Bemutatkozik az új Mercedes-Benz Citan
Kompakt külső méretek tágas helykínálattal és kimagasló csomagtérmérettel – mindezt elsőrendű variálhatósággal és alkalmazkodóképességgel egyesíti a vadonatúj Mercedes-Benz Citan.
A dobozos és személyszállító kivitelben egyaránt elérhető modell nagyméretű tolóajtói mindkét oldalon kivételesen könnyű hozzáférést biztosítanak a belső térhez. A nagyfokú funkcionalitás és variálhatóság mellett az újdonságot kiemelkedő biztonsági felszereltség és menetkényelem jellemzi. Az új Citan 2021. szeptember közepétől rendelhető.
A Mercedes-Benz a Sprinter és a Vito modellekkel a nagyméretű és a közepes transzporterek szegmenségben kiemelkedően sikeres, az új Citan pedig a kisebb méretű kishaszonjárműként teszi teljessé a portfóliót. A teljesen új fejlesztésű modell karakteres formatervvel, kivételes menetkényelemmel, gazdag biztonsági felszereltséggel és kapcsolódási lehetőséggel kínálja a Mercedes-Benz tudásának legjavát. Ugyanakkor a Citan az utolsó, belső égésű motorral fejlesztett Mercedes-Benz kishaszonjármű. Az új fejlesztések kizárólag elektromos hajtással lesznek elérhetők. Ennek a következetes, elektromos irányba való haladásnak logikus következő lépése az új eCitan
Kiegyensúlyozott arányok és érzéki felületek jellemzik az új Mercedes-Benz Citan formatervét. A széles vállak és a hangsúlyos kerékjárati ívek határozott kiállást biztosítanak, amely a kisméretű haszongépjárművek kategóriájában eddig ismeretlen fogalom volt.
A belső térben meghatározó szerephez jut a vízszintes elrendezésű műszerfal, amelynek kialakítása szárnyszerűen öleli körbe az utazókat, ugyanakkor könnyed kialakítása nagyvonalú térérzetet nyújt. Ebben helyezkedik el maga a műszeregység, amelynek formája egy erodált kőre emlékeztet. A kettő között kialakított rész praktikus tárolórekeszt biztosít a fontos használati tárgyak gyors eléréséhez.
Sokoldalú felhasználási lehetőség és kényelmes rakodás
A Citan kompakt külső mérettel rendelkezik (hosszúság: 4.498 mm), mégis kimagasló helykínálatot nyújt. A különféle verziók és felszereltségek sokoldalú felhasználási lehetőséget és kényelmes rakodást biztosítanak. A dobozos és személyszállító kivitelben is elérhető modell később hosszú tengelytávval és Mixto változatban is elérhető lesz. Azonban a rövid tengelytávú (2.716 mm) modell is jóval nagyobb helyet kínál elődjénél – dobozos felépítménnyel például a raktér hossza flexibilis válaszfallal akár 3,05 méter is lehet.
A tolóajtók különösen a szűk parkolóhelyeken kínálnak praktikus hozzáférést; az új Citan esetében pedig mindkét oldalon elérhetőek, a korábbinál tágasabb, 615 milliméter széles és 1.059 milliméter magas nyílásokat biztosítva.
Hátul is könnyű a hozzáférés: a dobozos verzió alsó küszöbe mindössze 59 centiméter magas. Mindkét hátsó ajtó 90 fokos szögben nyílik, de szükség esetén akár 180 fokban is nyitható. Asszimmetrikus elosztásuk még praktikusabb, a bal oldali ajtó szélesebb. Opcionálisan fűthető hátsó szélvédő és hátsó ablakmosó is elérhető.
A személyszállító változathoz is elérhető a kétszárnyú hátsó ajtó. A hátsó üléspad egyharmad-kétharmad arányban dönthető, a használatot pedig számos rakodórekesz könnyíti meg.
