltásoknál taglózza le a vezetés szerelmeseit.
Kimagasló teljesítmény minden körülmények között, optimális hatékonysággal: a nyolcfokozatú M Steptronic automataváltó, az M xDrive intelligens összkerékhajtás és az aktív M differenciálmű hármasa
Az új BMW M3 CS erőforrásának forgatónyomatéka a Drivelogic-kal dolgozó, nyolcfokozatú M Steptronic automataváltón keresztül érkezik meg az M xDrive intelligens összkerékhajtásba. A váltó a középkonzolon található, M-specifikus előválasztó karral vagy a kormány mögötti, szénszálból készült váltófülekkel vezérelhető. A vezető az előválasztó karba épített Drivelogic gombbal szabhatja személyre a váltó karakterisztikáját, a kényelmestől, a sportoson át, egészen a versenypályára optimalizált működésig.
Az új BMW M3 CS tapadását és agilitását nagymértékben fokozza az M xDrive intelligens összkerékhajtás, amely az osztóműben az első és a hátsó tengely közötti, tökéletesen szabályozható, rendkívül kifinomult teljesítmény-elosztás érdekében elektronikusan vezérelt, többtárcsás tengelykapcsolóval dolgozik. Utóbbi kenési rendszerét a mérnökök úgy tervezték meg, hogy az intelligens összkerékhajtás még a zárt versenypályák legextrémebb vezetési szituációiban is megbízhatóan működjön. A különkiadás BMW M modelleket fémjelző, kanyarokat követő kigyorsítási hajlamát a hátsókerék-meghajtás preferenciái szerint dolgozó összkerékhajtás és a hátsó tengelybe épített aktív M differenciálmű erősíti tovább, amelynek záró funkciója ugyancsak tökéletesen, 0-100 százalék közötti arányban szabályozható.
A fedélzeti operációs rendszer M Setup menüpontja arra is lehetőséget biztosít, hogy a vezető a meghajtás alapbeállításként aktiválódó 4WD üzemmódját 4WD Sport üzemmódba kapcsolja, amely még nagyobb arányban továbbítja a hátsó kerekekre a motorból érkező forgatónyomatékot. A bajor prémiummárka ügyfelei teljesen ki is kapcsolhatják a dinamikus menetstabilizáló rendszert (DSC – Dynamic Stability Control) és színtiszta hátsókerék-meghajtást (2WD) is aktiválhatnak. A nyers hátsókerék-meghajtás és a vezetést támogató rendszerek teljes kikapcsolása szabadjára engedett motorerőt és borzongató vezetési élményt ad a legtapasztaltabb pilóták kezébe.
Az erőforrás, az automataváltó és az M xDrive intelligens összkerékhajtás hármasa lélegzetelállító gyorsulást garantál. Az új BMW M3 CS 3,4 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre és 11,1 szekundum alatt 200 km/órás tempóra. A modell 80-120 km/óra közötti rugalmassága negyedik sebességi fokozatban 2,6 másodperc, ötödik sebességi fokozatban pedig 3,3 másodperc. Az új BMW M3 CS alapfelszereltségként megkapja az M Driver’s Package teljesítménynövelő csomagot is, amely 302 km/óránál elektronikusan limitált végsebességet kínál.
A futómű-technológia és a dinamikus menetstabilizáló rendszer típus-specifikus hangolása; alapfelszereltségként versenypályára optimalizált gumiabroncsok
A mérnökök az új BMW M3 CS futómű-technológiáját részletekbe menően az erőforrás teljesítmény-karakterisztikájához, illetve az átfogó járműkoncepció sajátosságai és súlyelosztási adottságai szerint hangolták be. A dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC – Dynamic Stability Control) és az M Dinamikus Mód (MDM – M Dynamic Mode) típus-specifikus beállításait szintén a nagysebességű versenypályás vezetés követelményeihez igazították.