Kivételes zajcsillapítás és üléskényelem, valamint gazdag felszereltség emeli ki az új Citant a mezőnyből. A Mercedes-Benz a fejlesztés során különösen nagy hangsúlyt fektetett a márkára jellemző kényelem létrehozására, ami nem csak pihentető, de egyben biztonságosabb utazást is jelent, hiszen a pihentebb vezetők a forgalomban is jobban koncentrálnak. A személyautókból ismerős megoldások, mint például a THERMOTRONIC automata klíma, a KEYLESS-GO indítás és az elektromos parkolófék különösen kényelmes használatot biztosítanak.
A dobozos és a személyszállító változat is elérhető BASE és PRO felszereltséggel. Már az alapmodell is rendelkezik az összes fontos felszereltséggel, a PRO pedig látványosabb megjelenést és még szélesebb körű funkcionalitást kínál.
Kényelem és menetdinamika
A Mercedes-Benz modellekre jellemző vezetési karakterisztika a Citan sajátja is, amely a kényelem, a menetdinamika és a biztonság ideális kombinációját nyújtja. A MacPherson felfüggesztéses első futómű az úthibák megfelelő kezeléséről gondoskodik, a csatolt lengőkaros hátsó kialakítás pedig helytakarékos, így nagy rakteret biztosít, de kiegészítő hátsó kereszttartók is segítik a magabiztos úttartást.
A Mercedes-Benz mérnökei sokat dolgoztak a futómű tökéletes hangolásán. A Tourer első és hátsó tengelyén Mercedes-Benz-specifikus rugózási és lengéscsillapítási beállítással rendelkezik, a megerősített első stabilizátor pedig csökkenti az oldaldőlést kanyarokban. Az új Citan üresen és terhelve is precíz, megbízható, ugyanakkor kényelmes utazást szavatol, a dobozos verzió pedig kifejezetten nagy terhelés mellett is stabil marad.
Átfogó biztonsági felszereltség
A biztonság a Mercedes-Benz modellek egyik alapvető értéke. Ez itt sincs másképp, az energiaelnyelő zónákkal ellátott merev karosszéria, az akár szériában hét légzsák és a vezetési segédrendszerek átfogó kínálata számtalan helyzetben segítik a vezetőt.
A menetstabilizátor kifinomult működéssel támogatja a biztonságos vezetést, amelyet a visszagurulásgátló és az oldalszél asszisztens is támogat.
A környezetet radaros és ultrahangos érzékelők, valamint kamerák figyelik, a segédrendszerek pedig szükség esetén figyelmeztetnek vagy beavatkoznak. Akárcsak a legújabb S- és C-osztály modellek esetében, az Aktív sávtartó asszisztens itt is kormányzási beavatkozással dolgozik fékezés helyett, így működése különösen kifinomult. Az ATTENTION ASSIST éberségfigyelő és a Mercedes-Benz vészhívó rendszer az alapfelszereltség része, sőt, a Citan Tourer esetében az Aktív fékasszisztens, a holttérfigyelő, a sebességszabályozó és a táblafelismerő is széria. Opcionálisan elérhető a torlódás esetén automatikus araszolást biztosító DISTRONIC távolságtartó tempomat és az Aktív sávtartó asszisztens, amely segíti a Citan sáv közepén történő haladását.
Intuitív kezelés MBUX rendszerrel és a Mercedes me digitális szolgáltatásaival
Nagyobb testvéreihez és a Mercedes-Benz személyautókhoz hasonlóan az új Citan esetében is elérhető a Mercedes-Benz modern központi rendszere, az MBUX (Mercedes-Benz User Experience). A különösen erős hardverrel, tanulásképes szoftverrel és nagyfelbontású képernyőkkel rendelkező rendszer forradalmasítja a modell kezelhetőségét. Mindezt akár hétcolos érintőképernyő, a kormánykerék értintésérzékeny gombjai, valamint a „Hey Mercedes” beszédvezérlés is megkönnyíti. További előny az Apple CarPlay és az Android Auto okostelefon-integráció.
Emellett az új Citan a Mercedes me connect számos digitális szolgáltatásával kompatibilis, így az ügyfelek mobiltelefonon keresztül mindig kapcsolatban lehetnek a járművükkel.