A tengelyenként hangolt kinematika, valamint az egyes kerekek dőlésszögének, a lengéscsillapítók keménységének, a kiegészítő spirálrugók mozgástartományának és a stabilizátorok feszességének egyedi beállításai a tűpontos kormányozhatóság optimalizálását, a kanyarodások közben felépülő oldalirányú erőhatások kezelését, a rugózás és a lengéscsillapítás karakterisztikájának tökéletesítését, illetve az optimális kerékpozíciók fenntartását szolgálják. Az új BMW M3 CS adaptív M futóművének elektronikusan vezérelt lengéscsillapítói ugyancsak típus-specifikus hangoláson estek át, ahogyan a változó áttételű, elektromechanikus M Servotronic kormánymű és az integrált fékrendszer is.
A különkiadás alapfelszereltségének része a BMW M fékrendszer is, Red vagy Black árnyalatúra fényezett féknyergekkel. A modellhez az opcionális extrafelszereltség részeként BMW M karbon-kerámia fékrendszer is megrendelhető, matt Gold vagy Red színben pompázó féknyergekkel. Az új BMW M3 CS széleskörű alapfelszereltségét színesítik a kovácsolt BMW M könnyűfém keréktárcsák is, exkluzív V-küllődizájnnal, Gold Bronze árnyalatban. Utóbbiak az opcionális extrafelszereltség részeként matt Black színben is megrendelhetők. Az elöl 19”, hátul 20” méretű felniken már alapfelszereltségként versenypályára optimalizált gumiabroncsok feszülnek, 275/35 ZR19 és 285/30 ZR20 méretben. A bajor prémiummárka ügyfelei a különkiadást felár nélkül nagyteljesítményű gumiabroncsokkal is kérhetik, ugyanezekben a méretekben.
Intelligens könnyűszerkezetes járműépítés széles körben alkalmazott szénszál-erősítésű műanyaggal; megnövelt karosszériaváz-merevség
Az új BMW M3 CS páratlan exkluzivitásához és kiemelkedő teljesítményéhez nagymértékben hozzájárulnak az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés modellre specializált, széles körben alkalmazott intézkedései. A szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) átfogó használata a karosszérián és az utastérben egyaránt kulcsfontosságú. A különkiadás esetében ugyanis nem csupán a tető, de a motorháztető, az első koptató, az első lökhárító légbeömlői, a külső visszapillantó-házak, a hátsó diffúzor és a hátsó légterelő szárny is eme ultrakönnyű anyagból készült – ahogyan az utastérben a középkonzol, a kormány mögötti váltófülek és a dekorbetétek is. Az alapfelszereltségként kínált M Carbon kagylóülések jelentős mértékben segítenek csökkenteni a modell saját tömegét. A titánból készült kipufogódobbal további 4 kilogrammot megspóroltak a mérnökök. Az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés alapelveinek köszönhetően az új BMW M3 CS mintegy 20 kilogrammal nyom kevesebbet a mérlegen, mint az M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt BMW M3 Competition limuzin.
A karosszériaváz merevségét a motortérbe épített, magas pontosságú toronymerevítők is fokozzák, amelyeket szintén az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés alapelveit szem előtt tartva fejlesztettek ki a mérnökök. Az alumíniumöntvényből készült elemek olyan súlyoptimalizált geometria szerint csatlakoznak a tornyokhoz, amelyek – számos sportautóban végzett tesztelést követően – a legváltozatosabb vezetési szituációkban segítik kezelni a felépülő erőhatásokat.
Exkluzív stílusjegyek, amelyek letaglózó vezetési élményt ígérnek
Exkluzív stílusjegyeivel az új BMW M3 CS már első ránézésre egyértelművé teszi kvalitásait. A Frozen Solid White metál karosszériafényezés kizárólag a BMW M GmbH legújabb különkiadásához válik elérhetővé. Az új árnyalattal bámulatos kontrasztot alkotnak a tetőn, a motorháztető versenycsíkjaiban, az első koptatón, a légbeömlő nyílásokon, a BMW M külső visszapillantó-házakon, a hátsó légterelő szárnyon és a hátsó lökhárítón láthatóan hagyott, szénszálból készült felületek, valamint a Black színű küszöbtoldatok és az első kerékjárati ívek BMW M légkivezető nyílásai. A Frozen Solid White metál karosszériafényezés alternatíváiként Signal Green Solid, Brooklyn Grey metál és Sapphire Black metál árnyalatok is megrendelhetők a modellhez.
A különkiadás frontrészét két súlycsökkentett, keret nélküli hűtőrács határozza meg, versenyautókat idéző, minimalista betétekkel. A különkiadás egyediségét piros kontúrvonal, a felső vízszintes betétben pedig „M3 CS” típusjelzés nyomatékosítja, amelyeket a tervezők kifejezetten ehhez a modellhez alkottak meg. A különkiadás frontrészén és csomagtartóján elhelyezett típusjelzések fekete felületet kaptak, piros kontúrvonallal.
Az új BMW M3 CS első fényszórói már alapfelszereltségként BMW Laserlight lézerfény-technológiával világítanak, amely már első ránézésre rendkívül markáns megjelenést garantál. A nappali menetfények fehér helyett sárga színben világítanak – az autó zárt állapotában aktivált üdvözlőfények és a menet közben világító menetfények esetében egyaránt –, amellyel a modell a sikeres GT versenyautókat idézi.
M Carbon kagylóülések exkluzív felületekkel és varrásmintákkal
Az új BMW M3 CS utasterébe olyan sportautós műszerfalat terveztek a mérnökök, amely elősegíti, hogy a bajor prémiummárka ügyfelei a vezetés abszolút élményére és a maximális teljesítményre összpontosítsanak. Ehhez fejlett digitális megoldások és exkluzív stílusjegyek járulnak hozzá. A vezető és első utasa már alapfelszereltségként típus-specifikus M Carbon kagylóülésekben foglalhat helyet. A versenyautós hangulat és a hosszú távú komfort kettősét a teljesen elektromos működtetés, az ülésfűtés és a világító típusjelzéssel ellátott, integrált fejtámlák egysége garantálja. Az ülőfelület és a háttámla szerkezeti elemeihez használt szénszál-erősítésű műanyag (CFRP), valamint az oldaltámaszok magasságában és a fejtámlák alatt alkalmazott látványos kivágások a kagylóülések súlycsökkentett kialakítását igazolják.
A különkiadás M Carbon kagylóüléseit exkluzív mintájú, Black/Red árnyalatú Merino bőrkárpit borítja, magával ragadó kontraszt-varrással. A modell hátsó üléssorát ugyanez a kéttónusú kialakítás díszíti. Az ajtókárpitok elöl és hátul is Black árnyalatú bőrözést viselnek, a középkonzol könnyűszerkezetes kialakításáról pedig piros „CS” típusjelzés tanúskodik. Az új BMW M3 CS alapfelszereltségének a BMW M GmbH trikolor árnyalatával átszőtt BMW M biztonsági övek, az „M3 CS” típusjelzést viselő küszöblécek, az antracit színű tetőkárpit, a szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült váltófülekkel, illetve piros „12-órás jelzéssel” ellátott, Alcantara-borítású BMW M sportkormány és a szénszálból készült dekorbetétek is részei.
„Setup“ gomb az autó személyre szabásához
Az új BMW M3 CS M-specifikus járművezérlő rendszerének része a középkonzolon elhelyezett „Setup” gomb is, amely közvetlen hozzáférést kínál a motor, a futómű, a kormánymű, a fékrendszer és az M xDrive intelligens összkerékhajtás beállításaihoz. A technológia két, egymástól teljesen eltérő konfiguráció elmentését is lehetővé teszi, magába foglalva a dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC – Dynamic Stability Control), az automata Start/Stop funkció és a nyolcfokozatú M Steptronic automataváltó beállításait is. A két konfiguráció a kormánykeréken található memóriagombokkal, egyetlen gombnyomással aktiválható.