Modern és gazdaságos motorok
A piaci bevezetéskor háromféle dízel és kétféle benzinmotorral érhető majd el az új Citan, amelyekben közös az alacsony üzemanyag-fogyasztás és az alacsony fordulatszámtól elérhető teljesítmény. A dízelmotoros verzió esetén akár 121 lóerő és 295 Nm nyomaték is elérhető.
Minden motorváltozat megfelel az Euro 6d normáknak és alapfelszereltségként start-stop rendszerrel rendelkezik A hatfokozatú kézi sebességváltó mellett az erősebb benzines és dízelmotoros modellek hétfokozatú duplakuplungos automatával (DCT) is elérhetők.
Műszaki adatok
Citan zárt áruszállító |
Citan 108 CDI |
Citan 110 CDI |
Citan 112 CDI |
Citan 110 |
Citan 113 |
|
Henger |
Elrendezés/szám |
R4 |
||||
Lökettérfogat |
cm³ |
1.461 |
1.332 |
|||
Teljesítmény |
kW/lóerő |
55/75 |
70/95 |
85/116 |
75/102 |
96/131 |
hozzá tartozó fordulatszám |
1/perc |
3.750 |
3.750 |
3.750 |
4.500 |
5.000 |
Max. nyomaték |
Nm |
230 |
260 |
270 |
200 |
240 |
hozzá tartozó fordulatszám |
1/ perc |
1.750 |
1.750 |
1.750 |
1.500 |
1.600 |
Gyorsulás 0-100 km/h |
mp |
18,0 |
13,8 |
11,7 |
14,3 |
12,0 |
Végsebesség |
km/h |
152 |
164 |
175 |
168 |
183 |
Üzemanyag-fogyasztási értékek WLTP alapján:
Citan zárt áruszállító |
Citan 108 CDI |
Citan 110 CDI |
Citan 112 CDI |
Citan 110 |
Citan 113 |
|
Vegyes üzemanyag-fogyasztás |
l/100 km |
5,0-5,4 |
5,0-5,6 |
5,3-5,8 |
6,5-7,2 |
6,4-7,1 |
Vegyes CO2-kibocsátás |
g/km |
131-143 |
131-146 |
138-153 |
147-162 |
146-161 |
Citan Tourer |
Citan 110 CDI |
Citan 110 |
Citan 113 |
|
Henger |
Elrendezés/szám |
R4 |
||
Lökettérfogat |
cm³ |
1.461 |
1.332 |
|
Teljesítmény |
kW/lóerő |
70/95 |
75/102 |
96/131 |
hozzá tartozó fordulatszám |
1/perc |
3.750 |
4.500 |
5.000 |
Max. nyomaték |
Nm |
260 |
200 |
240 |
hozzá tartozó fordulatszám |
1/ perc |
1.750 |
1.500 |
1.600 |
Gyorsulás 0-100 km/h |
mp |
15,5 |
14,7 |
13,0 |
Végsebesség |
km/h |
164 |
168 |
183 |
Üzemanyag-fogyasztási értékek WLTP alapján:
Citan Tourer |
Citan 110 CDI |
Citan 110 |
Citan 113 |
|
Vegyes üzemanyag-fogyasztás |
l/100 km |
5,2-5,6 |
6,6-7,1 |
6,6-7,1 |
Vegyes CO2-kibocsátás |
g/km |
136-146 |
151-161 |
149-160 |
Az eCitan 2022 második felében érkezik. A Citan teljesen elektromos hajtású variánsa zéró emissziós alternatívával bővíti a kínálatot, így a Mercedes-Benz az eVito és az eSprinter után a kishaszongépjárművek szegmensében is kínál elektromos járművet. A várható hatótáv egy feltöltéssel 285 kilométer lesz a WLTP ciklus alapján, ami megfelel az átlagos felhasználók igényeinek, hiszen ezeket a modelleket gyakran rövid távú kiszállításra használják, városi környezetben. Gyorstöltőn az akkumulátor előreláthatólag 40 perc alatt feltölthető lesz 10-ről 80 százalékra. További pozitívum: sem a méretek, sem pedig a terhelhetőség tekintetében nem jelent kompromisszumot majd az elektromos hajtás, sőt, vonóhorog is elérhető lesz az eCitan számára.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!