Az új BMW M3 CS széleskörű alapfelszereltségének az M Drive Professional csomag is része, amelynek köszönhetően a bajor prémiummárka ügyfelei nem csupán az M Drift Analyser és az M Laptimer funkciókat, de az M Traction Control tapadásvezérlést is a fedélzeten tudhatják. Amíg előbbiek a zárt versenypályákon megfutott körök kiértékeléséért és részletekbe menő rögzítéséért felelősek, addig utóbbival a vezető tíz fokozatban, saját preferenciái szerint állíthatja be a modell kipörgésgátló rendszerének beavatkozási határértékét.
A középkonzolon található „M Mode” gomb – amely ugyancsak az M Drive Professional csomag része – ROAD, SPORT és TRACK beállítási lehetőségeivel az intelligens vezetést támogató rendszerek működési üzemmódjai, illetve a digitális műszeregység és a BMW Head-Up kijelző megjelenített tartalmai szabhatók személyre.
BMW Ívelt Kijelző M-specifikus tartalmakkal
Az új BMW M3 CS fedélzetén a BMW iDrive járművezérlő technológia legújabb generációja dolgozik. A technológia alapja a BMW 8.0 operációs rendszer, amelynek része a BMW Ívelt Kijelző is. Utóbbi egy 12,3” képernyő-átmérőjű digitális műszeregység és egy 14,9” képernyő-átmérőjű központi kijelző kettőséből áll, egy közös, ívelt üvegfelület mögött. Ergonomikus, vezető-központú kialakításával a BMW Ívelt Kijelző még inkább felhasználóbaráttá teszi a központi operációs rendszer már így is rendkívül intuitív, érintés-érzékeny vezérelhetőségét.
A digitális műszeregység grafikai kialakítása és M-specifikus tartalmai gondoskodnak róla, hogy a vezető minden pillanatban megélje a vezetés koncentrált, abszolút élményét. A vezetéssel kapcsolatos összes adat, valamint minden, a jármű állapotára és beállításaira vonatkozó információ rendezetten, jól átlátható módon kapott helyet. A jól ismert váltási segédlet (M Shift Lights) a műszeregység felső részét, a menetstabilizáló rendszer, az M xDrive intelligens összkerékhajtás és a tapadásvezérlés üzemmód-kijelzői pedig a műszeregység alsó részét foglalják el. A központi kijelző főoldalára eközben az autó aktuális állapotát jelző, speciális ikonok, valamint a gumiabroncsok nyomása és a külső hőmérséklet is kihelyezhetők.
Csúcskategóriás opciók a még intenzívebb vezetési élmény és a még kényelmesebb hétköznapi használhatóság érdekében
Az alapfelszereltségként kínált BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezés többek között olyan funkciókat tartogat, mint a BMW Maps navigációs rendszer, a BMW Intelligent Personal Assistant, az okostelefon-integrálhatóság, a vezeték nélküli okostelefon-töltés és a WiFi-hotspot. Az M-specifikus tartalmakkal kiegészített BMW Head-Up kijelző és a BMW Drive Recorder az opcionális extrafelszereltség része.
Az új BMW M3 CS emellett a kényelmi funkciók és a vezetést támogató rendszerek végtelenül széles palettáját kínálja fel a bajor prémiummárka ügyfeleinek, mindvégig a vezetés hamisítatlan élményére helyezve a hangsúlyt. A különkiadás alapfelszereltségét olyan tételek színesítik, mint a legkorszerűbb Comfort Access funkció, a kétzónás automata légkondicionáló, a Harman Kardon surround audiorendszer, a parkolássegítő rendszer (PDC – Park Distance Control), a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer (Front Collision Warning), a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (Lane Departure Warning) és az előzési tilalmakra is figyelmeztető sebességhatár-kijelzés (Speed Limit Info). A riasztórendszer, az automata csomagtérajtó-működtetés, a Driving Assistant csomag és a parkolóasszisztens (Parking Assistant) az opcionális extrafelszereltség része.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!